- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Elisabeth Mellgren
Elisabeth Mellgren
Om Elisabeth Mellgren
Forskningsintressen Mitt forskningsintresse är barns tidiga skriftspråksärande och övergång/samarbete mellan förskola/förskoleklass/fritidshem och de tidiga skolåren i grundskolan samt professionell utveckling och didaktik inom detta område.
Jag är förskollärare (legitimerad) sedan 1976, och jag har arbetat som förskollärare inom förskola, förskoleklass och fritidshem samt övergripande i en kommun utvecklingsarbeten och utredningsuppdrag. Fil Lic. år 2000E, En studie om barns skrivlärande. Disputerade år 2005 på avhandlingen. Barn skriftspråkande – att bli en skrivande och läsande person.
Projekt och uppdrag som jag har medverkar i: - EU-projekt Lifelong Learning Programme 2008 -2010 - Early Years Transition Programme (www.EASE.EU.com) en internationell studie kring övergång förskola/skola inom ramen för ett EU-program Leonardo da Vinci- Multilateral Projects Transfer of Innovation.
- VR-projekt - Barns tidiga lärande under ledning av professor Sonja Sheridan, professor Eva Johansson och professor Ingrid Pramling Samuelsson.
-Utvärderingsprojekt: Kvalitet i förskolan – en utvärdering av en fortbildningssatsning som genomfördes i regi av fackförbunden Kommunal och Lärarförbundet.
- AKO-barn: Samverkan med Massey University, Palmerston North Nya Zeeland – samverkan inom grundutbildningen 2009- 2012.
-Joint mobility and Global Leadership EU-mobilitetsprojekt 2012-2014.
- Levande Läsning ett samverkansprojekt med Varbergs kommun, Varbergs Sparbanksstiftelse och Göteborgs universitet 2014-2019.
- Utbildningsdepartementet: Inbjuden som föreläsare 2012-11-14.
Jag ingår i KAM-gruppens ECE - en komplett akademisk miljö på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande inom området förskolepedagogik, Early Childhood Education och i två nationella forskningsnätverk: Nätverket för Literacyforskning och Nätverket för barnpedagogisk forskning.
Undervisningsintressen Jag har haft ledningsuppdrag inom utbildningen vid Göteborgs universitet på institutionen för pedagogik och didaktik (IPD - 2009-04-01. 2010-06-30) och efter en omorganisation vid utbildningsvetenskapliga fakulteten 1 juli 2010 vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL). Omfattningen under perioden har varierat mellan 70-100% av min tjänst:
- Studierektor 2009-04-01- 2014 12 31 - Programledare för förskollärarprogrammet 2011-07-01-2012 12 31 - Viceprefekt med ansvar för utbildning på grund och avancerad nivå samt samverkan & Utbildningsansvarig vid IPKL 2013-01-01 – 2015 12 31.
Jag har deltagit i ledarskapsutvecklingsprogram vid Göteborgs universitet. Jag deltar i ledningen av ett projekt med fasta övningsförskoleområden inom förskollärarprogrammet vid Göteborgs universitet 2014-2019, det av Utbildningsdepartementet finansierade projekt för att utveckla verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom Lärarutbildningen med särskilda Övningsskolor och övningsförskolor. Sedan 2006 har jag utvecklat och genomfört kurser inom området förskolepedagogik/barns språk och kommunikation och skriftspråkslärande på grund- och avancerad nivå och inom lärargrundutbildning och uppdragsutbildningen. Inom ramen för min undervisning medverkar jag som handledare i examensarbeten på grund-, magister och master nivå. Jag har genomfört högskolepedagogisk utbildning motsvarande 25hp som anordnas av enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) vid Göteborgs universitet. Jag har uppdrag som handledare inom forskarutbildningen för F.D. Maria Magnusson som disputerade 2012 och doktorand Kristina Melker inom forskarskolan ForFa, som startade under 2014. http://ipkl.gu.se/utbildning/forskarutbildning/forskarskolor/forfa
Nyckelord Barn, barns perspektiv, de tidiga skolåren, didaktik, early childhood literacy, emergent literacy, förskola, förskoleklass, interaktion, kommunikation, litteracitet, lärande, lärandemiljö, läsa, multimodalitet, pedagogik, skriftspråk, skriva, textmiljö, undervisning, uppföljning, utvidgat språk- och textbegreppet, utvärdering.
-
Kvalitet i förskolans språkundervisning - kommunikation i tal och
skrift
Panagiota Nasiopoulou, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Pia Williams
Svensk Intresseförening för Tal och Språk - 2023 -
Conditions for Children’s Language and Literacy Learning in Swedish Preschools: Exploring Quality Variations with
ECERS-3
Panagiota Nasiopoulou, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Pia Williams
Early Childhood Education Journal - 2023 -
Nordic Preschool Student Teachers’ Views on Early Writing in
Preschool
Maria Magnusson, Hilde Hofslundsengen, Sofia Jusslin, Elisabeth Mellgren, Ann-Katrin Svensson, Ria Heilä-Ylikallio, Bente E. Hagtvet
International Journal of Early Years Education - 2022 -
”Rita bara det du ser” – bildskapande i förskolans
undervisning.
