Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg

Fax: 031-786 2391

Prefekt: Cecilia Wallerstedt

Om enheten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) bildades 1 juli 2010 då institutionen för pedagogik och didaktik omorganiserades och delades upp i fyra nya institutioner.

I institutionens kunskapsområden ingår frågor om lärande, undervisning, kommunikation och identitet hos barn, unga och vuxna. Detta innefattar ett intresse för människors meningsskapande och kunskapsutveckling i vardagsliv såväl som i institutionella och professionella sammanhang. Vid institutionen ges utbildning inom förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem samt masterprogram i IT och lärande respektive barn- och ungdomsvetenskap. Dessutom bedrivs omfattande forskning inom de olika områdena.

Senaste publikationer

Fitness Doping. Trajectories, Gender, Bodies and Health
Jesper Andreasson, Thomas Johansson
London, Palgrave, Bok 2020
Bok

Towards a test driven early childhood education: Alternative practices to testing children
Susanne Garvis, Heidi Harju-Luukkainen, Tina Yngvesson
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Theorising compassion and empathy in educational contexts: What are compassion and empathy and why are they important?
Georgina Barton, Susanne Garvis
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Palgrave, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Compassion and Empathy in Educational Contexts
Susanne Garvis, Georgina Barton
Palgrave, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms: Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Researching classrooms in search of learning: Theoretical and methodological considerations
Roger Säljö, Maria Luiza Cestari
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra: A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerlan, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Personer

Visar 1 - 50 av 157

Namn Titel Telefon E-post
Bergnell, Anneli anneli.bergnell@gu.se
Martinsson, Kristin Administrativ chef, inst 031-786 2344 kristin.martinsson@gu.se
Bivall, Anne Administrativ samordnare 031-786 2152 anne.bivall@gu.se
Lindqvist, Cathrine Administrativ samordnare 031-786 2758 cathrine.lindqvist@gu.se
Söderberg, Lisbetth Administratör 031-786 2194 lisbetth.soderberg@ped.gu.se
Ahrens, Lea Doktorand lea.ahrens@gu.se
Cerna, Katerina Doktorand 031-786 2484 katerina.cerna@ait.gu.se
Classon, Petra Doktorand
Davet, Natalie Doktorand 031-786 2318 natalie.davet@gu.se
Eliasson, Sara Doktorand sara.eliasson.2@gu.se
Eriksson, Christine Doktorand christine.ericsson@gu.se
Fjeldstad, Erling Doktorand erling.fjeldstad@ped.gu.se
Flennegård, Ola Doktorand ola.flennegard@gu.se
Green, Jenny Doktorand
Henriksson, Jenny Doktorand
Hunehäll Berndtsson, Kristina Doktorand kristina.hunehall.berndtsson@gu.se
Karlsson, Daniela Doktorand daniela.karlsson@gu.se
Lindbäck, Jonas Doktorand 031-786 2043 jonas.lindback@gu.se
Lundén, Ulrika Doktorand ulrika.lunden@gu.se
Melker, Kristina Doktorand 031-786 3846 kristina.melker@gu.se
Music, Selma Doktorand selma.music@gu.se
Nasiopoulou, Panagiota Doktorand 031-786 2007 panagiota.nasiopoulou@gu.se
Nilfyr, Katarina Doktorand
Pihl, Agneta Doktorand agneta.pihl@gu.se
Siekkinen, Frida Doktorand 031-786 2318 frida.siekkinen@gu.se
Sotevik, Lena Doktorand 031-786 2318 lena.sotevik@gu.se
Stavholm, Emelie Doktorand
Sönnerhed, Wei Doktorand wei.sonnerhed@ped.gu.se
Wank, Lotta Doktorand 031-786 3846 lotta.wank@gu.se
Önnebro, Caroline Doktorand caroline.onnebro@gu.se
Berglén, Sofia Ekonom 031-786 2225 sofia.berglen@gu.se
Lorentzon, Christer Ekonom 031-786 4406 christer.lorentzon@gu.se
Rundberg, Nathalie Ekonom 031-786 5426 nathalie.rundberg@gu.se
Foureaux, Mai Ekonomicontroller 031-786 2423 mai.foureaux@ped.gu.se
Nordenström, Elin Forskare, biträdande 031-786 2429 elin.nordenstrom@gu.se
Solli, Anne Forskare, biträdande 031-786 2458 anne.solli@gu.se
Engvall, Desirée Forskarutbildningssamordnare 031-786 2410 desiree.engvall@gu.se
Nilsson, Michael It-samordnare 031-786 2404 michael.nilsson@gu.se
Behnke, Malin Kommunikatör 031-786 2120 malin.behnke@gu.se
Wickström, Mikaela Personaladministratör 031-786 1139 mikaela.wickstrom@ait.gu.se
Alexandersson, Mikael Professor, Forskning och undervisning om lärandets innehåll och lärande i olika lärmiljöer men också... mikaelalexandersson@outlook.com
Björklund, Camilla Professor 031-786 2182 camilla.bjorklund@ped.gu.se
Garvis, Susanne Professor 031-786 5061 susanne.garvis@gu.se
Johansson, Thomas Professor 031-786 2003 thomas.johansson.2@gu.se
Linderoth, Jonas Professor, Docent 031-786 2172 jonas.linderoth@ped.gu.se
Lunneblad, Johannes Professor, Mångkulturell. Interkulturella. Utbildning 031-786 2058 johannes.lunneblad@ped.gu.se
Mäkitalo, Åsa Professor, Docent. Institutionaliserade former av kommunikation - dess organiserande, socialiserande... 031-786 2357 asa.makitalo@ped.gu.se
Pramling, Niklas Professor, Docent 031-786 2563 niklas.pramling@ped.gu.se
Söderman, Johan Professor 031-786 2081 johan.soderman@gu.se
Williams, Pia Professor, Docent. 031-786 2246 pia.williams@ped.gu.se

Visar 1 - 50 av 157

Visar 1 - 10 av 2002

2020

Fitness Doping. Trajectories, Gender, Bodies and Health
Jesper Andreasson, Thomas Johansson
London, Palgrave, Bok 2020
Bok

2019

Towards a test driven early childhood education: Alternative practices to testing children
Susanne Garvis, Heidi Harju-Luukkainen, Tina Yngvesson
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Theorising compassion and empathy in educational contexts: What are compassion and empathy and why are they important?
Georgina Barton, Susanne Garvis
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Palgrave, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Compassion and Empathy in Educational Contexts
Susanne Garvis, Georgina Barton
Palgrave, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms: Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Researching classrooms in search of learning: Theoretical and methodological considerations
Roger Säljö, Maria Luiza Cestari
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra: A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerlan, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 2002

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?