Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Pia Williams

Professor

Pia Williams
Professor
Docent.
Akademisk grad: Docent,
pia.williams@ped.gu.se
031-786 2246

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg
Arbetsuppgifter: Stf enhetschef - Enheten för lärande och undervisning


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Pia Williams

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse är riktat mot området Early Childhood Education, med särskilt fokus på problemställningar som rör barns villkor för lärande och utveckling i olika pedagogiska sammanhang som exempelvis i förskolan. Framför allt har jag studerat frågor med avseende på yngre barns lärande och då specifikt samarbetets betydelse (peer collaboration). Aktuella forskningsprojekt som jag är delaktig i handlar om att studera gruppstorlekens betydelse i förskolan för barns möjligheter att lära, utvecklas och må bra, samt i relation till olika målområden i förskolans läroplan. Ett annat projekt handlar om förskollärarkompetens generellt och i relation till olika innehållsområden. Båda projekten  är finansierade av Vetenskapsrådet.

Undervisningsintressen
Förskolepedagogik, barns lärande, förskoledidaktik.

Nyckelord
Early Childhood Education, förskola, barns samlärande, barns kommunikation och interaktion, gruppstorlek i förskolan, förskollärarkompetens.

Senaste publikationer

Competence to Teach a Point of Intersection for Swedish Preschool Quality
Sonja Sheridan, Pia Williams, Susanne Garvis
ASIA-PACIFIC JOURNAL OF RESEARCH IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Critical aspects for the preschool quality in Sweden.
Sonja Sheridan, Susanne Garvis, Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Polification of Early Childhood Education and Care. Early Childhood Education in the 21st. Century Vol. III. S. Garvis & S. Phillipson (Eds)., London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The challenge of conducting ethical research in preschool
Jonna Larsson, Pia Williams, Ann Zetterqvist
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Måltiden i förskolan - enbart en rutinmässig handling?
Lena Ryberg, Louise Peterson, Torgeir Alvestad, Pia Williams
Paper presenterat vid Norsk barnehageforskningskonferanse i Stavanger 15-17/10 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Förskolans undervisning – att integrera lek, lärande och omsorg
Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Paper presenterat vid Norsk barnehageforskningskonferanse, Stavanger 15-17/10 2019 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärare måste kunna ta del av forskningsresultaten
Eva Alerby, Per Andersson, Anders Arnqvist, Dennis Beach, Pernilla Nilsson et al.
Curie, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 51 - 60 av 108

2015

Stora barngrupper i förskolan relaterat till läroplanens intentioner
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams, Sonja Sheridan
Tidsskift for nordisk barnehageforskning/Nordic Early Childhood Education Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Varför barns perspektiv är viktiga i yrkesprofessionen. I I. Engdahl & E. Ärlemalm-Hagsér (red),
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams
Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

2014

Preschool teacher competence viewed from the perspective of students in early childhood teacher education
A. Lillvist, A. Sandberg, Sonja Sheridan, Pia Williams
Journal of Education for Teaching, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ledarskap i dagens förskola – krav och förväntningar.
Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Skolledarkonferens Tylösand 2014-09-25, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teaching toddlers in preschool
Agneta Jonsson, Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Paper presented at EECERA Crete, Greece 8-10th. September. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The impact of group size in preschool
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Paper presented at EECERA Crete, Greece 8-10th. September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Berätta för att utforska och lära tillsammans
Pia Williams
Berättande i förskolan. B. Riddersporre & B. Bruce (red.), Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Stora barngrupper i förskolan - ett medieperspektiv. I J. Balldin, J. dahlbeck, A. Harju & P. Lilja (red.)
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan, Pia Williams, Panagiota Nasiopoulou
Om förskolan och de yngre barnen - historiska och nutida nedslag, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Visar 51 - 60 av 108

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?