Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johannes Lunneblad

Professor

Johannes Lunneblad
Professor
Mångkulturell. Interkulturella. Utbildning
Akademisk grad: Docent,
johannes.lunneblad@ped.gu.se
031-786 2058

Rumsnummer: Pedagogen A Utsikten Plan 2
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Johannes Lunneblad

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse berör förskolans och skolans uppdrag i relation till vad som i vardagligt tal brukar benämnas som det mångkulturella samhället. Jag disputerade 2006 med avhandlingen "Förskolan och mångfalden - en etnografisk studie på en förskola i ett multietniskt område". Efter det har jag deltagit i både internationella och nationella forskningsprojekt kring lärandeprocesser och ungdomskulturer i skola och i multietniska förorter.

Undervisningsintressen
Jag föreläser i olika kurser, både på grund och avancerad nivå, om lärande, kultur, språk och identitet samt inom metodkurser med fokus på etnografi.

Nyckelord
Cultural studies, ideologi, kultur, språk, identitet och etnografi

Senaste publikationer

Policing the School: Dialogues and Crime Reports.
Thomas Johansson, Johannes Lunneblad
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad, J. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The Many Faces of School Violence: Ambivalent Categorizations of Perpetrators and Victims.
Johannes Lunneblad, Thomas Johansson
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad J. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Introduction: School Violence in the Nordic Countries–A Changing Sociocultural Landscape
Johannes Lunneblad
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad J. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Understanding cultural specific pedagogy and practices within Swedish ECEC.
Susanne Garvis, Johannes Lunneblad
Globalisation, transformation and cultures in early childhood education and care: reconceptualisation and comparison. Faas, S., Kasüschke, D., Nitecki, E., Urban, M., Wasmuth, H. (Eds.), London, Palgrave, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The value of socially disadvantaged neighbourhoods. A study of a school-community partnership
Johannes Lunneblad
Sociologisk Forskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A study of Swedish preschool directors’ perspectives on leadership and organization
Johannes Lunneblad, Susanne Garvis
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Policing the school: In between dialogues and crime reports
Johannes Lunneblad, Thomas Johansson
Power and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 21 - 30 av 92

2018

Skolan, juridiken och brottsoffret: professionellas berättelser om arbetet med utsatta elever
Ylva Odenbring, Thomas Johansson, Johannes Lunneblad
Barn- och ungdomsvetenskap. Grundläggande perspektiv., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Children’s notions about inclusion, exclusion and diversity
Anette Hellman, Johannes Lunneblad, Ylva Odenbring
Diversity and Social Justice in Early Childhood Education: Nordic Perspectives , Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Integration of refugee children and their families in the Swedish preschool: strategies, objectives and standards
Johannes Lunneblad
European Early Childhood Education Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Brottsoffer och förövare. Diskursiva strategier för att hantera våld i skolan
Thomas Johansson, Johannes Lunneblad, Ylva Odenbring
Snart er vi alle pasienter. Medikalisering i Norden , Oslo, Scandinavian Academic Press, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Arvet efter Birmingham. Den post-subkulturella vändningen och utanförskapets platser
Jan Gustafsson, Nils Hammarén, Johannes Lunneblad
LÅT ALLA STENAR RULLA, Lärande, estetik, samhälle. En vänbok till Ove Sernhede. Johan Söderman & Thomas Johansson (RED.), Göteborg, Daidalos, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Brottsplats skolan. En studie av brottsoffer i skolan.
Thomas Johansson, Johannes Lunneblad, Ylva Odenbring
Viktimologisk forskarkonferens, Stockholm 9 november, 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 21 - 30 av 92

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?