Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 405 30 Göteborg

Fax: 031-786 2391

Prefekt: Cecilia Wallerstedt

Om enheten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) bildades 1 juli 2010 då institutionen för pedagogik och didaktik omorganiserades och delades upp i fyra nya institutioner.

I institutionens kunskapsområden ingår frågor om lärande, undervisning, kommunikation och identitet hos barn, unga och vuxna. Detta innefattar ett intresse för människors meningsskapande och kunskapsutveckling i vardagsliv såväl som i institutionella och professionella sammanhang. Vid institutionen ges utbildning bland annat inom lärarprogrammen, förskollärarprogrammet, masterprogram i lärande, kommunikation och IT samt utbildningsvetenskap, och inom fristående kurser. Dessutom bedrivs omfattande forskning inom de olika områdena.

Senaste publikationer

Curating visual experiences through mobile phones
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Linguistic and Material Intimacies of Cell Phones, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Early Childhood Education Pedagogy
Susanne Garvis, Sonja Sheridan, Pia Williams
Oxford University Press: Oxford Bibliographies in Education, Forskningsöversiktsartikel 2018
Forskningsöversiktsartikel

Vardagslivets socialpsykologi
Thomas Johansson, Philip Lalander
STOCKHOLM, LIBER, Bok 2018
Bok

Conceptual change, materiality and hybrid minds
Roger Säljö
T. G. Amin & O. Levrini (Eds.), Converging perspectives on conceptual change. Mapping an emergent paradigm in the learning sciences., London, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Chapter 68, Pedagogies in Early Childhood Education
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
M. Fleer & B. van Oers (Eds.), International Handbook of Early Childhood Education, Volume II, Dortrecht, Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Chapter 45, The Nordic Perspective on Early Childhood Education and Care
Stig Boström, Johanna Einarsdottir, Ingrid Pramling Samuelsson
M. Fleer & B. van Oers (eds.), International Handbook of Early Childhood Education, Volume I, Part III, Dordrecht, Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Early Childhood Education and Care for Sustainability. Historical context and current challenges
Eva Ärlemalm-Hagsér, Ingrid Pramling Samuelsson
V. Huggins & D. Evans (Eds.), Early Childhood Education and Care for Sustainability. International Perspectives, NY, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Part VI, Pedagogies in Early Childhood Education
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
M. Fleer & B. van Oers (eds.), International Handbook of Early Childhood Education, Volume II, Dordrecht, Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Personer

