Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Lärares digitala arbete - balans mellan krav och stöd?

Lärare undervisar elever i klassrum.

Forskningsprojektet syftar till att undersöka lärares digitala arbete och framförallt när det finns påtagliga skillnader mellan krav och stöd. Obalanser i lärares arbete har rapporterats både från fackligt-utbildningspolitiskt håll och i organisationsforskning, men inte i relation till digitaliseringsområdet. Frågan är högaktuell då en ny nationell digitaliseringsstrategi och läroplan sjösätts i Sverige 2018–2019 som också förespråkar förändrade arbetssätt i skolan. Kunskapen om hur lärares arbete förändras när digitala plattformsteknologier som lärplattformar och sociala media får genomslag är fortfarande relativt outforskad och sällan relaterad till en skolans marknadisering. Projektet fokuserar svenska förhållanden och genomförs i samarbete med en existerande australiensk studie. Både kvalitativa och storskaliga plattformsdatametoder utnyttjas. En viktig del av projektet utgörs av att ta fram policyriktlinjer med arbetsmarknadsparter.

Medverkande i projektet

Projektledare
Annika Bergviken Rensfeldt, docent, Inst. för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL), Göteborgs universitet
E-post: annika.bergviken-rensfeldt@gu.se

Övriga medverkande
Thomas Hillman, docent, Inst. för tillämpad IT, Göteborgs universitet

Mona Lundin, docent, Inst. för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL), Göteborgs universitet

Catarina Player Koro, docent, Inst. för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)

Neil Selwyn, professor, Department of Education, Monash University

Om projektet

Kort beskrivning
Skolans digitalisering förändrar lärares arbete och detta projekt fokuserar på obalanser mellan krav och stöd i lärares digitala arbete. Projektet är ett svenskt-australiensiskt samarbete som ska utmynna i såväl jämförande analyser som policyriktlinjer för lärares digitala arbetsmiljö.

Finansiär
Forte

Projekttid
2019-07-01 – 2022-06-30
(4,8 MSEK)

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2019-10-02
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?