Kristina Melker, Elisabeth Mellgren, Ingrid Pramling Samuelsson
BARN - Forskning om barn og barndom i Norden - 2022 -
Capital and Lower Case Letter Use in Early Childhood Education: A Comparative Australasian and Swedish Study. Chapter
49.
Valerie Margrain, Elisabeth Mellgren
Third International Handbook of Globalisation, Education and Policy Research. In J. Zajda (Ed.), - 2021 -
Samtalen gör skrivandet
synligt.
Elisabeth Mellgren
Förskoletidningen. Tema: Locka till skrivande - 2021 -
Likvärdighet och kvalitet: En studie om förskollärarstudenters verksamhetsförlagda
utbildning
Pia Williams, Sonja Sheridan, Elisabeth Mellgren
Educare - vetenskapliga skrifter - 2021 -
Varför gör jag som gör? Medveten och kollegial
reflektion
Catarina Schmidt, Elisabeth Mellgren, Birgitta Lundberg, Åsa Wedin
Skolverket; Språk-, läs- och skrivutveckling – grundskola förskoleklass- åk 1-3, Modul 8: Läsa och skriva i alla ämnen. - 2021 -
Exploring quality variations in Swedish preschools using
ECERS-3
Jonna Larsson, Panagiota Nasiopoulou, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Pia Williams
Paper presentation at the ECERS international online meeting 2021-04-16 - 2021 -
Intercultural Literacy Dialogue: International Assessment Moderation in Early Childhood Teacher
Education
Gwen Gilmore, Valerie Margarin, Elisabeth Mellgren
Intercultural Education - 2020 -
The Literacy Environment of Preschool Classrooms in Three Nordic Countries: Challenges in a Multilingual and Digital
Society
H Hofslundsengen, M Magnusson, A-K Svensson, S Jusslin, Elisabeth Mellgren, B E. Hagtvet, R Heilä-Ylikallio
Early Child Development and Care - 2020 -
Förskolans organisation avgörande för barnens
språkutveckling
Elisabeth Mellgren, Jonna Larsson, Panagiota Nasiopoulou, Sonja Sheridan, Pia Williams
Göteborgs-Posten / Debattinlägg 10 nov, 2020 - 2020 -
The status of Early Childhood Services in
Sweden
Jonna Larsson, Pia Williams, Panagiota Nasiopoulou, Sonja Sheridan, Elisabeth Mellgren
Paper presented at ECERS International zoom follow-up meeting 2020-10-23 - 2020 -
Förskolans undervisning – att integrera lek, lärande och
omsorg
Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Norsk barnehageforskningskonferanse, Stavanger 15-17/10 2019 - 2019 -
Critical aspects for the preschool quality in
Sweden.
Sonja Sheridan, Susanne Garvis, Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Polification of Early Childhood Education and Care. Early Childhood Education in the 21st. Century Vol. III. S. Garvis & S. Phillipson (Eds). - 2019 -
Rapport: Läsvanor i förskolan – en enkätundersökning i Varbergs
kommun
Elisabeth Mellgren, Margaretha Bengtsson
Förskole- och grundskolenämnden, Varbergs kommun Dnr - 2019 -
Upprepad enskild läsning i förskolan - samspel mellan förskollärare, barn och
bilderbok
Sara Eliasson, Elisabeth Mellgren
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. Maria Magnusson, Martina Norling (red) - 2019 -
Den samtida
textmiljön
Elisabeth Mellgren, Ria Heilä Ylikallio, Sofia Jusslin, Maria Magnusson, Ann-Katrin Svensson
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. Maria Magnusson, Martina Norling (red) - 2019 -
Upptäckande skrivning – metaspråkliga samtal och arbete med upptäckande skrivande i
förskolan
Hilde Hofslundsengen, Maria Magnusson, Elisabeth Mellgren, Ria Heilä Ylikallio, Bente E. Hagtvet
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. Maria Magnusson, Martina Norling (red) - 2019 -
Barns tidlige skrivning - Nordiske perspektiver. En
kunnskapsöversikt
Bente E. Hagtvet, Hilde Hofslundsengen, Elisabeth Mellgren
Genom texter och världar Svenska och litteratur med didaktisk inriktning - festskrift till Ria Heliä-Yllikallio. Höglund, H., Jusslin, S., Ståhl, M., Westerlund, A. (red.) - 2019 -
Use of Capital and Lower Case Letters in Preschool – perspectives from Australasia and
Sweden
Valerie Margrain, Elisabeth Mellgren
NERA, 6-8 March, Uppsala - 2019 -
Quality evaluations with Environment Rating Scales-3 in Denmark and
