Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johannes Lunneblad

Professor

Johannes Lunneblad
Professor
Mångkulturell. Interkulturella. Utbildning
Akademisk grad: Docent,
johannes.lunneblad@ped.gu.se
031-786 2058

Rumsnummer: Pedagogen A Utsikten Plan 2
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Johannes Lunneblad

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse berör förskolans och skolans uppdrag i relation till vad som i vardagligt tal brukar benämnas som det mångkulturella samhället. Jag disputerade 2006 med avhandlingen "Förskolan och mångfalden - en etnografisk studie på en förskola i ett multietniskt område". Efter det har jag deltagit i både internationella och nationella forskningsprojekt kring lärandeprocesser och ungdomskulturer i skola och i multietniska förorter.

Undervisningsintressen
Jag föreläser i olika kurser, både på grund och avancerad nivå, om lärande, kultur, språk och identitet samt inom metodkurser med fokus på etnografi.

Nyckelord
Cultural studies, ideologi, kultur, språk, identitet och etnografi

Senaste publikationer

Policing the School: Dialogues and Crime Reports.
Thomas Johansson, Johannes Lunneblad
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad, J. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The Many Faces of School Violence: Ambivalent Categorizations of Perpetrators and Victims.
Johannes Lunneblad, Thomas Johansson
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad J. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Introduction: School Violence in the Nordic Countries–A Changing Sociocultural Landscape
Johannes Lunneblad
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad J. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Understanding cultural specific pedagogy and practices within Swedish ECEC.
Susanne Garvis, Johannes Lunneblad
Globalisation, transformation and cultures in early childhood education and care: reconceptualisation and comparison. Faas, S., Kasüschke, D., Nitecki, E., Urban, M., Wasmuth, H. (Eds.), London, Palgrave, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The value of socially disadvantaged neighbourhoods. A study of a school-community partnership
Johannes Lunneblad
Sociologisk Forskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A study of Swedish preschool directors’ perspectives on leadership and organization
Johannes Lunneblad, Susanne Garvis
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Policing the school: In between dialogues and crime reports
Johannes Lunneblad, Thomas Johansson
Power and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 41 - 50 av 92

2015

Narratives for inclusion. Exploring identity work at a multicultural school
Johannes Lunneblad, Anette Hellman, Ylva Odenbring
NERAs kongress Göteborg 4-6 mars, Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

The moral economy. Schools’ assessments of student victimization
Ylva Odenbring, Johannes Lunneblad, Thomas Johansson
NERAs kongress Göteborg 4-6 mars, Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

The school as crime scene: Discourses on degrading treatment in Swedish schools
Nils Hammarén, Johannes Lunneblad, Thomas Johansson, Ylva Odenbring
Power and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Från mobboffer till brottsoffer. Diskurser kring kränkande behandling i den svenska skolan perioden 2004-2012
Johannes Lunneblad, Ylva Odenbring, Thomas Johansson
Viktimologisk forskarkonferens, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Performativity pressures at urban high schools in Sweden and USA
Johannes Lunneblad, L. Janelle Dance
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ett integrationspolitiskt projekt: mottagande av nyanlända i förskolan
Johannes Lunneblad
Segregation, utbildning och ovanliga lärprocesser, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

2013

Till ”vildingarnas” land: Barnboksförfattaren besöker förorten
Johannes Lunneblad, Maj Asplund Carlsson
Nordisk Barnehageforskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Promising Practice Children of Immigrants in New York and Sweden
Johannes Lunneblad, Lory Dance, Martin Margary, Suárez-Orozco Carola, Mikael Alexandersson
The Children of Immigrants at school A comprative look at integration in the United States and Western Europe, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Visar 41 - 50 av 92

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?