Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg

Fax: 031-786 2391

Prefekt: Cecilia Wallerstedt

Om enheten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) bildades 1 juli 2010 då institutionen för pedagogik och didaktik omorganiserades och delades upp i fyra nya institutioner.

I institutionens kunskapsområden ingår frågor om lärande, undervisning, kommunikation och identitet hos barn, unga och vuxna. Detta innefattar ett intresse för människors meningsskapande och kunskapsutveckling i vardagsliv såväl som i institutionella och professionella sammanhang. Vid institutionen ges utbildning inom förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem samt masterprogram i IT och lärande respektive barn- och ungdomsvetenskap. Dessutom bedrivs omfattande forskning inom de olika områdena.

Senaste publikationer

Fitness Doping. Trajectories, Gender, Bodies and Health
Jesper Andreasson, Thomas Johansson
London, Palgrave, Bok 2020
Bok

Towards a test driven early childhood education: Alternative practices to testing children
Susanne Garvis, Heidi Harju-Luukkainen, Tina Yngvesson
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Theorising compassion and empathy in educational contexts: What are compassion and empathy and why are they important?
Georgina Barton, Susanne Garvis
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Palgrave, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Compassion and Empathy in Educational Contexts
Susanne Garvis, Georgina Barton
Palgrave, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms: Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Researching classrooms in search of learning: Theoretical and methodological considerations
Roger Säljö, Maria Luiza Cestari
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra: A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerlan, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Personer

Visar 1 - 50 av 157

Namn Titel Telefon E-post
Abou-Taouk, Hiba Universitetsadjunkt 031-786 2007 hiba.abou-taouk@ped.gu.se
Ahrens, Lea Doktorand lea.ahrens@gu.se
Alexandersson, Mikael Professor, Forskning och undervisning om lärandets innehåll och lärande i olika lärmiljöer men också... mikaelalexandersson@outlook.com
Alfredsson Wessman, Mona Universitetsadjunkt 031-786 2117 mona.alfredsson.wessman@gu.se
Algers, Anne Universitetslektor 031-786 5833 anne.algers@gu.se
Alkhede, Maria Universitetsadjunkt 031-786 6340 maria.alkhede@gu.se
Alvestad, Torgeir Universitetslektor 031-786 2224 torgeir.alvestad@ped.gu.se
Andersson, Marie Studieadministratör 031-786 4812 marie.andersson.2@gu.se
Andishmand, Catarina Universitetslektor 031-786 2283 catarina.andishmand@gu.se
Armini, Ivar Universitetsadjunkt 031-786 2006 ivar.armini@gu.se
Bank, Lotta Universitetsadjunkt, adjungerad lotta.bank@gu.se
Bayati, Zahra Universitetslektor 031-786 2188 zahra.bayati@gu.se
Behnke, Malin Kommunikatör 031-786 2120 malin.behnke@gu.se
Bengtsson, Ann-Marie Studieadministratör 031-786 2413 ann-marie.bengtsson@gu.se
Bengtsson, Jenny Universitetslektor 031-786 2393 jenny.bengtsson@gu.se
Berglén, Sofia Ekonom 031-786 2225 sofia.berglen@gu.se
Bergnell, Anneli anneli.bergnell@gu.se
Bergviken Rensfeldt, Annika Universitetslektor, Proprefekt 031-786 2823 annika.bergviken-rensfeldt@ped.gu.se
Bigsten, Airi Universitetslektor 031-786 2082 airi.bigsten@ped.gu.se
Bivall, Anne Administrativ samordnare 031-786 2152 anne.bivall@gu.se
Björck, Cecilia Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2181 cecilia.bjorck@gu.se
Björklund, Camilla Professor 031-786 2182 camilla.bjorklund@ped.gu.se
Blennerhed, Carin Universitetsadjunkt 031-786 6571 carin.blennerhed@ped.gu.se
Borg, Martina Universitetsadjunkt 031-786 2441 martina.borg@gu.se
Bradley, Linda Universitetslektor 031-786 4151 linda.bradley@gu.se
Brodin Olsson, Madeleine Universitetsadjunkt 031-786 3905 madeleine.brodin.olsson@gu.se
Brännberg, Inger Universitetsadjunkt 031-786 2179 inger.brannberg@ped.gu.se
Brännberg, Inger Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2179 inger.brannberg@ped.gu.se
Cagner-Pettersson, Jessica Universitetsadjunkt 031-786 2084 jessica.cagner-pettersson@gu.se
Cerna, Katerina Doktorand 031-786 2484 katerina.cerna@ait.gu.se
Chapman, Adam Universitetslektor 031-786 2818 adam.chapman@gu.se
Classon, Petra Doktorand
Davet, Natalie Doktorand 031-786 2318 natalie.davet@gu.se
Edenholm, Annika Universitetsadjunkt 031-786 2369 annika.edenholm@gu.se
Edenholm, Annika Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2369 annika.edenholm@gu.se
Eidevald, Christian Universitetslektor, adjungerad christian.eidevald@gu.se
Eirefelt, Ulrika Universitetsadjunkt 031-786 2044 ulrika.eirefelt@gu.se
Ekström, Pija Universitetslektor 031-786 2073 pija.ekstrom@ped.gu.se
Eliasson, Sara Doktorand sara.eliasson.2@gu.se
Engvall, Desirée Forskarutbildningssamordnare 031-786 2410 desiree.engvall@gu.se
Eriksson, Ann-Marie Universitetslektor 031-786 5710 ann-marie.eriksson@gu.se
Eriksson, Christine Doktorand christine.ericsson@gu.se
Fastén, Olof Universitetsadjunkt 031-786 2142 olof.fasten@gu.se
Fjeldstad, Erling Doktorand erling.fjeldstad@ped.gu.se
Flennegård, Ola Doktorand ola.flennegard@gu.se
Foureaux, Mai Ekonomicontroller 031-786 2423 mai.foureaux@ped.gu.se
Garvis, Susanne Professor 031-786 5061 susanne.garvis@gu.se
Green, Jenny Doktorand
Gustafsson, Carina Universitetsadjunkt, adjungerad carina.gustafsson.2@gu.se
Gustafsson, Jan Universitetslektor 031-786 2108 jan.gustafsson@ped.gu.se

