Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 11, 411 20 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg

Fax: 031-786 2391

Prefekt: Cecilia Wallerstedt

Om enheten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) bildades 1 juli 2010 då institutionen för pedagogik och didaktik omorganiserades och delades upp i fyra nya institutioner.

I institutionens kunskapsområden ingår frågor om lärande, undervisning, kommunikation och identitet hos barn, unga och vuxna. Detta innefattar ett intresse för människors meningsskapande och kunskapsutveckling i vardagsliv såväl som i institutionella och professionella sammanhang. Vid institutionen ges utbildning inom förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem samt masterprogram i IT och lärande respektive barn- och ungdomsvetenskap. Dessutom bedrivs omfattande forskning inom de olika områdena.

Visar 1 - 50 av 157

Namn Titel Telefon E-post
Abou-Taouk, Hiba Universitetsadjunkt 031-786 2007 hiba.abou-taouk@ped.gu.se
Ahrens, Lea Doktorand lea.ahrens@gu.se
Alexandersson, Mikael Professor, Forskning och undervisning om lärandets innehåll och lärande i olika lärmiljöer men också... mikaelalexandersson@outlook.com
Alfredsson Wessman, Mona Universitetsadjunkt 031-786 2117 mona.alfredsson.wessman@gu.se
Algers, Anne Universitetslektor 031-786 5833 anne.algers@gu.se
Alkhede, Maria Universitetsadjunkt 031-786 6340 maria.alkhede@gu.se
Alvestad, Torgeir Universitetslektor 031-786 2193 torgeir.alvestad@ped.gu.se
Andersson, Marie Studieadministratör 031-786 4812 marie.andersson.2@gu.se
Andishmand, Catarina Universitetslektor 031-786 2283 catarina.andishmand@gu.se
Armini, Ivar Universitetsadjunkt 031-786 2006 ivar.armini@gu.se
Bank, Lotta Universitetsadjunkt, adjungerad lotta.bank@gu.se
Bayati, Zahra Universitetslektor 031-786 2188 zahra.bayati@gu.se
Behnke, Malin Kommunikatör 031-786 2120 malin.behnke@gu.se
Bengtsson, Ann-Marie Studieadministratör 031-786 2413 ann-marie.bengtsson@gu.se
Bengtsson, Jenny Universitetslektor 031-786 2393 jenny.bengtsson@gu.se
Berglén, Sofia Ekonom 031-786 2225 sofia.berglen@gu.se
Bergnell, Anneli anneli.bergnell@gu.se
Bergviken Rensfeldt, Annika Universitetslektor, Proprefekt 031-786 2823 annika.bergviken-rensfeldt@ped.gu.se
Bigsten, Airi Universitetslektor 031-786 2082 airi.bigsten@ped.gu.se
Bivall, Anne Administrativ samordnare 031-786 2152 anne.bivall@gu.se
Björck, Cecilia Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2181 cecilia.bjorck@gu.se
Björklund, Camilla Professor 031-786 2182 camilla.bjorklund@ped.gu.se
Blennerhed, Carin Universitetsadjunkt 031-786 6571 carin.blennerhed@ped.gu.se
Borg, Martina Universitetsadjunkt 031-786 2441 martina.borg@gu.se
Bradley, Linda Universitetslektor 031-786 4151 linda.bradley@gu.se
Brodin Olsson, Madeleine Universitetsadjunkt 031-786 3905 madeleine.brodin.olsson@gu.se
Brännberg, Inger Universitetsadjunkt 031-786 2179 inger.brannberg@ped.gu.se
Brännberg, Inger Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2179 inger.brannberg@ped.gu.se
Cagner-Pettersson, Jessica Universitetsadjunkt 031-786 2084 jessica.cagner-pettersson@gu.se
Chapman, Adam Universitetslektor 031-786 2818 adam.chapman@gu.se
Classon, Petra Doktorand
Davet, Natalie Doktorand 031-786 2318 natalie.davet@gu.se
Edenholm, Annika Universitetsadjunkt 031-786 2369 annika.edenholm@gu.se
Edenholm, Annika Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2369 annika.edenholm@gu.se
Eidevald, Christian Universitetslektor, adjungerad christian.eidevald@gu.se
Eirefelt, Ulrika Universitetsadjunkt 031-786 2044 ulrika.eirefelt@gu.se
Ekström, Pija Universitetslektor 031-786 2073 pija.ekstrom@ped.gu.se
Eliasson, Sara Doktorand sara.eliasson.2@gu.se
Engvall, Desirée Forskarutbildningssamordnare 031-786 2410 desiree.engvall@gu.se
Eriksson, Ann-Marie Universitetslektor 031-786 5710 ann-marie.eriksson@gu.se
Eriksson, Christine Doktorand christine.ericsson@gu.se
Fastén, Olof Universitetsadjunkt 031-786 2142 olof.fasten@gu.se
Fjeldstad, Erling Doktorand erling.fjeldstad@ped.gu.se
Flennegård, Ola Doktorand ola.flennegard@gu.se
Foureaux, Mai Ekonomicontroller 031-786 2423 mai.foureaux@ped.gu.se
Garvis, Susanne Professor 031-786 5061 susanne.garvis@gu.se
Green, Jenny Doktorand
Gustafsson, Carina Universitetsadjunkt, adjungerad carina.gustafsson.2@gu.se
Gustafsson Nyckel, Jan Universitetslektor 031-786 2108 jan.gustafsson@ped.gu.se
Haglund, Björn Universitetslektor bjorn.haglund@ped.gu.se

