Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Skola, valfrihet och integration

Projektledare: Nihad Bunar (Stockholms universitet)

Projektmedlemmar: Thomas Johansson, Nils Hammarén, Jonas Lindbäck och Ove Sernhede (Göteborgs universitet).

Kontaktperson IPKL: Professor Thomas Johansson, E-post

Projekttid: 2007-2010

Finansiering: Vetenskapsrådet


 

Syftet med denna studie är att undersöka hur de dagliga fysiska förflyttningar som ungdomar boende i något av de "invandrartäta" och socialt utsatta områdena i Stockholm och Göteborg företar, genom att använda sig av valfriheten på grundskolenivån och betygsintagningen på gymnasienivån, påverkar deras individuella självförståelseformer, relationer med den nya respektive gamla miljön och konkreta handlingar beträffande framtidsplaner.

Nyckelorden i sammanhanget är självförståelse, relationer och handlingar sett ur det individuella perspektivet. Vår förhoppning och förvissning är att resultaten av denna studie - inte minst för att vi ämnar föreslå vissa förändringar i systemet med valfriheten - i mycket stor utsträckning kan komma den praktiska verksamheten till del.

Urval av publikationer

Johansson, T och Hammarén, N. (2010) "Konsten att välja rätt spårvagn". Sociologisk forskning, nr 1:51-71.

Johansson, Thomas och Olofsson, Rita (accepted) The art of becoming Swedish. Ethnicities.

Johansson, Thomas och Hammarén, Nils (accepted) The art of choosing the right tram - Schooling, segregation and youth culture. Acta Sociologica.

Mer om projektet

För mer information om projektet kontakta professor Thomas Johansson, e-post

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2013-08-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?