Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kritiska Studier av Våld i Skola och Samhälle (KVISS)

Kritiska Studier av Våld i Skola och Samhälle (KVISS) är ett tvärvetenskapligt kollegium som riktar sitt intresse mot forskning rörande olika aspekter av våld i skolans vardag och i samhället i stort.

Foto av ledsen tjej som sitter på marken.

Inom KVISS riktas fokus mot allmänna samhälleliga och kulturella diskurser rörande våld, brottsoffer, extremism och social välfärd. I relation till dessa existerande diskurser studeras inom KVISS olika aspekter av våld och trakasserier i skolan, ungdomars utsatthet och elevhälsa, våldsbejakande extremism och exitprocesser.

Flera av KVISS aktiviteter sker i samverkan mellan institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande och Segerstedtinstitutet, båda Göteborgs universitet.

Seminarier hösten 2019

OKTOBER

Sexualbrott på nätet – hur mår de barn som drabbats?

Malin Joleby och Carolina Lunde, Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet
Tid och plats: 23 oktober, kl. 15-16.30, lokal B1 135

I takt med att antalet sexualbrott mot barn på nätet ökar krävs mer kunskap kring de barn som drabbas och hur de påverkas av att övergreppen skett online. I denna föreläsning presenteras vår forskning kring vad för internetrelaterade sexualbrott barn utsatts för, samt deras psykiska mående innan, i samband med, och efter övergreppen.

Malin Joleby, doktorand vid Psykologiska institutionen. Malin arbetar i projektet ”Barn offer för sexualbrott på nätet, orsaker, skeenden och konsekvenser”. Projektet görs i samarbete med Barnafrid vid Linköpings universitet.

Carolina Lunde, docent och universitetslektor vid Psykologiska institutionen. Carolina bedriver forskning om bl.a. unga och sexualitet på nätet, sexuella trakasserier på mellanstadiet, och ungas kroppsuppfattning.

Publikation:

Understanding Online Child Sexual Abuse and How to Talk to Children About it

 

NOVEMBER

Omdömesgill användning av social medier - fallet svensk polis

Bertil Rolandsson, Institutionen för Sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet
Tid och plats: 26 november, kl. 15-16.30, lokal: B1 134

Tidigare forskning identifierar hur sociala medier utmanar den organisatoriska styrning som formar vad som kan beskrivas som en omdömesgill kommunikation inom polisen. Vid detta seminarium diskuteras en studie om hur olika institutionella logiker formar poliserna egna uppfattningar om vad som är en omdömesgill användning av sociala medier. Studien baseras på 30 semi-strukturerade intervjuer med poliser i olika delar av Sverige och inom polisorganisationen

Bertil Rolandsson är docent vid Institutionen för Sociologi och arbetsvetenskap. Hans forskning kan förstås som organisationssociologisk och handlar i stor utsträckning om samspelet mellan digitala teknologier och institutionella förutsättningar för legitim organisering av arbetspraktiker.

 

DECEMBER

BOKSLÄPP: Hot och våld i skolvardagen. Att förstå och hjälpa utsatta elever

Ylva Odenbring och Thomas Johansson, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet
Tid och plats: 11 december, kl 15:00, Gegerfeltska villan, Arkitektgatan 3

OBS föranmälan krävs! Mejla ylva.odenbring@gu.se om du vill deltaga.

Denna aktivitet sker i samarbete med BUKL-kollegiet

Hot, våld och trakasserier är frågor som uppmärksammas allt mer och väcker debatt. Men hur ser skolvardagens våld verkligen ut? Hur resonerar ungdomar i skolan om detta? Och vilka åtgärder bör vidtas?

Till boken: Hot och våld i skolvardagen. Att förstå och hjälpa utsatta elever

Ylva Odenbring är docent i pedagogik och Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap, vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet. Odenbring och Johansson har arbetat gemensamt i en rad projekt kring teman som rör just våld i skolan, utsatthet och skolans strategier för att arbeta med och hantera denna form av fysisk och psykologisk utsatthet. Denna bok är en produkt av ett mångårigt samarbete kring frågor som rör ungdomars utsatthet i skolan.

 

Forskningsprojekt knutna till KVISS

Följande externt finansierade forskningsprojekt är knutna till KVISS. Projekten är listade i bokstavsordning.

Att rekryteras, att tillhöra och att lämna – Exitprocesser bland unga nynazister
Finansiär: Forte (2019-2021)
Projektledare: Professor Thomas Johansson

Brottsplats skola: Förrättsligande av unga som offer och förövare i skolan
Finansiär: Vetenskapsrådet (2016-2019)
Projektledare: Professor Johannes Lunneblad

HEX-NA, Handling Extremism Nordic Approaches
Finansiär: Nordforsk (2017-2021)
Projektledare: Professor Tore Bjørgo/WP-ledare Dr. Jennie Sivenbring

Projekt trygghetsvärd
Finansiär: Länsförsäkringar (2019-2019).
Följeforskningsprojekt
Projektledare: docent Nils Hammarén

Ungdomar, utsatthet och skola. Elevperspektiv på våld, trakasserier och kränkningar
Finansiär: Forte (2018-2020)
Projektledare: Docent Ylva Odenbring

Ungdomar, våld och utsatthet: En studie av elevers erfarenheter av trakasserier och kränkningar i skolan
Finansiär: Brottsoffermyndigheten (2017-2020)
Projektledare: Docent Ylva Odenbring

Kontakta oss

Kollegieordförande:
Ylva Odenbring, docent i pedagogik
E-post: ylva.odenbring@gu.se

Kollegiesekreterare:
Kristina Hunehäll Berndtsson, doktorand i barn- och ungdomsvetenskap
E-post: kristina.hunehall.berndtsson@gu.se

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2019-09-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?