Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Annika Lantz-Andersson

Universitetslektor

Annika Lantz-Andersson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
annika.lantz-andersson@ped.gu.se
031-786 2275
0766-182275

Rumsnummer: Pedagogen Hus B
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Annika Lantz-Andersson

Forskningsintressen
Annika Lantz-Andersson är docent i Pedagogik och innehållsligt har hon ett forskningsintresse som rör hur digitaliseringen förändrar villkoren för lärande, skola och utbildning. Med utgångspunkt i den informationstäta och kunskapsrika värld vi lever i, innefattar detta ett intresse för hur teknologier samspelar med individers och organisationers sätt att lära, dokumentera och kommunicera genom skrift och andra symbolsystem, och hur detta förändrar förutsättningarna för utbildningspraktiker. Annika har varit involverad i flera forskningsprojekt avseende ungas deltagande och lärande i den samtida medieekologin med ett fokus på kommunikation, socialisering och lärande när digital teknik ingår i interaktionerna. Hennes intresse motiveras av den expansiva digitaliseringen som bland annat innebär att barn har tillgång till digitala texter och verktyg från en tidig ålder vilket ger upphov till frågor om vad dessa förändringar betyder för deras lärande. Detta intresse har också involverat ungdomars interaktion och socialisering på sociala medier samt implikationerna för lärande i dessa sammanhang. För närvarande har Annika riktat sin forskning mot lärares professionella digitala kompetens.

Annika disputerade i maj 2009 och min avhandling har titeln: "Framing in educational practices: Learning activity, digital technology and the logic of situated action".

Undervisningsintressen

Annika Lantz-Andersson har en bakgrund som lärare och har lång erfarenhet av att ha undervisat på lärarutbildningen. Nu undervisar Annika främst inom forskarutbildningen vilket även innefattar examinationsuppdrag samt handledning av ett flertal doktorander.

 

Annika föreläser också om allmänt pedagogiska innehåll och om sin forskning både internt och externt.  Föreläsningar behandlar bl.a. perspektiv och traditioner inom pedagogisk psykologi, kommunikation och lärande, samt vad digitaliseringen betyder för lärande och undervisning.

 

Nyckelord
Professionell digital kompetens, lärande, kommunikation, interaktion, IT, sociala medier
 

Senaste publikationer

Developing a model for teacher professional digital competence
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Ewa Skantz Åberg, Pia Williams
The 18th Biennial EARLI Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärares samarbete i sociala mediegrupper.
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin
Digital kompetens för lärare, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Concepts, materiality and emerging cognitive habits: The case of calculating carbon footprints for understanding environmental impact.
Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Emma Edstrand, Roger Säljö
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation, New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

A “situated ethics” for researching teacher professionals’ emerging Facebook group discussions
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Louise Peterson
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation, New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Twenty years of online teacher communities: A systematic review of formally-organized and informally-developed professional learning groups
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Neil Selwyn
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies, Forskningsöversiktsartikel 2018
Forskningsöversiktsartikel

Visar 21 - 30 av 72

2016

Students' frame shifting - Resonances of social media in schooling
Annika Lantz-Andersson, Sylvi Vigmo, Rhonwen Bowen
Learning, Media & Technology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Carbon Footprint Calculator as a tool for mediating and naturalizing students’ understanding of environmental impact
Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Emma Edstrand, Roger Säljö
EARLI – SIG 28-29 August, 2016, Tartu, Estonia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Sharing repertoires and sharing apps - Norms for participation in a teacher profession-based social media group
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Paper for EARLI – SIG 10, 21 and 25 conference 28-29 August, 2016, Tartu, Estonia , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Powers forming the digitized teacher subjectivity: Self-technologies and algorithmic powers
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Mona Lundin, Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson
Foucault at 90, University of West Scotland, Ayr campus. June 22-23 2016, Scotland. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Carbon Footprint as a Mediating Tool in Students’ Online Reasoning about Climate Change
Geraldine Fauville, Annika Lantz-Andersson, Åsa Mäkitalo, Samuel Dupont, Roger Säljö
Learning across Contexts in the Knowledge Society, Rotterdam, The Netherlands, Sense Publishers, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Deciphering the anatomy of scientific argumentation: The emergence of science literacy
Emma Edstrand, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö, Åsa Mäkitalo
Learning across Contexts in the Knowledge Society, Rotterdam, The Netherlands, Sense Publishers, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

2015

Children’s digital storymaking - The negotiated nature of instructional literacy events
Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz-Andersson, Niklas Pramling
Nordic Journal of Digital Literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Transformed framings on Facebook- Students’ diverse linguistic repertoires in the context of practicing English as a second language
Annika Lantz-Andersson
International Journal of Social Media and Interactive Learning Environments, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 21 - 30 av 72

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?