Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anne Solli

Forskare, biträdande

Anne Solli
Forskare, biträdande
anne.solli@gu.se
031-786 2458

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Anne Solli

Mitt forskningsintresse riktar sig mot elevers och studenters samtal om, och digitala undersökningar av, socio-vetenskapliga kontroverser (SSC) inom naturvetenskaplig utbildning. Jag undersöker hur olika kunskapsanspråk förhandlas, hur vetenskapliga data representeras, hur spänningar mellan synpunkter som står i konflikt med varandra hanteras och hur andras och egna antaganden utvärderas. 
I 2012 skrev jag en licentiatuppsats på Chalmers som handlade om hur bioteknikelever skolades i att förstå motstånd mot GMO som otillräcklig kunskap om ämnet. Jag blev sedan engagerad i ett samarbetsprojekt för att införa digitala metoder för att kartlägga kontroverser i ett skolsammanhang, som omfattade Göteborgs universitet, en gymnasieskola och science centeret Universeum. I 2015 finansierade Vetenskapsrådet en fortsättning av projektet vid universitetet, och jag engagerade mig i fortsatta forskarstudier. I mars 2019 försvarade jag avhandlingen  "Handling socio-scientific controversy: students’ reasoning through digital inquiry".

Senaste publikationer

Appeals to Science: Recirculation of Online Claims in Socioscientific Reasoning
Anne Solli
Research in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A Bakhtinian approach to issues of public debate
Anne Solli
Symposium 21: Dialogical Perspectives In Science Education: Approaching Dialogue In Contemporary Science Classrooms, ESERA Conference 2019, 26-30/8 Bologna, Italy, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Digital inquiry into emerging issues of public concern: Controversy mapping in a Swedish school context.
Åsa Mäkitalo, Mark Elam, Anne Solli, Sandra Ferraz Freire
Designs for experimentation and inquiry. Approaching learning and knowing in digital transformation., London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Socioscientific issues via controversy mapping: bringing actor-network theory into the science classroom with digital technology
Mark Elam, Anne Solli, Åsa Mäkitalo
Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Rendering controversial socioscientific issues legible through digital mapping tools
Anne Solli, Åsa Mäkitalo, Thomas Hillman
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Appeals to science: Recirculation of online claims in socio-scientific reasoning  
Anne Solli
EARLI, SIG 10&21 Conference 30-31 augusti 2018 , Luxemburg. Book of abstracts , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Socioscientific Issues via Controversy Mapping: Bringing Actor-Network Theory into the Science Classroom with Digital Technology
Mark Elam, Anne Solli, Åsa Mäkitalo
Paper prepared for the Third Nordic Science and Technology Studies Conference, University of Gothenburg, May 31st – June 2nd 2017 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Controversy mapping: Navigating and mediating issues of concern
Anne Solli, Mark Elam, Åsa Mäkitalo
17th Biennal EARLI Conference on Research on Learning and Instruction. Tampere, Finland: 27 august - 2 september , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 11 - 20 av 21

2017

Students Exploring Online Information On Socio-scientific Controversies Using Digital Mapping Tools
Anne Solli, Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
ESERA conference, august 21 - 25, Dublin, Irland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Correlating Science Center Use With Adult Science Literacy: An International, Cross-Institutional Study
John H. Falk, Lynn D. Dierking, Lisa Prendergast Swanger, Nancy Staus, Mariana Back et al.
Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att navigera i komplexa frågor: introduktion av digitala metoder i gymnasieskolan
Anne Solli, Åsa Mäkitalo
Forskning pågår. Göteborgs universitet den 2 november 2016,, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Engaging with controversy maps in a school science context
Anne Solli, Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
Fostering deliberative argumentation in schools towards the constitution of a deliberative democracy. 12th ICLS conference June 20-24 2016 in Singapore., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Holding multiple perspectives in a dialogical space: Mapping and negotiating controversial issues in an upper secondary school setting
Anne Solli, Åsa Mäkitalo
The EARLI SIG 10, 21 and 25 conference August 28-29 in Tartu, Estonia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Learning to argue as a biotechnologist: Disprivileging opposition to genetically modified food.
Anne Solli, Frank Bach, Björn Åkerman
Cultural Studies of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Socializing into the the biotechnological discourse - an analysis of the argumentation about genetically modified crops
Anne Solli
Språk, diskurs och identitet, Niklas Gericke (Red.), Karlstad, Universitetstryckeriet, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

2013

Student alignment with the bioscience community in the GM food debate
Anne Solli
Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning (Proceedings of the ESERA 2013 Conference) , Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

2012

A Discourse Perspective on the Learning of Biotechnology
Anne Solli
Göteborg, Chalmers University of Technology, Licentiatsavhandling 2012
Licentiatsavhandling

A Discourse Perspective on the Learning of Biotechnology
Anne Solli
Göteborg, Chalmers University of Technology, Licentiatsavhandling 2012
Licentiatsavhandling

Visar 11 - 20 av 21

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?