Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

En praktiknära fortbildningsmodell: Lärare och forskare i samverkan kring professionell digital kompetens

Detta praktiknära och designbaserade pilotprojektet tar avstamp i det starka fokus på skolans digitalisering såsom det kommer till uttryck i policydokument och reviderade läroplaner. De nya direktiven medför ökade krav på, och utmaningar för lärare att utveckla sin professionella digitala kompetens (PDK). Begreppet PDK innefattar både generella och specifika pedagogiska digitala kompetenser, vilket pekar ut att lärare, utöver att kunna hantera digitala verktyg, också behöver kunna värdera och anpassa de digitala verktygen både till ett specifikt kunskapsinnehåll och till elevers lärande.

Projektet ska genomföras i förskoleklassen, som är obligatorisk från 1 juli 2018, och som därigenom omfattas av läroplanens nya krav på digital kompetens. Målsättningen med projektet är att i nära samverkan med lärare i förskoleklass utveckla, implementera och utvärdera en modell för fortbildning som handlar om lärarnas professionella digitala kompetens. Modellen i detta projekt innebär att förskollärare och forskare i samverkan designar och utvärderar digitalt stödda undervisningsaktiviteter. Projektets syfte är alltså att:

  • i samverkan med förskollärare utveckla, implementera och utvärdera en praktiknära fortbildningsmodell,
  • förskollärare och forskare i samverkan identifierar nödvändig PDK i relation till läroplanens intentioner.

Den föreslagna modellen består i utgångsläget av fem steg:

  1. Workshop(s) innefattande design av digitalt stödda undervisningsaktiviteter
  2. Online diskussioner där praktiska och tekniska beslut diskuteras
  3. Genomförande av designade undervisningsaktiviteter
  4. Stimulated recall intervjuer med lärarna med video från fas 3 som stimulansmaterial
  5. Online diskussioner med utvärdering och vidare utveckling av modellen och undervisningsaktiviteterna med fokus på lärarnas PDK

Medverkande i projektet

Annika Lantz-Andersson
Professor i pedagogik
annika.lantz-andersson@gu.se

Mona Lundin
Docent i pedagogik
mona.lundin@gu.se

Ewa Skantz Åberg
Doktor i pedagogik
ewa.skantz.aberg@gu.se

Pia Williams
Professor i barn- och ungdomsvetenskap
pia.williams@gu.se
 

Om projektet

Kort beskrivning
Målsättningen med projektet är att i nära samverkan med lärare i förskoleklass utveckla, implementera och utvärdera en modell för fortbildning som handlar om lärarnas professionella digitala kompetens.

Finansiär
ULF (Utveckling, Lärande, Forskning)

ULF är en nationell försöksverksamhet som genomförs på uppdrag av regeringen. Försöksverksamheten ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.

Projekttid
2019-07-01 – 2021-06-30

Samarbetspartners
Kungsbacka kommun >>
 

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2019-09-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?