Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

EMLA - Early Mathematics Learning and Awareness

EMLA är ett initiativ till att samla seniora och juniora forskare samt lärarutbildare med särskilt intresse för matematiklärande i tidiga åldrar. Syftet är att uppmärksamma forskning både inom GU och utanför, nationell och internationell, för att fördjupa vårt kunnande om yngre barns matematiklärande och få nya intryck och inspiration att bedriva vetenskap i såväl förskollärarutbildning som i forskning. Förskolan är en given arena för matematikutbildning för de yngsta barnen och en didaktisk inriktning, på vetenskaplig grund, är därför ett givet innehåll.

EMLA-seminarierna drivs av Camilla Björklund, professor i pedagogik, vid IPKL och är en öppen seminarieverksamhet för forskare och lärarutbildare med intresse för yngre barns matematiklärande.

EMLA ingår i nätverket MERGOT:

Information och kalendarium för alla seminarier om forskning om lärande och undervisning i matematik

Seminarier

EMLA samlar seniora och juniora forskare samt lärarutbildare med särskilt intresse för matematik-lärande i tidiga åldrar. Syftet är att uppmärksamma forskning både inom GU och utanför, nationell och internationell, för att fördjupa vårt kunnande om yngre barns matematiklärande och få nya intryck och inspiration för såväl utbildning som forskning.

Under våren 2020 är två seminarier planerade:

Matematikk i barnehagealder – perspektiver fra forskningen i FILIORUM – Senter for barnehageforskning Universitetet i Stavanger

Onsdag 19 februari kl 15:00-16:30, lokal: B1 114

Små barn som leker.Professor Elin Lie Reikerås, Universitetet i Stavanger, vetenskaplig ledare för FILIORUM – Senter for barnehageforskning i Stavanger, Norge.

Det har det siste tiåret vært et økende fokus på matematikk i tidlig alder i nordisk sammenheng. Ved Universitet i Stavanger har det siden 90-tallet vært arbeidet med dette området og flere prosjekter har vært og er i ferd med å gjennomføres der matematikk i barnehagen er inkludert. I denne presentasjonen vil jeg presentere sentrale funn fra et av disse prosjektene: Stavangerprosjektet-Det lærende barnet. Dette prosjektet har fulgt over 1000 barn fra toddleralder til 5. klasse.

Stikkord: matematisk utvikling fra 2 ½ til 10 år, sammenhen¬ger mellom matematisk utvikling og språk, motorikk og sosial utvikling, lek og matematikk, gruppen av barn med de svakeste matematiske ferdighetene. I tillegg vil det bli presentert en oversikt over andre barnehagematematikkprosjekter som nylig er gjennomført, under arbeid eller er under planlegging i FILIORUM.

Läs mer om Filiorum
 

Problemlösning och elevgenererade problem i en förskoleklass

Tisdag 28 april kl 15:00-16:30, lokal: B2 214

FD Rimma Nyman är lektor i pedagogiskt arbete och har ett särskilt intresse för matematikdidaktik, vid institutionen för didaktik och pedagogisk årofession (IDPP)

Teckning ritad av ett barn.Vad är ett problem och vilka problem hittar elever själva på? Nyvunna forskningsresultat från en italiensk studie (DiMartino, 2019) visar att positiva attityder till problemlösning förändras till negativa under de tidiga skolåren. Därför tog jag upp frågan om problemlösning med elever i en svensk förskoleklass. Samtalet utmynnade i elevgene-rerade problem och olika lösningar på ett problem i en elevnära kontext. Under seminariet presenterar jag dessa problem och lösningar, samt diskuterar uppslag för undervisning genom problemlösning och fortsatt forskning om problemlösning som mål och medel.



EMLA samlar forskare och lärarutbildare med särskilt intresse för matematiklärande i tidiga åldrar. Frågor och förslag på innehåll för kommande seminarier riktas till Camilla Björklund:
camilla.bjorklund@ped.gu.se

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2020-01-08
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?