Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg

Fax: 031-786 2391

Prefekt: Cecilia Wallerstedt

Om enheten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) bildades 1 juli 2010 då institutionen för pedagogik och didaktik omorganiserades och delades upp i fyra nya institutioner.

I institutionens kunskapsområden ingår frågor om lärande, undervisning, kommunikation och identitet hos barn, unga och vuxna. Detta innefattar ett intresse för människors meningsskapande och kunskapsutveckling i vardagsliv såväl som i institutionella och professionella sammanhang. Vid institutionen ges utbildning inom förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem samt masterprogram i IT och lärande respektive barn- och ungdomsvetenskap. Dessutom bedrivs omfattande forskning inom de olika områdena.

Senaste publikationer

Fitness Doping. Trajectories, Gender, Bodies and Health
Jesper Andreasson, Thomas Johansson
London, Palgrave, Bok 2020
Bok

Towards a test driven early childhood education: Alternative practices to testing children
Susanne Garvis, Heidi Harju-Luukkainen, Tina Yngvesson
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Theorising compassion and empathy in educational contexts: What are compassion and empathy and why are they important?
Georgina Barton, Susanne Garvis
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Palgrave, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Compassion and Empathy in Educational Contexts
Susanne Garvis, Georgina Barton
Palgrave, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms: Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Researching classrooms in search of learning: Theoretical and methodological considerations
Roger Säljö, Maria Luiza Cestari
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra: A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerlan, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Personer

Visar 51 - 100 av 157

Namn Titel Telefon E-post
Haglund, Björn Universitetslektor bjorn.haglund@ped.gu.se
Hallenrud, Mirjam Universitetsadjunkt, adjungerad mirjam.hallenrud@gu.se
Hammarén, Nils Universitetslektor, ungdom, kön, etnicitet, sexualitet 031-786 2094 nils.hammaren@gu.se
Harju-Luukkainen, Heidi Universitetslektor heidi.harju-luukkainen@gu.se
Hedwall, Johanna Universitetsadjunkt, adjungerad 031-786 2472 johanna.hedwall@gu.se
Hellman, Anette Universitetslektor 031-786 2173 anette.hellman@ped.gu.se
Henning Loeb, Ingrid Universitetslektor 031-786 2494 ingrid.henning-loeb@ped.gu.se
Henriksson, Jenny Doktorand
Holmgren, Kajsa Universitetsadjunkt, adjungerad kajsa.holmgren@gu.se
Hunehäll Berndtsson, Kristina Doktorand kristina.hunehall.berndtsson@gu.se
Johansson, Susanne Universitetsadjunkt 031-786 2168 susanne.johansson@ped.gu.se
Johansson, Thomas Professor 031-786 2003 thomas.johansson.2@gu.se
Johansson, Thorbjörn Universitetsadjunkt 031-786 2351 thorbjorn.johansson@ped.gu.se
Karlsson, Daniela Doktorand daniela.karlsson@gu.se
Karlsson, Magnus Universitetsadjunkt 031-786 2064 magnus.karlsson@gu.se
Karlsson, Rauni Universitetslektor 031-786 2189 rauni.karlsson@ped.gu.se
Kristensson, Sara Universitetsadjunkt, adjungerad 031-786 5447 sara.kristensson@gu.se
Kultti, Anne Universitetslektor 031-786 2374 anne.kultti@ped.gu.se
Lager, Karin Universitetslektor 031-786 2154 karin.lager@ped.gu.se
Lagerlöf, Pernilla Universitetslektor 031-786 2395 pernilla.lagerlof@gu.se
Landgren, Lena Universitetsadjunkt lena.landgren@gu.se
Lantz-Andersson, Annika Universitetslektor 031-786 2275 annika.lantz-andersson@ped.gu.se
Larsson, Jonna Universitetslektor 031-786 2312 jonna.larsson@ped.gu.se
Lindbäck, Jonas Doktorand 031-786 2043 jonas.lindback@gu.se
Linderoth, Jonas Professor, Docent 031-786 2172 jonas.linderoth@ped.gu.se
Lindgren, Ann-Charlotte Universitetsadjunkt 031-786 2186 ann-charlotte.lindgren@ped.gu.se
Lindqvist, Cathrine Administrativ samordnare 031-786 2758 cathrine.lindqvist@gu.se
Lindwall, Oskar Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2038 oskar.lindwall@gu.se
Linell, Per Professor emeritus, Doktor 031-786 2818 per.linell@gu.se
Lockman-Lundgren, Mia Studieadministratör 031-786 2446 mia.lockman-lundgren@gu.se
Lorentzon, Christer Ekonom 031-786 4406 christer.lorentzon@gu.se
Lundberg, Osa Universitetslektor, Filosofie doktorsexamen i pedagogiskt arbete. 031-786 2017 osa.lundberg@gu.se
Lundin, Mona Universitetslektor 031-786 5977 mona.lundin@ped.gu.se
Lundin, Mona Universitetslektor, Studierektor 031-786 5977 mona.lundin@ped.gu.se
Lundén, Ulrika Doktorand ulrika.lunden@gu.se
Lunneblad, Johannes Professor, Mångkulturell. Interkulturella. Utbildning 031-786 2058 johannes.lunneblad@ped.gu.se
Martinsson, Kristin Administrativ chef, inst 031-786 2344 kristin.martinsson@gu.se
Mattsson, Christer Universitetslektor 031-786 2938 christer.mattsson@gu.se
Melker, Kristina Doktorand 031-786 3846 kristina.melker@gu.se
Mellgren, Elisabeth Universitetslektor 031-786 2197 elisabeth.mellgren@ped.gu.se
Memedov, Zvezdan Universitetsadjunkt 031-786 2085 zvezdan.memedov@gu.se
Molin, Anita Universitetsadjunkt, adjungerad anita.molin@gu.se
Music, Selma Doktorand selma.music@gu.se
Myrendal, Jenny Universitetslektor jenny.myrendal@gu.se
Mäkitalo, Åsa Professor, Docent. Institutionaliserade former av kommunikation - dess organiserande, socialiserande... 031-786 2357 asa.makitalo@ped.gu.se
Mårdsjö Olsson, Ann-Charlotte Universitetslektor, Studierektor 031-786 6943 ann-charlotte.mardsjo@ped.gu.se
Nasiopoulou, Panagiota Doktorand 031-786 2007 panagiota.nasiopoulou@gu.se
Nilfyr, Katarina Doktorand
Nilsen, Malin Universitetslektor 031-786 2178 malin.nilsen@gu.se
Nilsson, Michael It-samordnare 031-786 2404 michael.nilsson@gu.se

Visar 51 - 100 av 157

Visar 1 - 10 av 2002

2020

Fitness Doping. Trajectories, Gender, Bodies and Health
Jesper Andreasson, Thomas Johansson
London, Palgrave, Bok 2020
Bok

2019

Towards a test driven early childhood education: Alternative practices to testing children
Susanne Garvis, Heidi Harju-Luukkainen, Tina Yngvesson
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Theorising compassion and empathy in educational contexts: What are compassion and empathy and why are they important?
Georgina Barton, Susanne Garvis
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Palgrave, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Compassion and Empathy in Educational Contexts
Susanne Garvis, Georgina Barton
Palgrave, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms: Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Researching classrooms in search of learning: Theoretical and methodological considerations
Roger Säljö, Maria Luiza Cestari
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra: A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerlan, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 2002

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?