Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg

Fax: 031-786 2391

Prefekt: Cecilia Wallerstedt

Om enheten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) bildades 1 juli 2010 då institutionen för pedagogik och didaktik omorganiserades och delades upp i fyra nya institutioner.

I institutionens kunskapsområden ingår frågor om lärande, undervisning, kommunikation och identitet hos barn, unga och vuxna. Detta innefattar ett intresse för människors meningsskapande och kunskapsutveckling i vardagsliv såväl som i institutionella och professionella sammanhang. Vid institutionen ges utbildning inom förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem samt masterprogram i IT och lärande respektive barn- och ungdomsvetenskap. Dessutom bedrivs omfattande forskning inom de olika områdena.

Senaste publikationer

Fitness Doping. Trajectories, Gender, Bodies and Health
Jesper Andreasson, Thomas Johansson
London, Palgrave, Bok 2020
Bok

Towards a test driven early childhood education: Alternative practices to testing children
Susanne Garvis, Heidi Harju-Luukkainen, Tina Yngvesson
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Theorising compassion and empathy in educational contexts: What are compassion and empathy and why are they important?
Georgina Barton, Susanne Garvis
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Palgrave, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Compassion and Empathy in Educational Contexts
Susanne Garvis, Georgina Barton
Palgrave, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms: Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Researching classrooms in search of learning: Theoretical and methodological considerations
Roger Säljö, Maria Luiza Cestari
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra: A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerlan, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Personer

Visar 1 - 50 av 157

Namn Titel Telefon E-post
Green, Jenny Doktorand
Nilfyr, Katarina Doktorand
Classon, Petra Doktorand
Henriksson, Jenny Doktorand
Stavholm, Emelie Doktorand
Chapman, Adam Universitetslektor 031-786 2818 adam.chapman@gu.se
Pihl, Agneta Doktorand agneta.pihl@gu.se
Simeonsdotter, Agneta Universitetslektor 031-786 2045 agneta.simeonsdotter@ped.gu.se
Bigsten, Airi Universitetslektor 031-786 2082 airi.bigsten@ped.gu.se
Söderman, Alexandra Universitetsadjunkt 031-786 1040 alexandra.soderman@gu.se
Hellman, Anette Universitetslektor 031-786 2173 anette.hellman@ped.gu.se
Molin, Anita Universitetsadjunkt, adjungerad anita.molin@gu.se
Österberg, Anita Universitetsadjunkt, Förskollärarexamen och Filosofie Master i pedagogik med inriktning i aktionsfor... 031-786 5452 anita.osterberg@gu.se
Lindgren, Ann-Charlotte Universitetsadjunkt 031-786 2186 ann-charlotte.lindgren@ped.gu.se
Mårdsjö Olsson, Ann-Charlotte Universitetslektor, Studierektor 031-786 6943 ann-charlotte.mardsjo@ped.gu.se
Bengtsson, Ann-Marie Studieadministratör 031-786 2413 ann-marie.bengtsson@gu.se
Eriksson, Ann-Marie Universitetslektor 031-786 5710 ann-marie.eriksson@gu.se
Vento, Anna Universitetsadjunkt 031-786 2256 anna.vento@gu.se
Algers, Anne Universitetslektor 031-786 5833 anne.algers@gu.se
Bivall, Anne Administrativ samordnare 031-786 2152 anne.bivall@gu.se
Kultti, Anne Universitetslektor 031-786 2374 anne.kultti@ped.gu.se
Solli, Anne Forskare, biträdande 031-786 2458 anne.solli@gu.se
Bergnell, Anneli anneli.bergnell@gu.se
Åkerblom, Annika Universitetslektor 031-786 5443 annika.akerblom@gu.se
Bergviken Rensfeldt, Annika Universitetslektor, Proprefekt 031-786 2823 annika.bergviken-rensfeldt@ped.gu.se
Edenholm, Annika Universitetsadjunkt 031-786 2369 annika.edenholm@gu.se
Edenholm, Annika Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2369 annika.edenholm@gu.se
Lantz-Andersson, Annika Universitetslektor 031-786 2275 annika.lantz-andersson@ped.gu.se
Mäkitalo, Åsa Professor, Docent. Institutionaliserade former av kommunikation - dess organiserande, socialiserande... 031-786 2357 asa.makitalo@ped.gu.se
Wahlström Smith, Åsa Universitetsadjunkt 031-786 2877 asa.smith@ped.gu.se
Roos Haraldsson, Birgitta Universitetsadjunkt, Lärande, kommunikation & IT/​Nya Media, IKT- Informations-/​kommunikationsteknolo... 031-786 2364 birgitta.roos-haraldsson@ped.gu.se
Roos Haraldsson, Birgitta Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2364 birgitta.roos-haraldsson@ped.gu.se
Haglund, Björn Universitetslektor bjorn.haglund@ped.gu.se
Björklund, Camilla Professor 031-786 2182 camilla.bjorklund@ped.gu.se
Blennerhed, Carin Universitetsadjunkt 031-786 6571 carin.blennerhed@ped.gu.se
Gustafsson, Carina Universitetsadjunkt, adjungerad carina.gustafsson.2@gu.se
Önnebro, Caroline Doktorand caroline.onnebro@gu.se
Andishmand, Catarina Universitetslektor 031-786 2283 catarina.andishmand@gu.se
Lindqvist, Cathrine Administrativ samordnare 031-786 2758 cathrine.lindqvist@gu.se
Björck, Cecilia Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2181 cecilia.bjorck@gu.se
Wallerstedt, Cecilia Universitetslektor, Prefekt 031-786 3272 cecilia.wallerstedt@gu.se
Lorentzon, Christer Ekonom 031-786 4406 christer.lorentzon@gu.se
Mattsson, Christer Universitetslektor 031-786 2938 christer.mattsson@gu.se
Eidevald, Christian Universitetslektor, adjungerad christian.eidevald@gu.se
Eriksson, Christine Doktorand christine.ericsson@gu.se
Karlsson, Daniela Doktorand daniela.karlsson@gu.se
Engvall, Desirée Forskarutbildningssamordnare 031-786 2410 desiree.engvall@gu.se
Nordenström, Elin Forskare, biträdande 031-786 2429 elin.nordenstrom@gu.se
Mellgren, Elisabeth Universitetslektor 031-786 2197 elisabeth.mellgren@ped.gu.se
Rietz, Elisabeth Universitetsadjunkt elisabeth.rietz@gu.se

Visar 1 - 50 av 157

Visar 1 - 10 av 2002

2020

Fitness Doping. Trajectories, Gender, Bodies and Health
Jesper Andreasson, Thomas Johansson
London, Palgrave, Bok 2020
Bok

2019

Towards a test driven early childhood education: Alternative practices to testing children
Susanne Garvis, Heidi Harju-Luukkainen, Tina Yngvesson
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Theorising compassion and empathy in educational contexts: What are compassion and empathy and why are they important?
Georgina Barton, Susanne Garvis
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Palgrave, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Compassion and Empathy in Educational Contexts
Susanne Garvis, Georgina Barton
Palgrave, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms: Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Researching classrooms in search of learning: Theoretical and methodological considerations
Roger Säljö, Maria Luiza Cestari
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra: A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerlan, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 2002

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?