Visar 1 - 50 av 169

Namn Titel Telefon E-post
Bengtsson, Ann-Marie ann-marie.bengtsson@gu.se
Bergnell, Anneli anneli.bergnell@gu.se
Foureaux, Mai Administrativ chef, inst 031-786 2423 mai.foureaux@ped.gu.se
Bivall, Anne Administrativ samordnare 031-786 2152 anne.bivall@gu.se
Lindqvist, Cathrine Administrativ samordnare 031-786 2758 cathrine.lindqvist@gu.se
Söderberg, Lisbetth Administratör 031-786 2194 lisbetth.soderberg@ped.gu.se
Backman, Anna Doktorand anna.backman@gu.se
Bivall, Ann-Charlotte Doktorand ann-charlotte.eklund@ped.gu.se
Botö, Kerstin Doktorand kerstin.boto@gu.se
Brustad, Lina Doktorand 031-786 2318 lina.brustad@gu.se
Cerna, Katerina Doktorand 031-786 2484 katerina.cerna@ait.gu.se
Davet, Natalie Doktorand 031-786 2318 natalie.davet@gu.se
Edstrand, Emma Doktorand emma.edstrand@gu.se
Eriksson, Christine Doktorand christine.ericsson@gu.se
Fauville, Geraldine Doktorand 031-786 2760 geraldine.fauville@loven.gu.se
Fjeldstad, Erling Doktorand erling.fjeldstad@ped.gu.se
Frey, Louise Doktorand 031-786 2007 louise.frey@gu.se
Göthberg, Martin Doktorand 031-786 2007 martin.gothberg@gu.se
Hellberg, Lina Doktorand 031-786 2007 lina.hellberg@gu.se
Hunehäll Berndtsson, Kristina Doktorand kristina.hunehall.berndtsson@gu.se
Jivegård, Ulla Doktorand 031-786 2007 ulla.jivegard@gu.se
Johansson, Elin Doktorand 031-786 2429 elin.johansson@gu.se
Lindbäck, Jonas Doktorand 031-786 2043 jonas.lindback@gu.se
Lundén, Ulrika Doktorand ulrika.lunden@gu.se
Mattsson, Christer Doktorand christer.mattsson@gu.se
Melker, Kristina Doktorand 031-786 3846 kristina.melker@gu.se
Meyer-Beining, Janna Doktorand 031-786 2484 janna.meyer-beining@gu.se
Nasiopoulou, Panagiota Doktorand 031-786 2007 panagiota.nasiopoulou@gu.se
Nilsen, Malin Doktorand 031-786 2178 malin.nilsen@gu.se
Nordén, Per Doktorand 031-786 3847 per.norden@gu.se
Pihl, Agneta Doktorand agneta.pihl@gu.se
Siekkinen, Frida Doktorand 031-786 2318 frida.siekkinen@gu.se
Solli, Anne Doktorand 031-786 2458 anne.solli@gu.se
Sotevik, Lena Doktorand 031-786 2318 lena.sotevik@gu.se
Sönnerhed, Wei Doktorand wei.sonnerhed@ped.gu.se
Wank, Lotta Doktorand 031-786 3846 lotta.wank@gu.se
Wicke, Kurt Doktorand kurt.wicke@ped.gu.se
Zimmerman, Fredrik Doktorand fredrik.zimmerman@gu.se
Önnebro, Caroline Doktorand caroline.onnebro@gu.se
Lorentzon, Christer Ekonom 031-786 4406 christer.lorentzon@gu.se
Rundberg, Nathalie Ekonom 031-786 5426 nathalie.rundberg@gu.se
Wennberg, Eva Ekonom 031-786 2225 eva.wennberg@ped.gu.se
Fauville, Geraldine Forskare bitr geraldine.fauville@loven.gu.se
Johansson, Elin Forskare bitr 031-786 2429 elin.johansson@gu.se
Engvall, Desirée Forskarutbildningssamordnare 031-786 2410 desiree.engvall@gu.se
Behnke, Malin Kommunikatör 031-786 2120 malin.behnke@gu.se
Nieminen Alvesol, Kaj Personalhandläggare 031-786 1139 kaj.alvesol@ped.gu.se
Alexandersson, Mikael Professor, Forskning och undervisning om lärandets innehåll och lärande i olika lärmiljöer men också... mikael.alexandersson@gu.se
Björklund, Camilla Professor 031-786 2182 camilla.bjorklund@ped.gu.se
Garvis, Susanne Professor 031-786 5061 susanne.garvis@gu.se

Visar 1 - 50 av 169

Visar 1 - 10 av 1586

2018

Curating visual experiences through mobile phones
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Linguistic and Material Intimacies of Cell Phones, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Early Childhood Education Pedagogy
Susanne Garvis, Sonja Sheridan, Pia Williams
Oxford University Press: Oxford Bibliographies in Education, Forskningsöversiktsartikel 2018
Forskningsöversiktsartikel

Vardagslivets socialpsykologi
Thomas Johansson, Philip Lalander
STOCKHOLM, LIBER, Bok 2018
Bok

Conceptual change, materiality and hybrid minds
Roger Säljö
T. G. Amin & O. Levrini (Eds.), Converging perspectives on conceptual change. Mapping an emergent paradigm in the learning sciences., London, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Chapter 68, Pedagogies in Early Childhood Education
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
M. Fleer & B. van Oers (Eds.), International Handbook of Early Childhood Education, Volume II, Dortrecht, Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Chapter 45, The Nordic Perspective on Early Childhood Education and Care
Stig Boström, Johanna Einarsdottir, Ingrid Pramling Samuelsson
M. Fleer & B. van Oers (eds.), International Handbook of Early Childhood Education, Volume I, Part III, Dordrecht, Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Early Childhood Education and Care for Sustainability. Historical context and current challenges
Eva Ärlemalm-Hagsér, Ingrid Pramling Samuelsson
V. Huggins & D. Evans (Eds.), Early Childhood Education and Care for Sustainability. International Perspectives, NY, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Part VI, Pedagogies in Early Childhood Education
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
M. Fleer & B. van Oers (eds.), International Handbook of Early Childhood Education, Volume II, Dordrecht, Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 1586

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2012-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?