Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Policy, kvalitet och barns lärande

PQL - Policy Quality and Children's Learning

En seminariegrupp som består seniora och juniora forskare och lärarutbildare. Intresset inom denna grupp riktar sig mot pedagogisk forskning innefattande policy- och kvalitetsfrågor relaterade till barns lärande, utifrån ett holistiskt perspektiv där strukturella frågor, processer, innehåll och resultat integreras. Gruppen har etablerade forskningssamarbeten och nätverk såväl nationellt och internationellt. Kontinuerligt inbjuder gruppen till seminarier runt intressanta innehåll som kan inspirera, fördjupa kunskap och bidra till att nya kontakter knyts inom fältet.

Policy innefattar de villkor som skapas på en makronivå i form av reformer riktade till barn och familjer; styrdokument som läroplaner och lagtexter till förskola, skola och fritidshem. Kvalitet omfattar villkor som skapas för barns välmående, lärande och utveckling rörande barns uppväxtvillkor med specifikt fokus på familj och institutioner. Intresset riktar sig mot såväl strukturella frågor i barns miljö som processer i termer av interaktion, kommunikation och förhållningssätt samt innehållsfrågor som bl.a. multietnicitet, språk, teknik, naturvetenskap, matematik, genus och professionsfrågor. Barns lärande innefattar barns välmående och hälsa, möjligheter till lek, delaktighet, inflytande och agentskap där barn kan göra sina röster hörda inom olika områden.

PQL-seminarierna organiseras av Pia Williams, professor i barn- och ungdomsvetenskap, vid IPKL och är en öppen seminarieverksamhet för forskare, doktorander och lärarutbildare med intresse för policy och kvalitetsfrågor relaterat till barns och ungas lärande.

Frågor och förslag på innehåll för kommande seminarier riktas till Pia Williams, pia.williams@ped.gu.se

Seminarier

Göteborgs universitet rekommenderar i nuläget att konferenser och möten undviks i möjligaste mån för att bromsa smittspridningen av covid-19 i samhället. Vissa av seminarierna är därför inställda tills vidare.

Dokumentationsdilemman i förskolan

1 april, kl 13-15 - INSTÄLLT!

Community Kindergarten research and the notion of intentional teaching

23 april, kl 13-15 - INSTÄLLT! 

Utökat språkstödjande forskningsbaserat arbetssätt i förskolor

4 maj, kl 13-15 - INSTÄLLT!

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2020-03-16
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?