Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Björn Haglund

Universitetslektor

Björn Haglund
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
bjorn.haglund@ped.gu.se

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Björn Haglund

 

Forskningsintressen
Jag är intresserad av hur människor genom sina sätt att agera skapar och reproducerar de strukturer de verkar inom och genom i olika sammanhang. Vad jag främst har intresserat mig för är den sociala praktik fritidspedagoger medverkar till att konstituera i sitt arbete i skolan samt hur de som aktörer resonerar i och över denna praktik. I första hand har forskningsintresset hittills alltså riktats mot fritidspedagoger och deras arbete i skolan vilket också avspeglas i den avhandling jag skrivit. Jag är dock även intresserad av att studera andra yrkesgrupper och hur interaktion i andra kontexter utformas samt barns perspektiv på den verksamhet de deltar i.

Eftersom jag också ser människors fritid som en viktig möjlighet för lärande och utveckling blir arenor där lärande av mer informellt slag betonas betydelsefulla. Fritid, i form av fritid på fritidshem, ser jag som ett intressant område. Jag har då främst inriktat mig på att försöka tydliggöra de olika diskurser beträffande fritid som kan sägas vara vägledande för hur innehållet i fritidshemmens verksamhet kan komma att utforma sig.

Undervisningsintressen
Jag har undervisat i såväl fristående kurser i pedagogik som inom allmänna utbildningsområdet i lärarutbildningen, inom inriktningar i lärarutbildningen och i specialkurs med inriktning mot barns fritid. För närvarande riktar sig min undervisning främst till Grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i fritidshem där jag bland annat fungerar som kursledare och studierektor. Jag arbetar även som kursledare och föreläsare på kurser på avancerad nivå inom det masterprogram som riktar sig till Barn- och ungdomsvetenskap. Jag handleder, och har handlett, både på grund- master- och doktorandnivå i frågor som rör utbildning, förskola, skola, fritidshem och fritid.

Nyckelord
fritidspedagoger, fritidsvetenskap, struktureringsteori, lärande, diskursanalys

 

Ett fel uppstod vid JSON-tolkning. Meddelande: : null

Senaste publikationer

Playing board games at leisure-time centres: Prominent discourses and significant subject positions
Björn Haglund, Louise Peterson
Paper presented at the NFPF/NERA conference, 8-10 March, Oslo, Norway., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Fritidspedagog/lärare i fritidshem – en profession i ständig rörelse
Jan Gustafsson,, Karin Lager, Björn Haglund
Forskning pågår, 31 oktober, 2018. Göteborgs Universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teacher in leisure-time centre - a profession in constant change
Karin Lager, Jan Gustafsson, Björn Haglund
NERA Conference, Oslo Norway 8-10 mars 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Fritidshemmets vardagspraktik - konstruktion och omkonstruktion av ett ständigt pågående arbete.
Björn Haglund
Teori som praktik i fritidshemmet, Gleerups Utbildning AB, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Lärare i Fritidshem - en profession i ständig rörelse
Jan Gustafsson, Karin Lager, Björn Haglund
Nationell konferens i Pedagogiskt arbete 14-15 augusti, Göteborg 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap
Björn Haglund
Educare, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pupil's opportunities to influence activities: a study of everyday practice at a Swedish leisure-time centre
Björn Haglund
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ett fel uppstod vid JSON-tolkning. Meddelande: : null

Visar 11 - 20 av 26

2014

Presentation of Research on School-Age Educare in Sweden
Anna Klerfelt, Björn Haglund
International Journal for Research on Extended Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Walk-and-talk conversations: a way to elicit children’s perspectives and prominent discourses in the schoolage educare centre activity
Anna Klerfelt, Björn Haglund
International Journal for Research on Extended Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2013

Children´s voice and participation: a study of the everyday practice in a Swedish leisure-time centre.
Björn Haglund
Paper presented at the ECER European Conference on Educational Research, 10-13 September, Istanbul, Turkey., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The afterschool center as a social system: Resources, rules and prominent discourses.
Björn Haglund
Paper presented at the NFPF/NERA conference, 7-9 March, Reykjavik, Iceland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Swedish Leisure-Time Centre. Past-Present-Future
Björn Haglund, Anna Klerfelt
Extended Education - an International Perspective, Opladen-Berlin-Toronto, Verlag Barbara Budrich, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

2011

Samtalspromenader – barns berättelser om meningen med fritids
Anna Klerfelt, Björn Haglund
Fritidspedagogik. Fritidshemmets teorier och praktiker, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Methodological and ethical considerations concerning children in leisure-time centres as active participants in research
Björn Haglund, Anna Klerfelt
Bidrag presenterat vid ECER Berlin 13-16 September, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Lärande i fria miljöer
Anna Klerfelt, Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson, Björn Haglund
Fritidspedagogik -fritidshemmets teorier och praktiker, Stockholm, Liber, Samlingsverk 2011
Samlingsverk

Fritidshemmet – en arena för omsorg och lärande.
Björn Haglund
Lära, leva utvecklas. Aspekter på fritidspedagogik och lärande. Stockholm: Lärarförbundet., Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 11 - 20 av 26

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?