Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Thomas Hillman

Universitetslektor

Thomas Hillman
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
thomas.hillman@gu.se
031-786 2205
0766-182205

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten-B260
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Thomas Hillman

Thomas Hillman är docent i pedagogik med inriktning mot informationsteknologi och lärande. Hans forskning är fokuserat på den pågående omstruktureringen av teknik för lärande i både formella och informella sammanhang. Det intresset har utvecklats inom främst tre områden: hur digital teknologi används i undervisning, vid museibesök samt i egendrivet lärande i sociala medier.

En stor del av Thomas Hillmans forskning bygger på omfattande användning av videoinspelningar och digitala register över hur människor interagerar med teknik och han arbetar för att anpassa och utveckla metoder och verktyg för att få tillgång till och förståelse för dessa aktiviteter.

Pågående forskningsprojekt:

 

Senaste publikationer

Inequalities of Professional Learning on Social Media Platforms
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman
Proceedings of the Weizenbaum Conference, "Challenges of Digital Inequality - Digital Education, Digital Work, Digital Life", Berlin, Germany, 2019, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Selfies in the wild: Studying selfie photography as a local practice
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Mobile Media and Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Rendering controversial socioscientific issues legible through digital mapping tools
Anne Solli, Åsa Mäkitalo, Thomas Hillman
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Coordinating ‘telling’ and ‘showing’ in online video tutorials
Bryn Evans, Oskar Lindwall, Barry Brown, Thomas Hillman
International Conference on Conversation Analysis, 11-15 July, Loughborough University, UK, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Choosing and using instructional videos
Thomas Hillman, Oskar Lindwall, Barry Brown, Sylvaine Tuncer
VALS - ASLA: A Video Turn in Linguistics? Methodologie – Analisi – Applications, 6-8 June, Basel, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers 'liking' their work? Exploring the realities of teacher Facebook groups
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Neil Selwyn
British Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 51 - 60 av 61

2012

Using mobile technology to share learning experiences in museums
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Next Generation Learning, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Kunskapsbildning om IKT och lärande
Berner Lindström, Anna-Lena Godhe, Thomas Hillman, Sylvi Vigmo
Skoldagarna, invited address., Malmö, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Kunskapsbildning om IKT och lärande
Berner Lindström, Anna-Lena Godhe, Thomas Hillman, Annika Lantz-Andersson, Martin Tallvid
Framtidens lärande 2012, invited address., Nacka Strand, Stockholm, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Living and Learning in a Blackboxed World
Roger Säljö, Russell Francis, Thomas Hillman
Workshop presented at the Next Generation of Learning (NGL 2012) February 21st -23rd. Högskolan Dalarna, Falun, Sweden., Poster (konferens) 2012
Poster (konferens)

A geography of connections: Networks of humans and materials in mathematics classrooms using handheld technology
Thomas Hillman
Forum: Qualitative Social Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2011

Re:design for Learning: A study of the co-construction of a technological tool for mathematical learning
Thomas Hillman
Ottawa, Canada, University of Ottawa, Doktorsavhandling 2011
Doktorsavhandling

The inscription, translation and re-inscription of technology for mathematical learning
Thomas Hillman
Technology, Knowledge and Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Using Technologies in Intermediate Classrooms
Thomas Hillman, Martha Koch
Toronto, Canada, Ontario Ministry of Education, Rapport 2011
Rapport

Visar 51 - 60 av 61

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?