Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Mona Lundin

Universitetslektor

Mona Lundin
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
mona.lundin@ped.gu.se
031-786 5977
0766-185977

Rumsnummer: B2 255
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Mona Lundin

Forskningsintressen
Mitt övergripande forskningsintresse rör kommunikation, lärande och digitala medier i fortbildning och professionella verksamheter. Jag disputerade 2009 på avhandlingen: 'Food for Thought: Communication and the transformation of work experience in web-based in-service training'. Jag ingår i LinCS forskningsprogram och är verksam inom SCS och NAIL.

Undervisningsintressen
Jag arbetar med undervisning inom Logopedprogrammet, Lärarutbildningen samt Personalvetarprogrammet; i det sistnämnda är jag ansvarig för kursen Kommunikation och konflikthantering (7,5 hp).

Nyckelord
yrkesverksammas lärande, kommunikation, distansutbildning, chatt

Senaste publikationer

“Going on trial”: Teachers’ team performance in social media when facing a critical incident
Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Virtual Learning Sites as Languaging Spaces - Critical Issues on Languaging Research in Changing Eduscapes, Cham, Switzerland, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

A “situated ethics” for researching teacher professionals’ emerging Facebook group discussions
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Louise Peterson
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation. Åsa Mäkitalo, Todd E. Nicewonger, Mark Elam (red.), New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Certifying Navigational Skills: A Video-based Study on Assessments in Simulated Environments
Charlott Sellberg, Olle Lindmark, Mona Lundin
TransNav, the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

“Planning, planning and planning”: the case of Swedish medical students’ perception of wellbeing and success"
Anne Algers, Mona Lundin
https://www.herdsa2019.auckland.ac.nz/program/parallel-sessions-day-one/planning-planning-and-planning-the-case-of-swedish-medical-students-perception-of-wellbeing-and-success/, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Lärares samarbete i sociala mediegrupper.
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin
Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.), Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Developing a model for teacher professional digital competence
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Ewa Skantz Åberg, Pia Williams
The 18th Biennial EARLI Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Certifying Navigational Skills: A Video-based Study on Assessments in Simulated Environments
Charlott Sellberg, Olle Lindmark, Mona Lundin
13th International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation (TransNav 2019), Gdynia, Poland, 12-14 June 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Personalvetenskapliga perspektiv på kommunikation
Annika Engström, Mona Lundin
Stockholm, Liber, Bok 2018
Bok

Visar 31 - 40 av 49

2014

Changing Relations? Participation, interaction and accountability in hypertension care
Åsa Mäkitalo, Mona Lundin
Paper presented at International Conference ICIP14 on Interactional competences in institutional practices. November 21-22, 2014 at the University of Neuchâtel, Switzerland , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Phases in development of an interactive mobile phone-based system to support self-management of hypertension
Inger Hallberg, Charles Taft, Agneta Ranerup, Ulrika Bengtsson, Mikael Hoffman et al.
Integrated blood pressure control, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2012

Co-production in the context of Person Centred Care. On professional transformation in current health care reform.
Åsa Mäkitalo, Mona Nilsen
Symposia presentation at the EARLI SIG14 conference Learning and Professional Development August 22-24 in Antwerpen, Belgium., Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Participatory research and the transformation of 'the professional' and the 'patient' in current healthcare reform
Mona Nilsen, Åsa Mäkitalo
Symposia presentation at ProPEL International Conference, May 9-11 at the University of Stirling., Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

2010

Negotiating the context of online in-service training: 'expert' and 'non-expert' footings
Mona Nilsen
STUDIES IN CONTINUING EDUCATION, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2009

Chatt som fortbildningsarena
Mona Nilsen, Roger Säljö
G. Larsson (Red.), Organisation, teknik och lärande, Stockholm, Carlssons Förlag, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

2008

Chatt som samtalskultur: hur yrkesverksamma lär sig koordinera interaktion i webbaserad miljö
Mona Nilsen, Åsa Mäkitalo
I H. Rystedt & R. Säljö (Red.), Kunskap och människans redskap: teknik och lärande., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

Visar 31 - 40 av 49

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?