Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åsa Mäkitalo

Professor

Åsa Mäkitalo
Professor
Docent. Institutionaliserade former av kommunikation - dess organiserande, socialiserande och kunskapsproducerande dimensioner
asa.makitalo@ped.gu.se
031-786 2357
0707-157405

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Åsa Mäkitalo

Åsa Mäkitalo är professor i pedagogik med bakgrund i personal, organisation och arbetslivsfrågor. Hon disputerade i pedagogik 2002, blev docent 2005 och året därpå en av forskningsledarna inom Linnémiljön LinCS. Från 2010-2015 koordinerade hon Styrkeområdet Lärande vid Göteborgs universitet och etablerade The University of Gothenburg LETStudio. LETStudio är idag ett nätverk som engagerar ett trettiotal forskare, doktorander och professionella i tvärvetenskapliga samarbeten med intressen för hur kunskaper organiseras och transformeras i samhället.

Forskningsintressen
Åsa Mäkitalo har ett intresse för hur människor utvecklar kunnande, hur de tar till sig, kollektivt upprätthåller och genererar kunskaper och förhållningssätt inom ramen för olika organisationer och institutioner i samhället.

Intresset omfattar hur kontroverser och dilemman konkret hanteras av samhällets institutioner och innefattar även de aktiviteter som arrangeras för att integrera och aktivera individer eller grupper i en normativt prefererad samhällsgemenskap.

Hennes empiriska arbete sträcker sig från studier i skolan till högre utbildning och arbetsliv och kan sammanfattas enligt följande:

• Teknikskiften och omvandling av professionell kompetens
• Social organisering av lärande och kunskap
• Institutionella dokumentationsformer och minnespraktiker
• Socialt, moraliskt och kognitivt ansvar i interaktion
• Former av deltagande och samproduktion av kunskap
 

Undervisningsintressen
Sociokulturell och dialogisk teoribildning, metod och analysfrågor, kommunikation, organisation och digitalisering, kunskapsbildning och lärande.

Nyckelord
kommunikation, organisation, institutionalisering, kategorisering som verksamhet, kunskapsutveckling, lärande

Senaste publikationer

Approaching writing and learning as interdependent processes
Åsa Mäkitalo
Learning, Culture and Social Interaction, Forskningsöversiktsartikel 2019
Forskningsöversiktsartikel

Digital inquiry into emerging issues of public concern: Controversy mapping in a Swedish school context.
Åsa Mäkitalo, Mark Elam, Anne Solli, Sandra Ferraz Freire
Designs for experimentation and inquiry. Approaching learning and knowing in digital transformation., London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Introduction
Åsa Mäkitalo, Todd Nicewonger, Mark Elam
Designs for experimentation and inquiry. Approaching learning and knowing in digital transformation, London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Socioscientific issues via controversy mapping: bringing actor-network theory into the science classroom with digital technology
Mark Elam, Anne Solli, Åsa Mäkitalo
Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

E-hälsa och självrapportering – ett pedagogiskt perspektiv
Åsa Mäkitalo
På tal om eHälsa, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Collaborative development in transforming drama text to stage text.
Martin Göthberg, Cecilia Björck, Åsa Mäkitalo
Contribution to Symposia at the EARLI SIG 10/21 conference 30-31 of August 2018 in Luxembourg., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Renderings of an invisible condition: Graphs as objects and means of communication in hypertension consultations
Åsa Mäkitalo, Karin I Kjellgren, Roger Säljö
Contribution to Symposia arranged at the EARLI SIG14 Learning and Professional Development conference on September 12-14 in Geneva, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 31 - 40 av 126

2016

Engaging with controversy maps in a school science context
Anne Solli, Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
Fostering deliberative argumentation in schools towards the constitution of a deliberative democracy. 12th ICLS conference June 20-24 2016 in Singapore., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Assessing writers, assessing writing: student performance and teacher expectation in grading conferences
Janna Meyer-Beining, Sylvi Vigmo, Åsa Mäkitalo
The EARLI SIG 10, 21 and 25 conference August 28-29 in Tartu, Estonia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Holding multiple perspectives in a dialogical space: Mapping and negotiating controversial issues in an upper secondary school setting
Anne Solli, Åsa Mäkitalo
The EARLI SIG 10, 21 and 25 conference August 28-29 in Tartu, Estonia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Considering external resource use in forum discussions as an indicator of citizen scientist learning
Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
European Citizen Science Association Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Carbon Footprint as a Mediating Tool in Students’ Online Reasoning about Climate Change
Geraldine Fauville, Annika Lantz-Andersson, Åsa Mäkitalo, Samuel Dupont, Roger Säljö
Learning across Contexts in the Knowledge Society, Rotterdam, The Netherlands, Sense Publishers, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Deciphering the anatomy of scientific argumentation: The emergence of science literacy
Emma Edstrand, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö, Åsa Mäkitalo
Learning across Contexts in the Knowledge Society, Rotterdam, The Netherlands, Sense Publishers, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Learning across context in the knowledge society
Ola Erstad, Kristiina Kumpulainen, Åsa Mäkitalo, Pille Pruulmann-Vengereldt, Kim Schrøder et al.
Rotterdam, Sense Publishers, Samlingsverk 2016
Samlingsverk

Tracing learning experiences within and across contexts: A nordic approach
Ola Erstad, Kristiina Kumpulainen, Åsa Mäkitalo, Kim Schrøder, Pille Pruulmann-Vengerfeldt et al.
Learning across contexts in the knowledge society, Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

2015

Teachers’ dilemmatic decision-making: reconciling coexisting policies of increased student retention and performance
Charlotte Jonasson, Åsa Mäkitalo, Klaus Nielsen
Teachers and Teaching: theory and practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 31 - 40 av 126

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?