Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anne Kultti

Universitetslektor

Anne Kultti
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
anne.kultti@ped.gu.se
031-786 2374

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg
Arbetsuppgifter: Docent


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Anne Kultti

Forskningsintressen
I min avhandlingsstudie, Flerspråkiga barn i förskolan: Villkor för deltagande och lärande, studerar jag hur förskolan kan vara ett sammanhang och ett samhälleligt instrument för att stärka yngre flerspråkiga barns språkliga och kommunikativa utveckling. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv för att förstå de förutsättningar för lärande och utveckling som råder för flerspråkiga barn i förskolan idag. Analysen har fokus på interaktion och kommunikation mellan barn och mellan barn och vuxna. Särskilt intresse ägnas åt att belysa deltagande, stöttning och användning av redskap inom ramen för den specifika institutionella miljö som förskolan utgör.

 

Yngre barns deltagande genom icke-verbal kommunikation i en australiensisk förskolekontext
Jag har genomfört en studie en australiensisk förskolekontext som har resulterat i tre artiklar med fokus på 1) yngre barns utvecklingsbanor i en ny språkpraktik (Kultti, 2015), 2) hur yngre barn socialiseras i en förskolepraktik med hjälp av leksaker (Kultti & Pramling, 2015) och 3) yngre barns möjligheter för deltagande genom pedagogisk strukturering av verksamheten (Kultti, in press).
 

Samverkan från förskollärares, föräldras och barns perspektiv med fokus på inskolning i flerspråkiga förskolemiljöer (2014-2015)

Jag har medverkat i ett europeiskt forskningsprojekt med samverkan mellan förskolan och hemmet i fokus. Inom ramen för SIGNALS: Strenghtening activity oriented interaction and growth in the early years and transitions, studeras samverkan och delaktighet under inskolning, utifrån förskollärares, föräldrars och barns perspektiv. I den svenska delstudien uppmärksammas speciellt hur mångfald i deltagarnas kulturella och språkliga erfarenheter och kunskaper kommer till uttryck under inskolning i dagens förskola.

Finansiär: EU Lifelong Learning Programme

Mer information om SIGNALS

www.SIGNALS-EU.com

 

Förskolan som resurs för barns välbefinnande och lärande (2015-2020)

I samarbete mellan IPKL/Göteborgs universitet och Västra Götalandsregionen (avd. Folkhälsa) har en pilotstudie genomförts med syfte att belysa barns välbefinnande och lärande, och hur förskolan kan bli en resurs för att främja dessa mål, bland annat för att finna indikatorer för att utjämna skillnader mellan barn som kommer från olika socioekonomiska miljöer. Välbefinnande i den här studien relateras till aspekter av hälsa som ett medel för att uppnå de ambitionerna man har i livet men också social och kulturell hållbarhet (hållbar utveckling), vilket är en relativt ovanlig kombination i förskolesammanhang och forskning om barns lärande. En rapport från Göteborgs stad (2014) betonar följande: 1) att uppnå hälsa är en mänsklig rättighet, 2) ojämlikhet betraktas som vår generations stora utmaning och 3) att orättfärdiga skillnader kan undvikas. Dessa punkter relaterar till social hållbarhet, ett perspektiv som anger en riktning mot en möjlig framtid.

Pilotstudien baseras på en enkät. Enkäten behandlar barns välbefinnande och lärande i ett hållbarhetsperspektiv, både i förskolans verksamhet och i hemmiljön. Enkäten har gjorts i fem versioner med liknande frågor och besvarats av föräldrar, förskollärare och femåringar i 12 förskoleavdelningar i fyra kommuner i Västra Götaland samt förskolechefer och politiskt ansvariga för förskolan i dessa kommuner. Enkäten till föräldrar är den mest omfattande. Studien presenteras i en rapport:  http://hdl.handle.net/2077/42470

