Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Mikaela Åberg

Universitetslektor

Mikaela Åberg
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
mikaela.aberg@ped.gu.se
031-786 2097

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Mikaela Åberg

År 2007 tog jag en magisterexamen i Lärande, Kommunikation och IT på IT-universitetet, Göteborg. Sedan hösten 2009 är jag anställd som doktorand i pedagogik vid Göteborgs universitet. Min avhandling bygger på fältarbete och ett videoinspelat material från en niondeklass som arbetar med ett tvärvetenskapligt temaarbete. Mitt intresse är att studera hur elevers och lärares interaktion tar form samt hur undervisningen organiseras. Genom att i detalj studera den interaktionen vill jag lyfta: elevers och lärares dagliga liv, klassrummets organisering samt de konkreta villkor för lärande som specifika pedagogiska upplägg ger.

Senaste publikationer

Anesthesiologist to surgeon: Can we let the patient breathe again?
Mikaela Åberg, Jonas Ivarsson
IIEMCA19, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Exploring the endogenous pedagogies of competent worlds.
Oskar Lindwall, Jonas Ivarsson, Gustav Lymer, Mikaela Åberg
Co-operative Engagements in Intertwined Semiosis: Essays in Honour of Charles Goodwin, Tartu, University of Tartu Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Talk, Text, and Tasks in Student-Initiated Instructional Interaction
Mikaela Åberg
Discourse processes, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Knowing and arguing in a panel debate: speaker roles and responsivity to others
Mikaela Åberg, Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
In K. Littleton & C. Howe (Eds.), Educational dialogues. Understanding and promoting productive interaction, London, Routledge, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Formulating and discussing dilemmas: Student-initiated interaction in educational project work
Mikaela Åberg
International Conference on Conversation Analysis, July 4-8 2010, Mannheim Germany, Poster (konferens) 2010
Poster (konferens)

Learning for citizenship through classroom dialogue
Åsa Mäkitalo, Mikaela Åberg
Symposia paper presented at the 13th Biennal EARLI conference, Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

Visar 1 - 8 av 8

2019

Anesthesiologist to surgeon: Can we let the patient breathe again?
Mikaela Åberg, Jonas Ivarsson
IIEMCA19, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2018

Exploring the endogenous pedagogies of competent worlds.
Oskar Lindwall, Jonas Ivarsson, Gustav Lymer, Mikaela Åberg
Co-operative Engagements in Intertwined Semiosis: Essays in Honour of Charles Goodwin, Tartu, University of Tartu Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Talk, Text, and Tasks in Student-Initiated Instructional Interaction
Mikaela Åberg
Discourse processes, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

2011

2010

Knowing and arguing in a panel debate: speaker roles and responsivity to others
Mikaela Åberg, Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
In K. Littleton & C. Howe (Eds.), Educational dialogues. Understanding and promoting productive interaction, London, Routledge, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Formulating and discussing dilemmas: Student-initiated interaction in educational project work
Mikaela Åberg
International Conference on Conversation Analysis, July 4-8 2010, Mannheim Germany, Poster (konferens) 2010
Poster (konferens)

2009

Learning for citizenship through classroom dialogue
Åsa Mäkitalo, Mikaela Åberg
Symposia paper presented at the 13th Biennal EARLI conference, Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

Visar 1 - 8 av 8

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://ipkl.gu.se/om-ipkl/personal/?userId=xabemi&userName=Mikaela+%C3%85berg
Utskriftsdatum: 2019-09-15