Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

EMLA - Early Mathematics Learning and Awareness

EMLA är ett initiativ till att samla seniora och juniora forskare samt lärarutbildare med särskilt intresse för matematiklärande i tidiga åldrar. Syftet är att uppmärksamma forskning både inom GU och utanför, nationell och internationell, för att fördjupa vårt kunnande om yngre barns matematiklärande och få nya intryck och inspiration att bedriva vetenskap i såväl förskollärarutbildning som i forskning. Förskolan är en given arena för matematikutbildning för de yngsta barnen och en didaktisk inriktning, på vetenskaplig grund, är därför ett givet innehåll.

EMLA-seminarierna drivs av Camilla Björklund, professor i pedagogik, vid IPKL och är en öppen seminarieverksamhet för forskare och lärarutbildare med intresse för yngre barns matematiklärande.

EMLA ingår i nätverket MERGOT:

Information och kalendarium för alla seminarier om forskning om lärande och undervisning i matematik

Seminarier

EMLA samlar seniora och juniora forskare samt lärarutbildare med särskilt intresse för matematik-lärande i tidiga åldrar. Syftet är att uppmärksamma forskning både inom GU och utanför, nationell och internationell, för att fördjupa vårt kunnande om yngre barns matematiklärande och få nya intryck och inspiration för såväl utbildning som forskning.

Under hösten 2019 är två seminarier planerade:  

Erfarenheter från matematikutvecklingsprojekt i Sydafrika

Onsdag 25 september 2019 kl 15:00, lokal: B1 134
Anna-Lena Ekdahl, Jönköping university och University of the Witwatersrand, Sydafrika

Pojke som räknar på fingrarna.Vid seminariet kommer jag att delge erfarenheter från att ha medverkat i ett forskningsprojekt i Sydafrika. Ett projekt med syfte att utveckla matematikundervis¬ning och elevers lärande, i de lägre årskurserna. Vad lärde jag mig? Vilka utmaningar ställdes jag inför? Hur har erfarenheter från projektet varit till nytta i arbetet med forskning i en svensk kontext? Vad kan vi lära oss av att delta i forsknings- och samverkansprojekt i mer obekanta kontexter?

Anna-Lena Ekdahl är doktorand i didaktik vid Högskolan för Lärande och Kommunikation i Jönköping och undervisar främst i matematikdidaktik mot förskolan och grundlärarprogrammet F-3. Anna-Lenas specifika intresseområde är barns och yngre elevers möte med de tio första talen och att driva samverkansprojekt med verksamma lärare.

Insights in the In-Service and Pre-Service Project "Children and Adults Explore Mathematics together"

Onsdag 11 december 2019 kl 15:00, lokal: B1 116
Professor Christiane Benz, Pädagogische Hochschule Karlsruhe

Lärare med en grupp små barn.For a long time mathematics education has not been part of pre-service education in early childhood education in Germany and some other countries. After changing curricula and educational policy a need for designing components for mathematics education in pre-service education and also in in-service education arose.

The long-term in-service and pre-service project “Children and Adults Explore Mathematics together” addresses both needs. In-service and pre-service education components for early mathematics education are designed to give both professionals and students in early childhood the possibility to connect various professional competencies.

The “heart” of this project is a join-in-studio which is called “MachmitWerkstatt-MiniMa”. At this join-in-studio professionals in early childhood can play together with their children in prepared playing and exploring environments and explore mathematical aspects together. One important element of the join-in-studio setting lies in the videography of each visit at the studio. So a “sheltered” room of action is created with excellent conditions for observation and reflection.

In the seminar I will present how the join-in-studio is linked to different components of in- and pre-service education. I would like to point out how different facets of professional competences can be addressed as well as how different kind of reflective elements contributes to professional development.

 

Frågor och förslag på innehåll för kommande seminarier riktas till Camilla Björklund camilla.bjorklund@ped.gu.se

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2019-07-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?