Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Annika Lantz-Andersson

Professor

Annika Lantz-Andersson
Professor
Akademisk grad: Docent,
annika.lantz-andersson@ped.gu.se
031-786 2275
0766-182275

Rumsnummer: Pedagogen Hus B
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Annika Lantz-Andersson

Forskningsintressen
Annika Lantz-Andersson är professor i Pedagogik och innehållsligt har hon ett forskningsintresse som rör hur digitaliseringen förändrar villkoren för lärande, skola och utbildning. Med utgångspunkt i den informationstäta och kunskapsrika värld vi lever i, innefattar detta ett intresse för hur teknologier samspelar med individers och organisationers sätt att lära, dokumentera och kommunicera genom skrift och andra symbolsystem, och hur detta förändrar förutsättningarna för utbildningspraktiker. Annika har varit involverad i flera forskningsprojekt avseende ungas deltagande och lärande i den samtida medieekologin med ett fokus på kommunikation, socialisering och lärande när digital teknik ingår i interaktionerna. Hennes intresse motiveras av den expansiva digitaliseringen som bland annat innebär att barn har tillgång till digitala texter och verktyg från en tidig ålder vilket ger upphov till frågor om vad dessa förändringar betyder för deras lärande. Detta intresse har också involverat ungdomars interaktion och socialisering på sociala medier samt implikationerna för lärande i dessa sammanhang. För närvarande har Annika riktat sin forskning mot lärares professionella digitala kompetens.

Annika disputerade i maj 2009 med en avhandling med titeln: "Framing in educational practices: Learning activity, digital technology and the logic of situated action". Hon befodrades till docent 2015 och till professor 2019.

Undervisningsintressen

Annika Lantz-Andersson har en bakgrund som lärare och har lång erfarenhet av att ha undervisat på lärarutbildningen. Nu undervisar Annika främst inom forskarutbildningen vilket även innefattar examinationsuppdrag samt handledning av ett flertal doktorander.

 

Annika föreläser också om allmänt pedagogiska innehåll och om sin forskning både internt och externt.  Föreläsningar behandlar bl.a. perspektiv och traditioner inom pedagogisk psykologi, kommunikation och lärande, samt vad digitaliseringen betyder för lärande och undervisning.

 

Nyckelord
Professionell digital kompetens, lärande, kommunikation, interaktion, IT, sociala medier
 

Senaste publikationer

“Going on trial”: Teachers’ team performance in social media when facing a critical incident
Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Virtual Learning Sites as Languaging Spaces - Critical Issues on Languaging Research in Changing Eduscapes, Cham, Switzerland, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

A “situated ethics” for researching teacher professionals’ emerging Facebook group discussions
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Louise Peterson
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation. Åsa Mäkitalo, Todd E. Nicewonger, Mark Elam (red.), New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Concepts, materiality and emerging cognitive habits: The case of calculating carbon footprints for understanding environmental impact.
Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Emma Edstrand, Roger Säljö
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation. Åsa Mäkitalo, Todd E. Nicewonger, Mark Elam (red.), New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Teachers’ narrative of learning to program in a professional development effort and the relation to the rhetoric of computational thinking
Natalia Monjelat, Annika Lantz-Andersson
Education and Information Technologies : Official Journal of the IFIP technical committee on Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lärares samarbete i sociala mediegrupper.
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin
Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.), Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Developing a model for teacher professional digital competence
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Ewa Skantz Åberg, Pia Williams
The 18th Biennial EARLI Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Twenty years of online teacher communities: A systematic review of formally-organized and informally-developed professional learning groups
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Neil Selwyn
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies, Forskningsöversiktsartikel 2018
Forskningsöversiktsartikel

Visar 51 - 60 av 75

2012

The virtual lab as context for collaboration and learning: Student engagement and teacher contributions
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
American Educational Research Association, April 13-17, 2012, Vancouver, Canada, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Students’ framing of language learning practices in new media ecologies.
Annika Lantz-Andersson, Sylvi Vigmo
Eurocall 2012 Conference: CALL: using, learning, knowing, Gothenburg 22-25 August, 2012., Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

International student Carbon Footprint Challenge – Social media as a content and language integrated learning environment
Geraldine Fauville, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
Eurocall 2012 Conference: CALL: using, learning, knowing, Gothenburg 22-25 August, 2012., Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Linguascapes – language learning in social media worlds
Sylvi Vigmo, Annika Lantz-Andersson, Rhonwen Bowen
Next Generation Learning Conference 2012, Dalarna Univerity, Falun, Sweden. February 21- 23, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

2011

Knowing nature through experimentation: Science literacy and the situatedness of knowing
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Roger Säljö
European Association for Research on Learning and Instruction, August 30-September 3, 2011, Exeter, United Kingdom, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

The 'voice' of absent designers
Annika Lantz-Andersson, Jonas Linderoth
Nordic Journal of Digital Literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2009

The power of natural frameworks – Technology and question of agency in CSCL settings
Annika Lantz-Andersson
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Vad är problemet? Kommunikation och lärande med digitala läromedel
Annika Lantz-Andersson, Jonas Linderoth, Roger Säljö
J. Linderoth (red.), Individ, teknik och lärande, STockholm, Carlssons Förlag, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Visar 51 - 60 av 75

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?