Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sonja Sheridan

Professor emerita

Sonja Sheridan
Professor emerita
sonja.sheridan@ped.gu.se
0707-575299

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Götebortg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Sonja Sheridan

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse är inriktat på pedagogisk kvalitet och konstruktiv konkurrens och att utifrån kunskap om detta utvärdera och utveckla förskolans och skolans kvalitet. Teoretisk hemvist är interaktionistiska perspektiv där lärandemiljön utgörs av komplexa system av samspel mellan människor, materiella resurser och pedagogiska processer som bör belysas utifrån olika perspektiv, samtidigt som de kräver vida synsätt, både när det gäller forskningsansats och metod. Forskningsobjektet innefattar därmed betingelser för lärande i förskolan och skolan, hur de bidrar till barns och ungdomars lärande, lärarens roll och den kontext inom vilket lärandet sker i relation till övergripande mål.

Undervisningsintressen
Jag undervisar om pedagogisk kvalitet och konstruktiv konkurrens i relation till barns och ungdomars lärande.

Nyckelord
pedagogisk kvalitet, konstruktiv konkurrens, interaktion, förskola och skola, informations- och kommunikationsteknik i förskolan

Senaste publikationer

Stora grupper i förskolan ökar pressen på lärarna
Johanna Jaara Åstrand, Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Dagens Samhälle 2019-05-16, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

What is teaching in a Swedish preschool?
Pia Williams, Sonja Sheridan
International conference on the Nordic approach to ECEC pedagogy “THE NORDIC WAY” Oslo 26th-27th March 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Quality evaluations with Environment Rating Scales-3 in Denmark and Sweden: Preschool teacher competence – a key quality aspect in teaching
Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Jonna Larsson
NERA conference Uppsala, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool and Society in Sweden: A Continual State of Change
Pia Williams, Sonja Sheridan, Susanne Garvis
Teachers’ and Families’ Perspectives in Early Childhood Education and Care. Early Childhood Education in the 21st Century Vol. II. (S. Philipson & S. Garvis (eds.)., London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Cultural-historical theory and modern educational practice
N. Veraksa, Sonja Sheridan
European Proceedings of Social and Behavioural Sciences, Nicosia, Future Acad, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Quality evaluations with ECERS-3 in Swedish preschool – results from an ongoing project
Sonja Sheridan, Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Susanne Garvis
20th International ECERS Conference, Aalborg, Denmark 23rd - 25th May 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 41 - 50 av 125

2016

2015

Early literacy in Norwegian and Swedish preschool teacher education
Liv Gjems, Sonja Sheridan
Psychology in Russia: State of the Art, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Children’s participation and influence in preschool in relation to group size
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
http://www.eecera.org/documents/pdf/conferences/conference-programme-barcelona-2015.pdf, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Resultatdialog 2015
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Vetenskapsrådet: Stockholm, Vetenskapsrådets rapportserie, Rapport 2015
Rapport

Preschool teacher education in Norway and Sweden - A comparative study of National plans focusing on children's language learning
Liv Gjems, Sonja Sheridan
Round table presentation at the AERA conference, Chicago 20150416 – 20150420, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Förskolans kvalitet – interaktiva och transformativa processer
Sonja Sheridan
I. Engdahl & E. Ärlemalm-Hagsér (red), Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Preschool teacher education and children’s early literacy learning in Norway and Sweden
Liv Gjems, Sonja Sheridan
Moscow, Russia, April 23-25, 2015, the 4th Annual International Research-to-Practice Conference «Early Childhood Care and Education», Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Förskollärarkompetens i förändring
Sonja Sheridan, Anette Sandberg, Pia Williams
Lund, Studentlitteratur, Bok 2015
Bok

Stora barngrupper i förskolan relaterat till läroplanens intentioner
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams, Sonja Sheridan
Tidsskift for nordisk barnehageforskning/Nordic Early Childhood Education Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 41 - 50 av 125

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?