Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Mona Lundin

Universitetslektor

Mona Lundin
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
mona.lundin@ped.gu.se
031-786 5977
0766-185977

Rumsnummer: B2 255
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Mona Lundin

Forskningsintressen
Mitt övergripande forskningsintresse rör kommunikation, lärande och digitala medier i fortbildning och professionella verksamheter. Jag disputerade 2009 på avhandlingen: 'Food for Thought: Communication and the transformation of work experience in web-based in-service training'. Jag ingår i LinCS forskningsprogram och är verksam inom SCS och NAIL.

Undervisningsintressen
Jag arbetar med undervisning inom Logopedprogrammet, Lärarutbildningen samt Personalvetarprogrammet; i det sistnämnda är jag ansvarig för kursen Kommunikation och konflikthantering (7,5 hp).

Nyckelord
yrkesverksammas lärande, kommunikation, distansutbildning, chatt

Senaste publikationer

TEACHERS’ IDENTITY WORK IN A PROFESSIONAL FACEBOOK GROUP
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman
International Journal of Information Technology Education: Research , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lärare tar ansvar själva för sin professionsutveckling på sociala medier
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson
Skolverket - Forskningsbevakning som en del av ett Skolverksuppdrag att bevaka forskning om digitalisering i skolan., Övrigt 2020
Övrigt

“Going on Trial”: Teachers’ team performance in social media groups when facing problematic work-related issues
Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Virtual Learning Sites as Languaging Spaces - Critical Issues on Languaging Research in Changing Eduscapes, Cham, Switzerland, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Certifying Navigational Skills: A Video-based Study on Assessments in Simulated Environments
Charlott Sellberg, Olle Lindmark, Mona Lundin
TransNav, the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

“Planning, planning and planning”: the case of Swedish medical students’ perception of wellbeing and success"
Anne Algers, Mona Lundin
HERDSA 2019 Next Generation, Higher Education: Challenges, Changes and Opportunities. 2-5 July 2019. Auckland, New Zealand, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

A “situated ethics” for researching teacher professionals’ emerging Facebook group discussions
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Louise Peterson
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation. Åsa Mäkitalo, Todd E. Nicewonger, Mark Elam (red.), New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Lärares samarbete i sociala mediegrupper.
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin
Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.), Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 53

2017

Teachers' reshaping of professional identity in a thematic FB-group
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman
QWERTY (Open and Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education), Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Professional identity management in a thematic Facebook group
Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman, Annika Bergviken Rensfeldt, Mona Lundin
European Association for Research on Learning and Instruction conference, EARLI. 29 August – 2 September, University of Tampere, Tampere, Finland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Sharing repertoires in a teacher professional Facebook group
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Social Media As Arenas For Teacher Professional Development
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson, Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Louise Peterson
Konferens bidrag: ECER 2017 Copenhagen - The European Conference on Educational Research, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Instructions-in-action: Matters of temporality in simulator-based maritime training
Charlott Sellberg, Mona Lundin
International Institute for Ethnomethodology and Conversation Analysis Conference, Otterbein University, Ohio, USA, July 10-13, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Demonstrating professional intersubjectivity: The instructor's work in simulator-based learning environments
Charlott Sellberg, Mona Lundin
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Knowledge translation, professional communication and learning in the context of chronic illness.
Åsa Mäkitalo, Mona Lundin
Symposia presentation on Researching professional learning in changing epistemic environments. 17th Biennal EARLI Conference, August 29 – September 2, Tampere, Finland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

The ‘politics of sharing’ in a large teacher professional Facebook group: Links, topics and discourses entangled with policy
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Mona Lundin, Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson
Internet, policy and politics 2016, Theme “The platform Society” 22-23 Sept, 2016, University of Oxford, UK., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 21 - 30 av 53

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?