Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

ELLA - Early Literacy Learning and Awareness

ELLA är ett initiativ till att samla seniora och juniora forskare, lärarutbildare samt språk- läs och skrivutvecklare med särskilt intresse för barns tidiga skriv- och läslärande.

Syftet är att uppmärksamma forskning och samverkan både inom GU och utanför, nationell och internationell, för att fördjupa vårt kunnande om yngre barns skriftspråkslärande och få nya intryck och inspiration att bedriva vetenskap i såväl förskollärarutbildning som forskning. Förskolan och förskoleklassen är en given arena för läsande och skrivande för de yngsta barnen och en didaktisk inriktning, på vetenskaplig grund, är därför ett givet innehåll.

ELLA-seminarierna drivs av fil. dr Elisabeth Mellgren, universitetslektor i pedagogik med inriktning mot barns tidiga läs- och skrivlärande, vid IPKL och är en öppen seminarieverksamhet för forskare och lärarutbildare med intresse för yngre barns tidiga skriv- och läslärande.

Kontakt

Frågor och förslag på innehåll för kommande seminarier riktas till Elisabeth Mellgren, elisabeth.mellgren@ped.gu.se eller Hiba Abou-Taouk, hiba.abou-taouk@ped.gu.se

Seminarier

Under våren 2020 är följande seminarier planerade:

Staden där vi läser för våra barn - en mobilisering för jämlikhet där alla kan bidra

Måndag 3 februari 2020 kl. 15-16:30, lokal B2 215

Malin OmlandMalin Omland arbetar som processledare i Göteborgs stad med uppdrag att stödja stadens jämlikhetsarbete med fokus på insatser som rör de yngre barnen och deras familjer. Framförallt samordnar hon en mobilisering i Göteborgs stad -Staden där vi läser för våra barn, som handlar om språk- och läsfrämjande insatser. Inom ramen för uppdraget är hon även koordinator för EU- projektet Open the door for reading. Mer information om projektet finns på Göteborgs stads webbplats:

Staden där vi läser för våra barn (svenska) >>
Open the door for reading (engelska) >>

Malin är statsvetare i grunden men med många år arbetserfarenhet kopplat till folkhälsofrågor och insatser som rör barn och ungas uppväxtvillkor.

Presentation från seminariet

Utökat språkstödjande forskningsbaserat arbetssätt i förskolor i Vänersborg med strukturerade observationer och kollegiala reflektioner

Måndag 4 maj 2020 kl. 15-17, lokal B1 114

Ann Nordberg, universitetslektor och språkforskare på Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet, har under 2019 tillsammans med pedagoger på förskolor i Vänersborgs kommun, infört ett forskningsbaserat språkstödjande arbetssätt. Personalen fokuserade sig själva för att förstå och utöka den språkstödjande miljön och samspelet med barnen för att utvecklas professionellt och kollegialt. Att ge tidiga insatser till barn gällande språk och kommunikation, något som enig forskning slår fast, gynnar alla barns tal, läs, och skrivförmåga senare i skolan och i livet.

Se även länk från Skolverket där forskningsprojektet beskrivs:
https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/forskning/konkreta-verktyg-gav-kunskaper-om-sprakstodjande-arbetssatt

Nedan även länk till Vänersborgs kommuns hemsida där de beskriver forskningsprojektet som genomfördes vår 2019:
https://www.vanersborg.se/utbildning--barnomsorg/nyheter-utbildning--barnomsorg/nyheter-grundskola-barnomsorg/2019-06-26-lyckat-forskningsbaserat-sprakstod-pa-onsjo-forskolor.html

Referens:
Nordberg, Ann (2019). Support of language and communication in the ‘Tambour situation’ in Swedish preschools. In Early Child Development and Care. https://doi.org/10.1080/03004430.2019.1645134 

 

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2020-02-26
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?