Sweden: Preschool teacher competence – a key quality aspect in
teaching
Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Jonna Larsson
NERA conference Uppsala, Sweden - 2019 -
Cultural considerations of ECERS-3 in Sweden: a reflection on
adaption
Susanne Garvis, Sonja Sheridan, Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Early Child Development and Care - 2018 -
Undervisning i förskolan
– en fråga om att stötta och
att skapa gemensamt
fokus
Kristina Melker, Elisabeth Mellgren, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande - 2018 -
Quality evaluations with ECERS-3 in Swedish preschool – results from an ongoing
project
Sonja Sheridan, Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Susanne Garvis
20th International ECERS Conference, Aalborg, Denmark 23rd - 25th May 2018 - 2018 -
Cultural considerations of ECERS-3 in
Sweden
Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Susanne Garvis
The Nordic Educational Research Association (NERA) conference, Oslo, 8-10 March - 2018 -
Early Childhood Education and care in Sweden: the context of Swedish
preschool
Pia Williams, Sonja Sheridan, Susanne Garvis, Elisabeth Mellgren
International Perspectives on Early Childhood Education and Care. Early Childhood Education in the 21st Century Vol I. S. Garvis, S. Phillpson & H. Harju-Luukkainen (eds.) - 2018 -
Language and Literacy – Quality evaluations in
preschool.
Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan
NERA Abstractbook, 45th NERA ANNUAL CONFERENCE, Copenhagen 2017. - 2017 -
Intercultural Praxis: A model for Early Literacy Learning and Moderation in Teacher
Education
Elisabeth Mellgren, Valerie Margrain, Gwen Gilmore
HKG 2017, Högskolpedagogiskkonferns i Göteborg, 26 oktober 2017 - 2017 -
Literacy in pre-school – Quality evaluations in preschool
(ECERS-3).
Elisabeth Mellgren
The VI Annual International Research-to-Practice Conference «Early Childhood Care and Education» 10-13 May, 2017– MSU (Moscow, Russia). - 2017 -
Medveten
reflektion
Catarina Schmidt, Elisabeth Mellgren, Birgitta Lundberg , Åsa Wedin
Läslyftet: Läsa och skriva i alla ämnen F-3, - 2017 -
Preschool literacy environment in the Nordic
countries
Hofslundsengen Hilde, Svensson Ann-Katrin, Elisabeth Mellgren, Magnusson Maria, E, Hagtvet Bente
EECERA Abstractbook, 26th EECERA ANNUAL CONFERENCE 2016 - 2016 -
Theoretical premises for language learning in Nordic didactic
literature
Ann-Katrin Svensson, Ria Heilä-Yllikallio, Bente E. Hagtvet, Elisabeth Mellgren
EECERA Abstractbook, 26th EECERA ANNUAL CONFERENCE 2016 - 2016 -
Early literacy in a Nordic perspective: Discernment and patterns in degree project for preschool
teachers.
Maria Magnusson, Marina Lundqvist, Elisabeth Mellgren, Hilde Hofslundsengen
EECERA Abstractbook, 26th EECERA ANNUAL CONFERENCE 2016 - 2016 -
Repeated Reading - Early Childhood Literacy as an opportunity in
preschool
Elisabeth Mellgren
The V Annual International Research-to-Practice Conference «Early Childhood Care and Education» 12-14 May, 2016– MSU (Moscow, Russia). - 2016 -
Levande läsning - Ett pilotprojekt – högläsning för
förskolebarn
Elisabeth Mellgren, Margaretha Bengtsson
2015 -
Using Text in Swedish Pre-schools – a Learning
Evironment
Elisabeth Mellgren
EECERA Abstractbook, 25th EECERA ANNUAL CONFERENCE 2015 - 2015 -
Text in early childhood environments: Images of literacy practice in New Zealand and
Sweden
Elisabeth Mellgren
OMEP 2015 - 2015 -
Student teacher views of text in early learning environments: images from Sweden and New
Zealand
Elisabeth Mellgren, Valerie Margrain
Early Child Development and Care - 2015 -
Akobarn - Developing NZ-Sweden early years teaching- researching
collaboration
Valerie Margarin, Elisabeth Mellgren
Early Education - 2015 -
Repeated Reading - Early Childhood Literacy as an opportunity in
preschool
Elisabeth Mellgren
EECERA Abstractbook - 2014 -
The transition between preschool and primary school in Sweden. In A.B. Liegmann, I. Mammes & K.
