Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Jan Gustafsson Nyckel

Universitetslektor

Jan Gustafsson Nyckel
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
jan.gustafsson@ped.gu.se
031-786 2108

Rumsnummer: A3 165
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Jan Gustafsson Nyckel

Jag disputerade i september 2003 med avhandlingen Integration som text, diskursiv och social praktik. En policyetnografisk fallstudie av mötet mellan skolan och förskoleklassen och som handlade om hur Lpo 94/98 och dess intentioner om integration och ett förändrat lärande implementerades, tolkades, transformerades och genomfördes av ett arbetslag. Avhandlingens huvudsyfte var att relatera policy som text och policy som social praktik till varandra, och särskilt uppmärksamma social reproduktion och social förändring i relation till reformens intentioner om integration och ett vidgat undervisningsbegrepp.

Mitt forskningsintresse kan beskrivas som utbildnings- och policysociologi med forskningsfrågor som berör social reproduktion, förändring, differentiering och makt inom utbildning utifrån strukturella delningar som klass, kön och etnicitet. Mitt intresse för policyforskning väcktes under mitt avhandlingsarbete där Barry Troyna och Stephen Balls texter om policysociologi vidgade mina forskningsvyer vilket också blev ingången till mitt intresse för att arbeta med det som kallas policyetnografi. Policyetnografin har sitt fokus på relationen och transformationsprocessen mellan en officiell policytext och den lokala förskolans och skolans sociala praktik. Policytexten går genom utbildningssystemets olika kontexter och arenor i en meningsskapande process där olika aktörer utifrån skilda intressen, kunskaper, traditioner och maktresurser utformar en policypraktik. Policyetnografen är därför intresserad av både policytext och av den policyskapande process där aktörerna utformar sin policypraktik. Avsikten med policyetnografi är att utveckla en länk mellan detaljerade etnografiska beskrivningar och analyser av det sociala systemet och dess och maktrelationer, i syfte att beskriva de strukturer och diskurser som möjliggör och begränsar människans handlingsutrymme. Det policyetnografiska intresset har jag efter min avhandling både breddats och fördjupats inom två forskningsfält varav det ena fältet är högre utbildning där jag är intresserad av omstruktureringen av högre utbildning (både i Sverige och Europa) och då speciellt med fokus på det akademiska arbetet och karriärvägar. Det andra fältet är etnografi och skola, förskola och fritidshem med fokus på segregation, differentiering, performativitet och skolprestationer utifrån strukturella delningar som kön klass och etnicitet.

Jag är medlem i forskningsmiljöerna BUKL (Barndom, ungdom, kultur och lärande)och den Barnpedagogiska forskningsmiljön Early Childhood Education (ECE) vid Institutionen för Pedagogik, kommunikation och lärande. Ingår även i forskningsnätverket The Nordic Centre of Excellence (NCoE) Justice through education in the Nordic Countries (JustEd). JustEd är ett tvärvetenskapligt och cross-nationellt forskningsnätverk bestående av 14 partner. Det koordineras via Helsingfors universitet, Institutionen för beteendevetenskaper. Centret startade sin verksamhet i augusti 2013 som en del av Nordforsk-programmet "Utbildning för morgondagen". Ett övergripande mål är att bidra till en omformulering av vad en demokratisk, inkluderande undervisning för rättvisa kan vara i en tid av politiska, ekonomiska och kulturella omvandlingen.

Senaste publikationer

The changing landscape of Swedish Early Childhood Education policy: A policy assemblage investigation
Jan Gustafsson
26th International Reconceptualizing Early Childhood Education Conference, 14-18, October 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The OECD partnership policy and Swedish Early Childhood Education: An assemblage ethnographic investigation
Jan Gustafsson
Oxford Ethnography and Education Conference 18th-20st of September, 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Academic Career: On institutions, social capital and gender
Petra Angervall, Jan Gustafsson, Eva Silfver
Higher Education Research and Development, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The changing landscape of Swedish Early Childhood Education policy: An policy assemblage investigation
Jan Gustafsson
Network conference, Danish Centre for Research in Early Childhood Education and Care, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teacher in leisure-time centre - a profession in constant change
Karin Lager, Jan Gustafsson, Björn Haglund
NERA Conference, Oslo Norway 8-10 mars 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Challenges in making an academic career in education sciences
Petra Angervall, Peter Erlandson, Jan Gustafsson
British Journal of Sociology of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Workplace Learning in Higher Education: Two Examples from a Swedish Context.
Jan Gustafsson, Per-Olof Thång
In Bowen, T. & Drysdale, M. T. B. (Eds.), Work-integrated Learning in the 21st Century: Global Perspectives on the Future, (35-49) (International Perspectives on Education and Society, V32), Bingley, UK: Emerald Publishing Limited., Bingley, UK, Emerald Group Publishing Limited, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Projects as a policy tool: a policy ethnographic investigation in the field of education in Sweden
Jan Gustafsson
Nordic Journal of Studies in Educational Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Being on the ‘Educational Edge’ – a Critical Multi-Event Ethnography of 1:1 Events for Redefinition in Swedish Schools
Christina Björkenvall Starrost, Jan Gustafsson
Oxford Ethnography Conference, Oxford 11-13 september, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 41 - 50 av 54

2011

Gendered Networks: On power and gender in Acade
Jan Gustafsson, Petra Angervall, Eva Silfver
Gender and education, konferensbidrag. 27-29/4. Exeter, Storbritannien, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Om klyftan mellan skolpolicy och skolans inre verklighet
Jan Gustafsson
I Ove Sernhede (red): Förorten, skolan och ungdomskulturen. Reproduktionen av marginalitet och ungas informella lärande. Daidalos 2011., Göteborg, Daidalos, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

2010

Partnerskap, skolprestationer och ekonomiska realiteter i en territoriellt stigmatiserad förort
Jan Gustafsson
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pedagogical integration and regionalisation
Jan Gustafsson
nordisk barnehageforskning 2010, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2009

Gender and career in academia.
Elisabet Öhrn, Petra Angervall, Jan Gustafsson, Lisbeth Lundahl, Eva Nyström
Paper presented at the NERA congress in Trondheim 5-7 March. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2009
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

In Borderland: An etnographic study of school identity in a multicultural community
Jan Gustafsson
ECER 2009 Vienna - European Conference on Educational Research, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2009
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att lära i och för arbetslivet: Myter och utmaningar
Jan Gustafsson, Hans Rystedt
Pedagogisk Forskning i Sverige, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2008

Performativity and the selfregulated child in the classroom.
Jan Gustafsson
ECER 2008 Göteborg - The European Conference on Educational Research, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

2007

Work-integrated learning in educating for the healthcare professions
Jan Gustafsson, Hans Rystedt
Paper presented at the EARLI conference 28/8-1/9. Budapest, Hungary., Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

A working hybrid. Neo-progressivism and neo-conservatism in the classroom and curriculum
Jan Gustafsson
ECER 2007 Ghent - The European Conference on Educational Research, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Visar 41 - 50 av 54

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?