Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg

Fax: 031-786 2391

Prefekt: Cecilia Wallerstedt

Om enheten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) bildades 1 juli 2010 då institutionen för pedagogik och didaktik omorganiserades och delades upp i fyra nya institutioner.

I institutionens kunskapsområden ingår frågor om lärande, undervisning, kommunikation och identitet hos barn, unga och vuxna. Detta innefattar ett intresse för människors meningsskapande och kunskapsutveckling i vardagsliv såväl som i institutionella och professionella sammanhang. Vid institutionen ges utbildning inom förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem samt masterprogram i IT och lärande respektive barn- och ungdomsvetenskap. Dessutom bedrivs omfattande forskning inom de olika områdena.

Senaste publikationer

Fitness Doping. Trajectories, Gender, Bodies and Health
Jesper Andreasson, Thomas Johansson
London, Palgrave, Bok 2020
Bok

Towards a test driven early childhood education: Alternative practices to testing children
Susanne Garvis, Heidi Harju-Luukkainen, Tina Yngvesson
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Theorising compassion and empathy in educational contexts: What are compassion and empathy and why are they important?
Georgina Barton, Susanne Garvis
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Palgrave, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Compassion and Empathy in Educational Contexts
Susanne Garvis, Georgina Barton
Palgrave, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms: Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Researching classrooms in search of learning: Theoretical and methodological considerations
Roger Säljö, Maria Luiza Cestari
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra: A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerlan, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Personer

Visar 1 - 50 av 157

Namn Titel Telefon E-post
Haglund, Björn Universitetslektor bjorn.haglund@ped.gu.se
Sernhede, Ove Seniorforskare ove.sernhede@gu.se
Alexandersson, Mikael Professor, Forskning och undervisning om lärandets innehåll och lärande i olika lärmiljöer men också... mikaelalexandersson@outlook.com
Myrendal, Jenny Universitetslektor jenny.myrendal@gu.se
Landgren, Lena Universitetsadjunkt lena.landgren@gu.se
Ottosson, Lisa Universitetsadjunkt lisa.ottosson@gu.se
Rystedt, Hans Seniorforskare hans.rystedt@ped.gu.se
Hallenrud, Mirjam Universitetsadjunkt, adjungerad mirjam.hallenrud@gu.se
Molin, Anita Universitetsadjunkt, adjungerad anita.molin@gu.se
Bank, Lotta Universitetsadjunkt, adjungerad lotta.bank@gu.se
Samara, Lena Universitetsadjunkt lena.samara@gu.se
Papantonis Stajcic, Maria Universitetsadjunkt maria.papantonis.stajcic@gu.se
Hunehäll Berndtsson, Kristina Doktorand kristina.hunehall.berndtsson@gu.se
Rietz, Elisabeth Universitetsadjunkt elisabeth.rietz@gu.se
Karlsson, Daniela Doktorand daniela.karlsson@gu.se
Holmgren, Kajsa Universitetsadjunkt, adjungerad kajsa.holmgren@gu.se
Flennegård, Ola Doktorand ola.flennegard@gu.se
Gustafsson, Carina Universitetsadjunkt, adjungerad carina.gustafsson.2@gu.se
Harju-Luukkainen, Heidi Universitetslektor heidi.harju-luukkainen@gu.se
Eidevald, Christian Universitetslektor, adjungerad christian.eidevald@gu.se
Pettersson, Jonas Universitetsadjunkt, adjungerad jonas.pettersson.2@gu.se
Ahrens, Lea Doktorand lea.ahrens@gu.se
Sönnerhed, Wei Doktorand wei.sonnerhed@ped.gu.se
Bergnell, Anneli anneli.bergnell@gu.se
Fjeldstad, Erling Doktorand erling.fjeldstad@ped.gu.se
Eriksson, Christine Doktorand christine.ericsson@gu.se
Sheridan, Sonja Professor emerita sonja.sheridan@ped.gu.se
Önnebro, Caroline Doktorand caroline.onnebro@gu.se
Lundén, Ulrika Doktorand ulrika.lunden@gu.se
Pihl, Agneta Doktorand agneta.pihl@gu.se
Music, Selma Doktorand selma.music@gu.se
Eliasson, Sara Doktorand sara.eliasson.2@gu.se
Green, Jenny Doktorand
Nilfyr, Katarina Doktorand
Classon, Petra Doktorand
Henriksson, Jenny Doktorand
Stavholm, Emelie Doktorand
Söderman, Alexandra Universitetsadjunkt 031-786 1040 alexandra.soderman@gu.se
Wickström, Mikaela Personaladministratör 031-786 1139 mikaela.wickstrom@ait.gu.se
Johansson, Thomas Professor 031-786 2003 thomas.johansson.2@gu.se
Armini, Ivar Universitetsadjunkt 031-786 2006 ivar.armini@gu.se
Nasiopoulou, Panagiota Doktorand 031-786 2007 panagiota.nasiopoulou@gu.se
Abou-Taouk, Hiba Universitetsadjunkt 031-786 2007 hiba.abou-taouk@ped.gu.se
Lundberg, Osa Universitetslektor, Filosofie doktorsexamen i pedagogiskt arbete. 031-786 2017 osa.lundberg@gu.se
Lindwall, Oskar Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2038 oskar.lindwall@gu.se
Lindbäck, Jonas Doktorand 031-786 2043 jonas.lindback@gu.se
Eirefelt, Ulrika Universitetsadjunkt 031-786 2044 ulrika.eirefelt@gu.se
Simeonsdotter, Agneta Universitetslektor 031-786 2045 agneta.simeonsdotter@ped.gu.se
Wester, Karin Studievägledare 031-786 2052 stvl.forskollararprogrammet@ped.gu.se
Lunneblad, Johannes Professor, Mångkulturell. Interkulturella. Utbildning 031-786 2058 johannes.lunneblad@ped.gu.se

Visar 1 - 50 av 157

Visar 1 - 10 av 2002

2020

Fitness Doping. Trajectories, Gender, Bodies and Health
Jesper Andreasson, Thomas Johansson
London, Palgrave, Bok 2020
Bok

2019

Towards a test driven early childhood education: Alternative practices to testing children
Susanne Garvis, Heidi Harju-Luukkainen, Tina Yngvesson
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Theorising compassion and empathy in educational contexts: What are compassion and empathy and why are they important?
Georgina Barton, Susanne Garvis
Compassion and Empathy in Educational Contexts, Palgrave, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Compassion and Empathy in Educational Contexts
Susanne Garvis, Georgina Barton
Palgrave, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms: Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Researching classrooms in search of learning: Theoretical and methodological considerations
Roger Säljö, Maria Luiza Cestari
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra: A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerlan, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 2002

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?