Visar 1 - 50 av 157

Visar 51 - 60 av 2002

2019

Negotiating meanings online: Disagreements about word meaning in discussion forum communication
Jenny Myrendal
Discourse Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Digital Literacies or Digital Competence: Conceptualizations in Nordic Curricula
Anna-Lena Godhe
Media and Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teaching and learning in the special education setting: agency of the diagnosed child
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Triathlon Bodies in Motion: Reconceptualizing Feelings of Pain, Nausea, and Disgust in the Ironman Triathlon
Jesper Andreasson, Thomas Johansson
Body & Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Våld, trakasserier och utsatthet i skolan #11;– Några nedslag i aktuell forskning
Ylva Odenbring
Järvaveckan 2019. Spånga IP den 15 juni, 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

”Jävla orre!”: #11;Tonårsflickors erfarenheter av sexuella trakasserier i skolvardagen#11;
Ylva Odenbring
Att möta svårigheter i skolan. Högskolan Väst, Trollhättan, 13 juni, 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Assessing writers, assessing writing
Janna Meyer-Beining
Göteborg, Doktorsavhandling 2019
Doktorsavhandling

Is Teacher Qualification Associated With the Quality of the Early Childhood Education and Care Environment? A Meta-Analytic Review
Matthew Manning, Gabriel Wong, Christopher Flemming, Susanne Garvis
Review of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The value of socially disadvantaged neighbourhoods. A study of a school-community partnership
Johannes Lunneblad
Sociologisk Forskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 51 - 60 av 2002

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?