Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Linda Bradley

Universitetslektor

Linda Bradley
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
linda.bradley@gu.se
031-786 4151
0766-184151

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Linda Bradley

Linda Bradley är universitetslektor i högskolepedagogik på PIL (Pedagogisk Utveckling och Interaktivt Lärande) och Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. På PIL arbetar hon med pedagogisk utveckling och undervisning på högskolepedagogiska kurser med deltagare från alla fakulteter på Göteborgs universitet.

Lindas forskning är fokuserad på social interaktion och användningen av digital teknik inom lärande och utbildning. För närvarande handlar hennes forskning om digitalt och mobilt lärande i formella och informella miljöer. Linda arbetar i ett projekt om mobilt lärande och svenska som andraspråk och i ett tvärkulturellt projekt om kvinnliga lärare som har flytt sitt hemland. Projektet som är inriktat på kvinnors integrering, är ett samarbete med Lebanese American University i Beirut. Linda har varit projektledare för Minclusion (minclusion.org), Integration med mobilen, ett forsknings- och utvecklingsprojekt inom mobilt lärande med fokus på språkappar för nyanlända arabisktalande personer i Sverige. Ett annat intresse är Öppet lärande där hon har undersökt öppna lärpraktiker i två EU-projekt i syfte att utveckla pedagogiska metoder för att studera digitala verktyg för undervisning och lärande.

Lindas bakgrund är inom språk och informationsteknik. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med teknisk kommunikation och fackspråk på ingenjörs- och sjöbefälsutbildningen på Chalmers tekniska högskola. I sin forskning vid Chalmers engagerade hon sig specifikt åt studenters samarbete och feedback i digitala miljöer. Linda är också vice-president på organisationen Research-publishing.net.

 

Senaste publikationer

Lära ett nytt språk med mobilen
Linda Bradley
Litteraciteter och flerspråkighet, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

CALL and complexity – short papers from EUROCALL 2019
Fanny Meunier, Julie Van de Vyver, Linda Bradley, Sylvie Thouësny
Research-publishing.net, Proceeding 2019
Proceeding

Mobile literacy among Syrian refugee women teachers
Linda Bradley, Rima Bahous, Ali Albasha
CALL and complexity – short papers from EUROCALL 2019, Research-publishing.net, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Higher education pedagogy courses as trading zones
Linda Bradley, Anne Algers
HERDSA 2019 Next Generation, Higher Education: Challenges, Changes and Opportunities, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Mobile language learning applications for Arabic speaking migrants - A usability perspective
Kaled Walid Al-Sabbagh, Linda Bradley, L. Bartram
Language Learning in Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Mobile learning with Arabic speakers in Sweden
Lorna Bartram, Linda Bradley, Kaled Walid Al-Sabbagh
The Gulf Comparative Education Society (GCES Symposium 2018). April 7-9th, Ras Al Khaimah, United Arab Emirates, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Future-proof CALL: language learning as exploration and encounters – short papers from EUROCALL 2018
Peppi Taalas, Juha Jalkanen, Linda Bradley, Sylvie Thouësny
Dublin, Research-publishing.net, Proceeding 2018
Proceeding

Investigating Mobile Technology Resources for Integration: The Technology-Pedagogy-Language-Culture (TPLC) Model
Sylvana Sofkova Hashemi, Nataliya Berbyuk Lindström, Lorna Bartram, Linda Bradley
Proceedings of mLearn: the 16th World Conference on Mobile and Contextual Learning, 30 October – 1 November 2017, Larnaca, Cyprus. Article No. 20, pp. 1-8, Association for Computing Machinery (ACM), Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Visar 31 - 40 av 46

2013

2012

CALL: Using, Learning, Knowing
Linda Bradley, Sylvie Thouësny
Samlingsverk 2012
Samlingsverk

2011

Mature Students Using Mobile Devices in Life and Learning
Agnes Kukulska-Hulme, John Pettit, Linda Bradley, Ana Carvalho, Anthony Herrington et al.
International Journal of Mobile and Blended Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A Design for Intercultural Exchange – An Analysis of Engineering Students’ Interaction with English Majors in a Poetry Blog
Linda Bradley, Berner Lindström, Hans Rystedt, Magnus Gustafsson
Second language teaching and learning with technology: views of emergent researchers, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

From Local Seminars to International Teaching and Learning Exchanges: The Cross-Cultural Collaborations Project
Magnus Gustafsson, Art Young, Donna Reiss, Linda Bradley
McGrath, Laura, ed. Collaborative Approaches to the Digital in English Studies. Logan, UT: Computers and Composition Digital P/Utah State UP, 2011. Computers and Composition Digital Press, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Researching teaching and learning in engineering education
Maria Berge, Linda Bradley, Ann-Marie Eriksson
Konferens om Undervisning och Lärande 2010, Chalmers lärandecentrum., Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

2010

Language learning in a wiki: Student contributions in a web based learning environment
Linda Bradley, Berner Lindström, Hans Rystedt, Sylvi Vigmo
Themes in Science and Technology Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Peer Reviewing Across the Atlantic Patterns and Trends in L1 and L2 Comments Made in an Asynchronous Online Collaborative Learning Exchange Between Technical Communication Students in Sweden and in the United States
Paul Anderson, Becky Bergman, Linda Bradley, Magnus Gustafsson, Aurora Matzke
Journal of Business and Technical Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 31 - 40 av 46

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?