Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Roger Säljö

Seniorforskare

Roger Säljö
Seniorforskare , Viceprefekt
Pedagogisk psykologi, lärande, utveckling, kommunikation
Akademisk grad: Doktor,
roger.saljo@ped.gu.se
031-786 2457
0706-739176

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Roger Säljö

Forskningsintressen
Mina forskningsintressen rör lärande och utveckling hos individer och kollektiv, och - i stor utsträckning - just samspelet mellan dessa nivåer. Hur formas lärprocesser av de kulturella redskap som utvecklats i samhället och som används i olika institutionella praktiker? Hur blir människor bekanta med och lär sig behärska olika typer av kulturella redskap? Vilka lärmiljöer skapas för att säkerställa att vårt kollektiva minne återskapas? Lärande bygger på kommunikation och samspel mellan människor, och mellan människor och artefakter, i situerade praktiker. Redskap för kommunikation som talat och skrivet språk, olika semiotiska system inom institutionella miljöer är därför centrala forskningsobjekt.

Undervisningsintressen
Jag undervisar om kommunikation, lärande och utveckling, liksom om metodiska och teoretiska traditioner inom dessa fält.

Nyckelord
lärande, utveckling, kommunikation, interaktion, olika former av literacy och andra typer av medierande praktiker

Senaste publikationer

Teaching and learning in the special education setting: agency of the diagnosed child
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

En digital uppväxt och en digital framtid. Vägval i skolans historia.
Roger Säljö
Tidskrift för svensk undervisningshistoria, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Materiality, Learning, and Cognitive Practices: Artifacts as Instruments of Thinking
Roger Säljö
Cerrato-Pargman, T., & Jahnke, I. (Eds.), Emergent Practices and Material Conditions in Learning and Teaching with Technologies. , Cham, Switzerland, Springer-Nature, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Jihadists and Refugees at the Theatre: Global Conflicts in Classroom Practices in Sweden
Karin Kittelmann Flensner, Göran Larsson, Roger Säljö
Education sciences, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

“The ADHD Diagnosis has been Thrown Out”: Exploring the Dilemmas of Diagnosing Children in a School for All.
Thyge Tegtmejer, Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Inclusive Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Renderings of an invisible condition: Graphs as objects and means of communication in hypertension consultations
Åsa Mäkitalo, Karin I Kjellgren, Roger Säljö
Contribution to Symposia arranged at the EARLI SIG14 Learning and Professional Development conference on September 12-14 in Geneva, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

L. S. Vygotskij-Forskare, pedagog och visionär
Roger Säljö
A. Forssell (Red.), Boken om pedagogerna., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Lärande, utveckling och undervisning-ett sociokulturellt perspektiv
Roger Säljö
E. Insulander & S. Larsson (Red.), Att bli lärare, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Vygotsky in two perspectives: Russian and Western understandings
Roger Säljö, Nikolay Veraksa
Vygotsky's theory in early childhood education and research, Abingdon, Oxon, UK, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Pedagogik, lärprocesser och samhällelig utveckling
Roger Säljö
M. Nilsson Sjöberg (red.). Pedagogik som vetenskap. En inbjudan., Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 31 - 40 av 262

2016

Varning för fallgropar i kamp mot extremism
Robin Andersson, Marie Demker, Thomas Johansson, Göran Larsson, Christer Matsson et al.
Svenska Dagbladet, Artikel i dagstidning 2016
Artikel i dagstidning

Lesing og teknologiske grensesnitt: noen refleksjoner omkring behovet for tverrvitenskapelighet
Roger Säljö, Anne Mangen
Norsk pedagogisk tidsskrift, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Why Do Secondary School Students Lose Their Interest in Science? Or Does it Never Emerge? A Possible and Overlooked Explanation
P. Anderhag, P. O. Wickman, K. Bergqvist, B. Jakobson, K. M. Hamza et al.
Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Carbon Footprint Calculator as a tool for mediating and naturalizing students’ understanding of environmental impact
Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Emma Edstrand, Roger Säljö
EARLI – SIG 28-29 August, 2016, Tartu, Estonia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Carbon Footprint as a Mediating Tool in Students’ Online Reasoning about Climate Change
Geraldine Fauville, Annika Lantz-Andersson, Åsa Mäkitalo, Samuel Dupont, Roger Säljö
Learning across Contexts in the Knowledge Society, Rotterdam, The Netherlands, Sense Publishers, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Deciphering the anatomy of scientific argumentation: The emergence of science literacy
Emma Edstrand, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö, Åsa Mäkitalo
Learning across Contexts in the Knowledge Society, Rotterdam, The Netherlands, Sense Publishers, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

2015

Förfinar arbetet mot rasism
Marie Demker, Göran Larsson, Christer Matsson, Helena Lindholm Schulz, Sara Stendahl et al.
Göteborgs-Posten, Artikel i dagstidning 2015
Artikel i dagstidning

From online learning to online lives: the first decade of QWERTY and some issues for the future
Roger Säljö
QWERTY - Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 31 - 40 av 262

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?