Visar 1 - 50 av 157

Visar 2061 - 2070 av 2074

2010

The challenges facing the Swedish Preschool Today
Sonja Sheridan
OMEP XXVI World Congress, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Differences that make a difference: Contrasting the local enactment of two technologies in a kinematics lab
Oskar Lindwall, Jonas Ivarsson
Learning across sites: New tools, infrastructures and practices, London, Routledge, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

A turning-point or a backward slide: the challenge facing the Swedish preschool today
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan
Early Years, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Meaning-making and the problem of coordination of perspectives inresearch on learning and conceptual change
Roger Säljö
C. Lundholm, G. Peterson & I. Wistedt (Red.), Begreppsbildning i ett intentionellt perspektiv, Stockholm, Stockholms Universitets Förlag, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Chapter 4. Observing, Supporting and Challenging Children's Learning
Ingrid Pramling Samuelsson
Transition from pres-school to school: Early Years Transition Programme. Emphasizing early literacy. Comments and reflections by researchers from eight European countries, Cologne, EU-Agency, Regional Gevernment of Cologne/Germany, Övrigt 2010
Övrigt

Foreword.
Ingrid Pramling Samuelsson, Irene Kaschefi-Haude
Transition from pre-school to school: Early Years Transition Programme. Emphasizing early literacy. Comments and reflections by researchers from eight European countries, Cologne, EU-Agency, Regional Government of Cologne/Germany, Övrigt 2010
Övrigt

Chapter 1. Introduction
Ole Henrik Hansen, Irene Kachefi-Haude, Ingrid Pramling Samuelsson, Anders Skriver Jensen
Transition from pre-school to school: Early Years Transition Programme. Emphasizing early literacy. Comments and reflections by researchers from eight European countries, Cologne, EU-Agency, Regional Government of Cologne/Germany, Övrigt 2010
Övrigt

Education for Sustainable Development in the Early Years
John Siraj-Blatchford, Kimberly Caroline Smith, Ingrid Pramling Samuelsson
Göteborg, Svenska OMEP, Bok 2010
Bok

Noticing the past to manage the future: on the organization of shared knowing in IT-support practices.
Ann-Charlotte Eklund, Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
In S. Ludvigsen, A. Lund, I. Rasmussen & R. Säljö (Eds.), Learning across sites. New tools, infrastructures and practices., London, Routledge, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Re-visiting the past. A meta-activity for learning in the IT Helpdesk.
Ann-Charlotte Eklund, Åsa Mäkitalo
Symposia paper presented at the EARLI SIG 14 meeting on Diversity in vocational and professional education and training, München, Germany., Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Visar 2061 - 2070 av 2074

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2019-10-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?