Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg

Fax: 031-786 2391

Prefekt: Cecilia Wallerstedt

Om enheten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) bildades 1 juli 2010 då institutionen för pedagogik och didaktik omorganiserades och delades upp i fyra nya institutioner.

I institutionens kunskapsområden ingår frågor om lärande, undervisning, kommunikation och identitet hos barn, unga och vuxna. Detta innefattar ett intresse för människors meningsskapande och kunskapsutveckling i vardagsliv såväl som i institutionella och professionella sammanhang. Vid institutionen ges utbildning inom förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem samt masterprogram i IT och lärande respektive barn- och ungdomsvetenskap. Dessutom bedrivs omfattande forskning inom de olika områdena.

Senaste publikationer

Fitness Doping. Trajectories, Gender, Bodies and Health
Jesper Andreasson, Thomas Johansson
London, Palgrave, Bok 2020
Bok

Approaching writing and learning as interdependent processes
Åsa Mäkitalo
Learning, Culture and Social Interaction, Forskningsöversiktsartikel 2019
Forskningsöversiktsartikel

Certifying Navigational Skills: A Video-based Study on Assessments in Simulated Environments
Charlott Sellberg, Olle Lindmark, Mona Lundin
13th International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation (TransNav 2019), Gdynia, Poland, 12-14 June 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Digital inquiry into emerging issues of public concern: Controversy mapping in a Swedish school context.
Åsa Mäkitalo, Mark Elam, Anne Solli, Sandra Ferraz Freire
Designs for experimentation and inquiry. Approaching learning and knowing in digital transformation., London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Introduction
Åsa Mäkitalo, Todd Nicewonger, Mark Elam
Designs for experimentation and inquiry. Approaching learning and knowing in digital transformation, London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The perspectives of students involved in a classroom-based oral language intervention in their first formal year of schooling
Maria Lathouras, Susanne Garvis, Marleen Westerveld, David Trembath
Journal of clinical practice in speech-language pathology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preschool teachers communicating values to children
Ingibjörg Sigurdadottir, Pia Williams, Johanna Einarsdottir
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Scaffolding 5-year-old children in Japanese kindergarten collaboratively retelling a tale
Aiko Oshiro, Agneta Pihl, Louise Peterson, Niklas Pramling
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Personer