Racherbäumer,
Elisabeth Mellgren, Ingrid Pramling Samuelsson
Facetten von Übergängen im Bildungssystem. Nationale und internationale Ergebnisse empirischer Forschung - 2014 -
Barn upptäcker
skriftspråket
Gösta Dahlgren, Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren, Lars-Erik Olsson
2013 -
Early Childhood Literacy and Children's Multimodal Expressions in
Preschool
Elisabeth Mellgren, Karin Gustafsson
Educational Encounters: Nordic Studies in Early Childhood Didactics. Editors: Niklas Pramling and Ingrid Pramling Samuelsson - 2011 -
Språk och kommunikation, Kapitel
9
Elisabeth Mellgren, Karin Gustafsson
Förskolan - arena för barns lärande - 2010 -
To transfer'learning stories' into
didactics
Elisabeth Mellgren, Ingrid Pramling Samuelsson
20th EECERA conference 'Knowledge and voice in early childhood: who knows, who speaks, who listen?' - 2010 -
Chapter3: Early literacy learning in the perspective of the child: Literacy
Stories
Elisabeth Mellgren, Anders Skriver Jensen, Ole Henrik Hansen
Transition from preschool to school: Early Years Transition Programme. Emphasizing early literacy. Comments and reflections by researchers from eight European countries - 2010 -
Chapter 12: Analysis of the
questionnaire
Elisabeth Mellgren, Ingrid Pramling Samuelsson
Transition from preschool to school: Early Years Transition Programme. Emphasizing early literacy. Comments and reflections by researchers from eight European countries - 2010 -
Kapitel 10, Språk och
kommunikation,
Elisabeth Mellgren, Karin Gustafsson
Barns tidiga lärande En tvärsnittsstudie om förskolan som miljö för barns lärande - 2009 -
Barns tidiga lärande - språk och
kommunikation
Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren
Förskoletidningen - 2009 -
Video Observation of a Story Time
Setting
Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren
18th EECERA ANNUAL CONFERENCE, Reconsidering the Basics in Early Childhood Education. Stavanger, Norway 3rd-6th September 2008 - 2008 -
Berättandets magi & Lärande genom
lek
Elisabeth Mellgren, Karin Gustafsson
Multimediabyrån Tema - 2008 -
Toddlers various way to interact in a story-time
setting
Elisabeth Mellgren, Karin Gustafsson
ECER 2008 The European Conference on Educational Research in Gothenburg, Sweden. Theme: From Teaching to Learning? 10-12 September 2008 - 2008 -
Yrkesroller i förskolan. En utvärderingsstudie av en fortbildning initierad av Kommunal och
Lärarförbundet
Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren
2008 -
Early Childhood
Literacy
Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren
In R. S. New & Cochran, M. (Eds.), Early Childhood Education - An International Encyclopedia - 2007 -
Toddler's Interaction in a Story-time
Setting
Elisabeth Mellgren, Karin Gustafsson
17th EECERA ANNUAK CONFERENCE, EXPLORING VYGOTSKY'S IDEAS: CROSSING BORDERS, PRAGUE, CZECH REPUBLIC 29th August- 1st September, 2007 - 2007 -
Små barn skriftspråkar - om de
får
Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren
Letsy, A. & Dahlstrand, M. (2006). Hur betygsätta verkstad? Skolportens årsbok 2006. s. 40-46. www.skolportencom/arsbok2006Skoportens Årsbok 2006 - 2006 -
Barn upptäcker
skriftspråket
Gösta Dahlgren, Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren, Lars-Erik Olsson
2006 -
Barns skriftspråkande - att bli en skrivande och läsande
person
Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren
2005 -
Kalendern i förskolan - en multimodal
möjlighet
Elisabeth Mellgren
Gustafsson, K. & Mellgren, E. (2005): Barns skriftspråkande - att bli en skrivande och läsande person. - 2005 -
Den berättande
textmiljön
Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren
Förskoltidningen - 2003 -
Using Text in Pre-School: a learning
environment
Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren
Early Child Development and Care - 2002 -
En studie om barns
skrivlärande
Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren
2000 -
Longitudinell studie om barn som inte upptäcker skriftspråket. Ansökan (beviljad) om utbildningspolitiskt forskning till
Lärarförbundet.
Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren
1997 -
Leka och
lära.
Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren
SOU 1997:108. Att lämna skolan med rak rygg – om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möte läs- och skrivsvårigheter. . - 1997 -
Barn upptäcker
skriftspråket
Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren
Förskoletidningen - 1997 -
"Jag trodde jag skrev bra men det gjorde jag inte". Skrivandets utveckling i förskolan och under första
skolåret.
Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren
NFPF:s konferens i Lillehammer 7-10 mars, 1996. - 1996 -
Att skriva med sexåringar - ett program för att utveckla barns medvetenhet om skriftspråket. Vad hände
sen?
Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren
NFPF:s konferens i Århus, 16-19 mars, 1995. - 1995