Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sonja Sheridan

Professor emerita

Sonja Sheridan
Professor emerita
sonja.sheridan@ped.gu.se
0707-575299

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Götebortg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Sonja Sheridan

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse är inriktat på pedagogisk kvalitet och konstruktiv konkurrens och att utifrån kunskap om detta utvärdera och utveckla förskolans och skolans kvalitet. Teoretisk hemvist är interaktionistiska perspektiv där lärandemiljön utgörs av komplexa system av samspel mellan människor, materiella resurser och pedagogiska processer som bör belysas utifrån olika perspektiv, samtidigt som de kräver vida synsätt, både när det gäller forskningsansats och metod. Forskningsobjektet innefattar därmed betingelser för lärande i förskolan och skolan, hur de bidrar till barns och ungdomars lärande, lärarens roll och den kontext inom vilket lärandet sker i relation till övergripande mål.

Undervisningsintressen
Jag undervisar om pedagogisk kvalitet och konstruktiv konkurrens i relation till barns och ungdomars lärande.

Nyckelord
pedagogisk kvalitet, konstruktiv konkurrens, interaktion, förskola och skola, informations- och kommunikationsteknik i förskolan

Senaste publikationer

Stora grupper i förskolan ökar pressen på lärarna
Johanna Jaara Åstrand, Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Dagens Samhälle 2019-05-16, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

What is teaching in a Swedish preschool?
Pia Williams, Sonja Sheridan
International conference on the Nordic approach to ECEC pedagogy “THE NORDIC WAY” Oslo 26th-27th March 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Quality evaluations with Environment Rating Scales-3 in Denmark and Sweden: Preschool teacher competence – a key quality aspect in teaching
Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Jonna Larsson
NERA conference Uppsala, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool and Society in Sweden: A Continual State of Change
Pia Williams, Sonja Sheridan, Susanne Garvis
Teachers’ and Families’ Perspectives in Early Childhood Education and Care. Early Childhood Education in the 21st Century Vol. II. (S. Philipson & S. Garvis (eds.)., London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Cultural-historical theory and modern educational practice
N. Veraksa, Sonja Sheridan
European Proceedings of Social and Behavioural Sciences, Nicosia, Future Acad, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Visar 51 - 60 av 125

2014

Preschool teacher competence viewed from the perspective of students in early childhood teacher education
A. Lillvist, A. Sandberg, Sonja Sheridan, Pia Williams
Journal of Education for Teaching, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preschool teachers´ perspectives on planning and documentation in preschool
Torgeir Alvestad, Sonja Sheridan
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The impact of group size in preschool
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Paper presented at EECERA Crete, Greece 8-10th. September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Stora barngrupper i förskolan - ett medieperspektiv. I J. Balldin, J. dahlbeck, A. Harju & P. Lilja (red.)
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan, Pia Williams, Panagiota Nasiopoulou
Om förskolan och de yngre barnen - historiska och nutida nedslag, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

2013

The impact of group size in preschool
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson, Panagiota Nasiopoulou
Nordic Educational Research Associaton, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Dimensionernas interaktion
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams, Ingegerd Tallberg Broman, Sonja Sheridan, Anders Arnqvist
Barndom, lärande och ämnesdidaktik, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Well-being of preschool children in Sweden – the role of early childhood education and free health care
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan, Margareta Blennow
V. Barnekow; B. Bruun Jensen, C. Currie, A. Dyson, N Eisenstadt & E. Melhuish (Eds.), Improving the lives of children and young people: case studies from Europe. Volume 1. Early years, Copenhagen, WHO, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Preschool a source for young children's learning and well-being
Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 51 - 60 av 125

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?