Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

SIGNALS: Strengthening Activity-Oriented Interaction and Growth in the Early Years and Transitions

 

Deltagande länder: Tyskland, Danmark, Island, Grekland, Ungern, Romania och Sverige

Nyckelfaktorn i barns utveckling är interaktion och kommunikation. Studier visar att samverkan mellan förskola och hemmet bidrar till barns mångsidiga utveckling. Betydelsen av ett nära och förtroendefullt samarbete uppmärksammas i förskolans läroplan. Föräldrar (vårdnadshavare) ska ha möjlighet till inflytande och delaktighet i verksamheten. Förskollärare ansvarar bland annat för att föräldrar erbjuds en god introduktion i förskolan.

Samverkan mellan förskolan och hemmet, utan att glömma barns inflytande och delaktighet i den, studeras i ett europeiskt forskningsprojekt, SIGNALS: Strenghtening activity oriented interaction and growth in the early years and transitions, som Sverige deltar tillsammans med sex andra EU-länder. Inom projektets ram kommer fokus i studien som genomförs i Sverige vara samverkan och delaktighet under inskolning, utifrån förskollärares, föräldrars och barns perspektiv. Vi vill speciellt uppmärksamma hur mångfald i deltagarnas kulturella och språkliga erfarenheter och kunskaper kommer till uttryck under inskolning i dagens förskola.

 

Kontaktpersoner

Anne Kultti, universitetslektor
031 786 23 74
anne.kultti@ped.gu.se

Ingrid Pramling Samuelsson, professor
031 786 24 61
ingrid.pramling@ped.gu.se
 

Finansiär

EU Lifelong Learning Programme

Projekttid: 2014-2015

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2018-04-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?