Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åsa Mäkitalo

Professor

Åsa Mäkitalo
Professor
Docent. Institutionaliserade former av kommunikation - dess organiserande, socialiserande och kunskapsproducerande dimensioner
asa.makitalo@ped.gu.se
031-786 2357
0707-157405

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Åsa Mäkitalo

Åsa Mäkitalo är professor i pedagogik med bakgrund i personal, organisation och arbetslivsfrågor. Hon disputerade i pedagogik 2002, blev docent 2005 och året därpå en av forskningsledarna inom Linnémiljön LinCS. Från 2010-2015 koordinerade hon Styrkeområdet Lärande vid Göteborgs universitet och etablerade The University of Gothenburg LETStudio. LETStudio är idag ett nätverk som engagerar ett trettiotal forskare, doktorander och professionella i tvärvetenskapliga samarbeten med intressen för hur kunskaper organiseras och transformeras i samhället.

Forskningsintressen
Åsa Mäkitalo har ett intresse för hur människor utvecklar kunnande, hur de tar till sig, kollektivt upprätthåller och genererar kunskaper och förhållningssätt inom ramen för olika organisationer och institutioner i samhället.

Intresset omfattar hur kontroverser och dilemman konkret hanteras av samhällets institutioner och innefattar även de aktiviteter som arrangeras för att integrera och aktivera individer eller grupper i en normativt prefererad samhällsgemenskap.

Åsas empiriska arbete sträcker sig från studier i skolan till högre utbildning och arbetsliv och kan sammanfattas enligt följande:

• Teknikskiften och omvandling av professionell kompetens
• Social organisering av lärande och kunskap
• Institutionella dokumentationsformer och minnespraktiker
• Socialt, moraliskt och kognitivt ansvar i interaktion
• Former av deltagande och samproduktion av kunskap
 

Undervisningsintressen
Sociokulturell och dialogisk teoribildning, metod- och analysfrågor, kommunikation, organisation och digitalisering, kunskapsbildning och lärande.

Nyckelord
kommunikation, organisation, institutionalisering, kategorisering, kunskapsutveckling, lärande

Senaste publikationer

Approaching writing and learning as interdependent processes
Åsa Mäkitalo
Learning, Culture and Social Interaction, Forskningsöversiktsartikel 2019
Forskningsöversiktsartikel

Textures of experience in professional practice: Learning from working with material formations.
Åsa Mäkitalo
Invited SIG10 Symposium presentation at the EARLI Conference in Aachen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Digital inquiry into emerging issues of public concern: Controversy mapping in a Swedish school context.
Åsa Mäkitalo, Mark Elam, Anne Solli, Sandra Ferraz Freire
Designs for experimentation and inquiry. Approaching learning and knowing in digital transformation., London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Introduction
Åsa Mäkitalo, Todd Nicewonger, Mark Elam
Designs for experimentation and inquiry. Approaching learning and knowing in digital transformation, London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Socioscientific issues via controversy mapping: bringing actor-network theory into the science classroom with digital technology
Mark Elam, Anne Solli, Åsa Mäkitalo
Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

E-hälsa och självrapportering – ett pedagogiskt perspektiv
Åsa Mäkitalo
På tal om eHälsa, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 101 - 110 av 127

2006

Reasoning with mental tools and physical artefacts in everyday problem-solving
Roger Säljö, Åsa Mäkitalo, Ann-Charlotte Eklund
In L. Verschaffel, Dochy, F., Boekaerts, M. & Vosniadou, S. (eds). Instructional psychology. Past, present and future trends: sixteen essays in honour of Eric de Corte, Amsterdam, Elsevier, Kapitel i bok 2006
Kapitel i bok

2005

New interactional requirements: Learning to co-ordinate synchronous text-based discourse
Mona Nilsen, Åsa Mäkitalo
Data presention CSCL SIG Workshop: Analysis of interaction and learning, Gothenburg, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Data production as a moral practice: questions and answers as accounting practices
Åsa Mäkitalo
Paper presented at Symposia: The hidden asymmetries: a methodological concern. First ISCAR Congress, 20–24 September 2005, Seville, Spain, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

Organizing change: accomplishing continuity and knowledgeability in an IT support team
Ann-Charlotte Eklund, Åsa Mäkitalo
Paper presented at the First ISCAR Congress, 20–24 September, 2005, Seville, Spain, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

Reasoning, categorising and conceptualisation in situated practices.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) conference 2005, Nicosia, Cyprus, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

Dokumentation som formerande resurs. Om institutioners immanenta pedagogik.
Åsa Mäkitalo
Nordisk Pedagogik, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2005
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The record as a formative tool. A study of immanent pedagogy in the practice of vocational guidance.
Åsa Mäkitalo
Qualitative Social Work, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2005
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning to reason in the context of socioscientific problems. Exploring the demands on students in 'new' classroom activities.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
EARLI (European Association for Research on Learing and Instruction) conference 2005, Nicosia, Cyprus, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

2004

Learning strategy - Reasoning and arguing in a workplace setting
Mona Nilsen, Åsa Mäkitalo
In Proceedings of 7th Conference of Network for the Junior Researchers of EARLI, JURE, Istanbul, Turkey, Paper i proceeding 2004
Paper i proceeding

Mécanismes socio-cognitifs et communication
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Les catégories techniques dans le discours Hermés: Critique dela raison numérique, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2004
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 101 - 110 av 127

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?