Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Roger Säljö

Seniorforskare

Roger Säljö
Seniorforskare , Viceprefekt
Pedagogisk psykologi, lärande, utveckling, kommunikation
Akademisk grad: Doktor,
roger.saljo@ped.gu.se
031-786 2457
0706-739176

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Roger Säljö

Forskningsintressen
Mina forskningsintressen rör lärande och utveckling hos individer och kollektiv, och - i stor utsträckning - just samspelet mellan dessa nivåer. Hur formas lärprocesser av de kulturella redskap som utvecklats i samhället och som används i olika institutionella praktiker? Hur blir människor bekanta med och lär sig behärska olika typer av kulturella redskap? Vilka lärmiljöer skapas för att säkerställa att vårt kollektiva minne återskapas? Lärande bygger på kommunikation och samspel mellan människor, och mellan människor och artefakter, i situerade praktiker. Redskap för kommunikation som talat och skrivet språk, olika semiotiska system inom institutionella miljöer är därför centrala forskningsobjekt.

Undervisningsintressen
Jag undervisar om kommunikation, lärande och utveckling, liksom om metodiska och teoretiska traditioner inom dessa fält.

Nyckelord
lärande, utveckling, kommunikation, interaktion, olika former av literacy och andra typer av medierande praktiker

Senaste publikationer

Teaching and learning in the special education setting: agency of the diagnosed child
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Jihadists and Refugees at the Theatre: Global Conflicts in Classroom Practices in Sweden
Karin Kittelmann Flensner, Göran Larsson, Roger Säljö
Education sciences, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms: Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Researching classrooms in search of learning: Theoretical and methodological considerations
Roger Säljö, Maria Luiza Cestari
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra: A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerlan, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Concepts, materiality and emerging cognitive habits: The case of calculating carbon footprints for understanding environmental impact.
Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Emma Edstrand, Roger Säljö
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation, New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

En digital uppväxt och en digital framtid. Vägval i skolans historia.
Roger Säljö
Tidskrift för svensk undervisningshistoria, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 51 - 60 av 269

2015

The clinical interview: the child as a partner in conversations versus the child as an object of research
Niklas Pramling, Roger Säljö
Robson, S., & Flannery Quinn, S. The Routledge international handbook of young children´s thinking and understanding, London, Routledge, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

2014

À propos de terre et de toutes sortes. L'apprentissage de la catégorisation chez des jeunes enfants en classe de sciences
Niklas Pramling, Roger Säljö
C. Moro, N. Muller Mirza & P. Roman (Eds.), L'Intersubjectivité en questions. Agrégat ou nouveau concept fédérateur pour la psychologie?, Lausanne, Éditions Antipodes, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Epilog: Framtidens skola och utbildning
Roger Säljö, Ulf P. Lundgren, Caroline Liberg
Lundgren, U. P., Säljö, R., & Liberg, C. (Red.), Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare., Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (3. utg)
Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg
Stockholm, Natur & Kultur, Lärobok 2014
Lärobok

Inledning: Lärmiljöer i omvandling - En yrkesroll i utveckling
Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
A. Lantz-Andersson & R. Säljö (Red.), Lärare i den uppkopplade skolan, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Lärare i den uppkopplade skolan
Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
Malmö, Gleerups, Samlingsverk 2014
Samlingsverk

Digitala teknologier omformas i matematikundervisining
Thomas Hillman, Roger Säljö
A. Lantz-Andersson & R. Säljö (Red.), Lärare i den uppkopplade skolan, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Reasoning about evolution: Metaphors in teacher students’ rendering of Darwinian ideas.
Niklas Pramling, Roger Säljö
T. Zittoun & A. Iannaccone (Eds.), Activities of thinking in social spaces, New York, NY, Nova Science Publishers, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Visar 51 - 60 av 269

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?