Pilotstudien ledde till en kompetensutbildningsinsats under 2017-2018 där förskolepersonal i fem kommuner (Uddevalla, Skövde, Färgelanda, Göteborg och Borås). I en av delarna, som innefattade föreläsningar och aktiviteter att genomföra i den egna verksamheten, har 23 förskolepersonal deltagit. Dessa deltagare är nu handledare i sin egen kommun där förankringsarbete just har påbörjats. De preliminära planerna innebär bl.a. att nå minst 160 personer som arbetar i (minst) 50 förskolor. Det planeras också för samarbete kring flerspråkighet, språklärande och föräldrasamverkan med förskolechefer, modersmålsenhet, elevhälsa, politiker och BVC i kommunen.

Analysen tyder på att projektet redan lett till utveckling av undervisning för barns språklärande. Exempelvis framträder hur en del barn, redan efter deltagande vid ett tillfälle i ett tvåspråkigt meta-samtal, ökat intresse för språk; hur barn med skilda språkliga kunskaper bidrar till varandras möjligheter till deltagandet i meta-samtalen; hur behov av att använda två språk har lett till utökat samarbete med kollegor, modersmålslärare, vårdnadshavare.

De aktiviteter som genomförts av deltagarna och de resultat som framträder är viktiga att i relation till språklärande i förskolan och skapande av en mer social och kulturell hållbar förskolevardag för flerspråkiga barn och deras familjer. Arbetet och spridning av nya kunskaper i de deltagande kommunerna följs upp under 2019-20. 

Finansiär: Folkhälsokommitén, Västra Götalands region

 

Att studera och befrämja barns språkliga och meta-språkliga utveckling genom lekfulla översättningsaktiviteter (2015-ff)

Mitt senaste forskningsintresse berör hur förskolan kan erbjuda barn kraftfulla språklärande erfarenheter. Hur man stöttar barn att lära på flera språk är en pressande utmaning för samtida utbildning. I detta projekt studerar vi hur flerspråkiga barn kan stöttas i att utveckla viktiga lingvistiska och metalingvistiska insikter i och genom tvåspråkiga aktiviteter. En del av projektet är finansierad av Svenska Kulturfonden. Det finns ett antal artiklar samt en populärvetenskaplig bok, Undervisning i flerspråkig förskola, som handlar om detta tema (för mer information, se mina publikationer).


EDUGATE - Flerspråkig undervisning i förskolan (Multilingual teaching in early childhood education and care) (2016-2019)

Syftet med detta Erasmus+ projekte är att styrka lärarprofessionen inom vad som internationellt benämns Early Childhood Education med fokus på flerspråkighet, genom att bidra till att kvaliteten på undervisning för barn i multikulturella områden utvecklas. Detta görs genom att kartlägga flerspråkiga miljöer och utveckla nya metoder och läroplansinnehåll för barn med annat modersmål än majoritetsspråket i respektive deltagande land. Asylsökande flyktingar och migranter inkluderas. Men välbefinnande och hälsa är också relaterat till barns lärande och utveckling, därför ska projektet vara både holistiskt till sin karaktär och åldersrelevant. Konkret skall alltså forsknings- och utvecklingsarbetet resultera i utvecklandet och prövandet av olika modeller och innehåll för dessa barn som sedan ska kunna ligga till grund mer generellt för arbetet med minoritetsspråkiga barn med målsättningen att nå en socialt och kulturellt hållbar utveckling mot jämlikhet. I projektet deltar Italien, Finland, Litauen, Sverige, Tjeckien och Polen.

 

Nordiskt nätverk: Language Immersion Network for Early Childhood (LINEC) (2018-2019)

Ett nordiskt nätverk om  undervisning i flerspråkiga förskolesammanhang tillsammans med kollegor vid Tallinn Universitet och Åbo Akademi. I september 2019 anordnar nätverket en konferens i Tallinn. Se hemsidan för information: https://linecweb.wordpress.com/

Finansiär: Nordplus


Undervisningsintressen
Jag undervisar och föreläser i Förskollärarprogrammet och i fortbildningssammanhang. Mitt undervisningsintresse berör kommunikation och lärande, förskolan som lärandemiljö, språk och flerspråkighet, lek och lekmiljöer, föräldrasamverkan, videoobservation.
 