Visar 1 - 50 av 155

Namn Titel Telefon E-post
Abou-Taouk, Hiba Universitetsadjunkt 031-786 2007 hiba.abou-taouk@ped.gu.se
Alexandersson, Mikael Professor, Forskning och undervisning om lärandets innehåll och lärande i olika lärmiljöer men också... mikaelalexandersson@outlook.com
Alfredsson Wessman, Mona Universitetsadjunkt 031-786 2117 mona.alfredsson.wessman@gu.se
Algers, Anne Universitetslektor 031-786 5833 anne.algers@gu.se
Alkhede, Maria Universitetsadjunkt 031-786 6340 maria.alkhede@gu.se
Alvestad, Torgeir Universitetslektor 031-786 2224 torgeir.alvestad@ped.gu.se
Andersson, Marie Studieadministratör 031-786 4812 marie.andersson.2@gu.se
Andishmand, Catarina Universitetslektor 031-786 2283 catarina.andishmand@gu.se
Armini, Ivar Universitetsadjunkt 031-786 2006 ivar.armini@gu.se
Bank, Lotta Universitetsadjunkt, adjungerad lotta.bank@gu.se
Bayati, Zahra Universitetslektor 031-786 2188 zahra.bayati@gu.se
Behnke, Malin Kommunikatör 031-786 2120 malin.behnke@gu.se
Bengtsson, Ann-Marie Studieadministratör ann-marie.bengtsson@gu.se
Bengtsson, Jenny Universitetslektor 031-786 2393 jenny.bengtsson@gu.se
Berglén, Sofia Ekonom 031-786 2225 sofia.berglen@gu.se
Bergnell, Anneli anneli.bergnell@gu.se
Bergviken Rensfeldt, Annika Universitetslektor, Proprefekt 031-786 2823 annika.bergviken-rensfeldt@ped.gu.se
Bigsten, Airi Universitetslektor 031-786 2082 airi.bigsten@ped.gu.se
Bivall, Anne Administrativ samordnare 031-786 2152 anne.bivall@gu.se
Björck, Cecilia Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2181 cecilia.bjorck@gu.se
Björklund, Camilla Professor 031-786 2182 camilla.bjorklund@ped.gu.se
Blennerhed, Carin Universitetsadjunkt 031-786 6571 carin.blennerhed@ped.gu.se
Borg, Martina Universitetsadjunkt 031-786 2441 martina.borg@gu.se
Bradley, Linda Universitetslektor 031-786 4151 linda.bradley@gu.se
Brodin Olsson, Madeleine Universitetsadjunkt 031-786 3905 madeleine.brodin.olsson@gu.se
Brännberg, Inger Universitetsadjunkt 031-786 2179 inger.brannberg@ped.gu.se
Brännberg, Inger Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2179 inger.brannberg@ped.gu.se
Cagner-Pettersson, Jessica Universitetsadjunkt 031-786 2084 jessica.cagner-pettersson@gu.se
Cerna, Katerina Doktorand 031-786 2484 katerina.cerna@ait.gu.se
Chapman, Adam Universitetslektor 031-786 2818 adam.chapman@gu.se
Classon, Petra Doktorand
Davet, Natalie Doktorand 031-786 2318 natalie.davet@gu.se
Edenholm, Annika Universitetsadjunkt 031-786 2369 annika.edenholm@gu.se
Edenholm, Annika Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2369 annika.edenholm@gu.se
Eidevald, Christian Universitetslektor, adjungerad christian.eidevald@gu.se
Eirefelt, Ulrika Universitetsadjunkt 031-786 2044 ulrika.eirefelt@gu.se
Ekström, Pija Universitetslektor 031-786 2073 pija.ekstrom@ped.gu.se
Eliasson, Sara Doktorand sara.eliasson.2@gu.se
Engvall, Desirée Forskarutbildningssamordnare 031-786 2410 desiree.engvall@gu.se
Eriksson, Ann-Marie Universitetslektor 031-786 5710 ann-marie.eriksson@gu.se
Eriksson, Christine Doktorand christine.ericsson@gu.se
Fastén, Olof Universitetsadjunkt 031-786 2142 olof.fasten@gu.se
Fjeldstad, Erling Doktorand erling.fjeldstad@ped.gu.se
Flennegård, Ola Doktorand ola.flennegard@gu.se
Foureaux, Mai Ekonomicontroller 031-786 2423 mai.foureaux@ped.gu.se
Garvis, Susanne Professor 031-786 5061 susanne.garvis@gu.se
Green, Jenny Doktorand
Gustafsson, Carina Universitetsadjunkt, adjungerad carina.gustafsson.2@gu.se
Gustafsson, Jan Universitetslektor 031-786 2108 jan.gustafsson@ped.gu.se
Haglund, Björn Universitetslektor bjorn.haglund@ped.gu.se

Visar 1 - 50 av 155

Visar 1 - 10 av 1970

2020

Fitness Doping. Trajectories, Gender, Bodies and Health
Jesper Andreasson, Thomas Johansson
London, Palgrave, Bok 2020
Bok

2019

Approaching writing and learning as interdependent processes
Åsa Mäkitalo
Learning, Culture and Social Interaction, Forskningsöversiktsartikel 2019
Forskningsöversiktsartikel

Certifying Navigational Skills: A Video-based Study on Assessments in Simulated Environments
Charlott Sellberg, Olle Lindmark, Mona Lundin
13th International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation (TransNav 2019), Gdynia, Poland, 12-14 June 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Digital inquiry into emerging issues of public concern: Controversy mapping in a Swedish school context.
Åsa Mäkitalo, Mark Elam, Anne Solli, Sandra Ferraz Freire
Designs for experimentation and inquiry. Approaching learning and knowing in digital transformation., London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Introduction
Åsa Mäkitalo, Todd Nicewonger, Mark Elam
Designs for experimentation and inquiry. Approaching learning and knowing in digital transformation, London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The perspectives of students involved in a classroom-based oral language intervention in their first formal year of schooling
Maria Lathouras, Susanne Garvis, Marleen Westerveld, David Trembath
Journal of clinical practice in speech-language pathology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preschool teachers communicating values to children
Ingibjörg Sigurdadottir, Pia Williams, Johanna Einarsdottir
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Scaffolding 5-year-old children in Japanese kindergarten collaboratively retelling a tale
Aiko Oshiro, Agneta Pihl, Louise Peterson, Niklas Pramling
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 1970

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?