Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Jennie Sivenbring

Universitetslektor

Jennie Sivenbring
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
jennie.sivenbring@gu.se
031-786 2283
0766182283

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Arkitektgatan 3, Gegerfeltska villan , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Jennie Sivenbring

 

Jag är sedan hösten 2011, anställd vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) vid Göteborgs Universitet. Våren 2016 disputerade jag i barn och ungdomsvetenskap med avhandlingen I den betraktades ögon. Ungdomar om bedömning i skolan. Sedan våren 2016 arbetar jag  för Segerstedtinstitutet (SI) med forskning och frågor som rör demokratisering i samhällsinstitutioner och  preventivt arbete mot våldsbejakande extremism, frågeställningar vilka jag också med nöje föreläser om. 


Mitt forskningsintresse ligger  i fältet mellan barndom och ungdom och det samhälle som villkorar ungas uppväxt omch möjligheter.

Frågor om demokratisering är av stor vikt i mitt arbete vilket har föranlett att jag sedan 2017 samarbetar med andra europeiska aktörer i styrgruppen för Europarådets satsning "Free to speak, Safe to learn- democratic schools for all". Satsningen syftar till att öka medvetenheten om mänskliga rättigheter och en utbildning som främjar demokratiskt medborgarskap i alla Europeiska länder.

Därtill finns mitt huvudsakliga intresse i att  studera hur preventivt arbete mot våld och våldsbejakande extremism kan utvecklas. Detta intresse är inriktat på både vetenskapliga och metodologiska aspekter. Under hösten 2018 inleder jag tillsammans med kollegor i de nordiska länderna ett treårigt forskningsprojekt som syftar till att studera policy, perceptioner och praktiker relaterade till samverkan mellan olika institutioner (skola, socialtjänst och polis) för att hantera våldsbejakande extremism.

Jag intresserar mig också för hur ungdomar interagerar i sociala nätverk online och för hur digitala gränssnitt villkorar  interaktion och självpresentationer. 

Jag undervisar främst i kurser som placeras inom Segerstetdinstitutets område och som fokuserar på yrkesverksamma vilka i sin vardag möter unga. Dessa kurser har en socialpedagogisk utgångspunkt och centrerar frågor om identitet, tolerans och extremism samt hur exkursionspedagogiska verktyg kan bidra till lärande om och av Förintelsen. Jag handleder även doktorander inom pedagogik och i barn- och ungdomsvetenskap.

 

Senaste publikationer

Signs of Concern about Islamic and Right-Wing Extremism on a Helpline against Radicalization
Jennie Sivenbring
Journal for Deradicalization , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Democratic Dilemmas in Education Against Violent Extremism
Jennie Sivenbring
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad, J. (red.), Cham , Springer , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

IS-barnen är barn - inte terrorister
Robin Andersson, Thomas Johansson, Christer Matsson, Jennie Sivenbring
Göteborgs-Posten, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Mixing Logics – Multiagency approaches for countering violent extremism
Robin Andersson, Jennie Sivenbring
Nordic Conference on Violent Extremism 2019 Expanding the Field: New Inter-disciplinary Perspectives and Questions in Aarhus, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Making Sense and Use of Assessments
Jennie Sivenbring
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 15

2019

Signs of Concern about Islamic and Right-Wing Extremism on a Helpline against Radicalization
Jennie Sivenbring
Journal for Deradicalization , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Democratic Dilemmas in Education Against Violent Extremism
Jennie Sivenbring
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad, J. (red.), Cham , Springer , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

IS-barnen är barn - inte terrorister
Robin Andersson, Thomas Johansson, Christer Matsson, Jennie Sivenbring
Göteborgs-Posten, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Mixing Logics – Multiagency approaches for countering violent extremism
Robin Andersson, Jennie Sivenbring
Nordic Conference on Violent Extremism 2019 Expanding the Field: New Inter-disciplinary Perspectives and Questions in Aarhus, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Making Sense and Use of Assessments
Jennie Sivenbring
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Visar 1 - 10 av 15

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://ipkl.gu.se/om-ipkl/personal/?userId=xsivje
Utskriftsdatum: 2020-07-13