Nyckelord
Kommunikation och interaktion i förskolan, deltagande, lärande och undervisning, språklärande, flerspråkighet, lek, förskolan som lärandemiljö,  samverkan, inskolning, delaktighet, välbefinnande, social och kulturell hållbarhet.
 

Senaste publikationer

Play, Learning, and Teaching in Early Childhood Education
Niklas Pramling, Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
P.K. Smith & J.L. Roopsnarine (Eds.), The Cambridge Handbook of Play: Developmental and disciplinary perspectives, Cambridge, Cambridge University Press, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Epilogue. Conceptualizing Early Childhood Education and Care for a Global Community. New Directions in Policy Initiatives
Ingrid Pramling Samuelsson, Anne Kultti, Niklas Pramling
J.L. Roopnarine, J.E. Johnson, S.F. Quinn & M.M. Patte (Eds.), Handbook of International Perspectives on Early Childhood Education, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Undervisning och lärande i förskolan för social och kulturell hållbarhet
Anne Kultti, Niklas Pramling
Mångfald i tidiga åldrar. Interkulturellt lärande, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Young Children’s Participation in a New Language Context: A Synthesising Analysis for a Holistic Perspective
Anne Kultti, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
A. C. Gunn & C. A. Hruska (Eds.), Interactions in Early Childhood Education. Recent Research and Emergent Concepts, Dordrecht, the Netherlands, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

In the order of words. Teacher-children negotiation about how to translate song lyrics in bilingual early childhood education
Yumi Jidai, Anne Kultti, Niklas Pramling
Research on Children and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Toys and the creation of cultural play scripts
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
Multidisciplinary Perspectives on Play from Early Childhood and Beyond. D. Pike, C. a'Beckett, & S. Lunch (Eds.), Dordrecht, The Netherlands, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 60

2016

Att synliggöra språklig karaktäristik och komplexitet i lekfulla översättningsaktiviteter
Anne Kultti, Niklas Pramling
Lisetten, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Go Edvin! Pedagogical structuring of activities to support toddler participation in an early child care programme
Anne Kultti
International Research in Early Childhood Education Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Linguistic Diversity in Early Childhood Education: Teaching and Learning for Social and Cultural Sustainability
Anne Kultti, Niklas Pramling
Diversity in the Early Years. Intercultural Learning and Teaching, Oxford, Oxford University Press, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Engaging children in translating song lyrics in bilingual play school: Negotiating how to understand metaphorical expressions.
Anne Kultti, Niklas Pramling
the NERA 44th Congress: Social justice, equality and solidarity in education? Helsinki, Finland. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Chapter XI. Reflections on the projects in seven EU countries
Ingrid Pramling Samuelsson, Anne Kultti, Michel Vandenbroeck
K. Fischer, I. Kaschefi-Haude & J. Schneider, Voices on Participation. Strengthening Activity-oriented Interactions and Growth in The Early Years and in Transitions, http://www.signals-eu.com/, SIGNALS, EU Lifelong Learning Program, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Chapter IX. Diversity in initial encounters between children, parents and educators in early childhood education
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
K. Fischer, I. Kaschefi-Haude & J. Schneider, Voices on Participation. Strengthening Activity-oriented Interactions and Growth in The Early Years and in Transitions, http://www.signals-eu.com/, SIGNALS, EU Lifelong Learning Program, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Investing in home-preschool collaboration for understanding social words of multilingual children.
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
Journal of Early Childhood Education Research , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Limes and Lemons: Teaching and Learning in Preschool as the Coordination of Perspectives and Sensory Modalities
Anne Kultti, Niklas Pramling
International Journal of Early Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 21 - 30 av 60

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?