Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Annika Lantz-Andersson

Universitetslektor

Annika Lantz-Andersson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
annika.lantz-andersson@ped.gu.se
031-786 2275
0766-182275

Rumsnummer: Pedagogen Hus B
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Annika Lantz-Andersson

Forskningsintressen
Annika Lantz-Andersson är docent i Pedagogik och innehållsligt har hon ett forskningsintresse som rör hur digitaliseringen förändrar villkoren för lärande, skola och utbildning. Med utgångspunkt i den informationstäta och kunskapsrika värld vi lever i, innefattar detta ett intresse för hur teknologier samspelar med individers och organisationers sätt att lära, dokumentera och kommunicera genom skrift och andra symbolsystem, och hur detta förändrar förutsättningarna för utbildningspraktiker. Annika har varit involverad i flera forskningsprojekt avseende ungas deltagande och lärande i den samtida medieekologin med ett fokus på kommunikation, socialisering och lärande när digital teknik ingår i interaktionerna. Hennes intresse motiveras av den expansiva digitaliseringen som bland annat innebär att barn har tillgång till digitala texter och verktyg från en tidig ålder vilket ger upphov till frågor om vad dessa förändringar betyder för deras lärande. Detta intresse har också involverat ungdomars interaktion och socialisering på sociala medier samt implikationerna för lärande i dessa sammanhang. För närvarande har Annika riktat sin forskning mot lärares professionella digitala kompetens.

Annika disputerade i maj 2009 och min avhandling har titeln: "Framing in educational practices: Learning activity, digital technology and the logic of situated action".

Undervisningsintressen

Annika Lantz-Andersson har en bakgrund som lärare och har lång erfarenhet av att ha undervisat på lärarutbildningen. Nu undervisar Annika främst inom forskarutbildningen vilket även innefattar examinationsuppdrag samt handledning av ett flertal doktorander.

 

Annika föreläser också om allmänt pedagogiska innehåll och om sin forskning både internt och externt.  Föreläsningar behandlar bl.a. perspektiv och traditioner inom pedagogisk psykologi, kommunikation och lärande, samt vad digitaliseringen betyder för lärande och undervisning.

 

Nyckelord
Professionell digital kompetens, lärande, kommunikation, interaktion, IT, sociala medier
 

Senaste publikationer

Developing a model for teacher professional digital competence
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Ewa Skantz Åberg, Pia Williams
The 18th Biennial EARLI Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärares samarbete i sociala mediegrupper.
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin
Digital kompetens för lärare, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Concepts, materiality and emerging cognitive habits: The case of calculating carbon footprints for understanding environmental impact.
Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Emma Edstrand, Roger Säljö
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation, New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

A “situated ethics” for researching teacher professionals’ emerging Facebook group discussions
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Louise Peterson
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation, New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Twenty years of online teacher communities: A systematic review of formally-organized and informally-developed professional learning groups
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Neil Selwyn
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies, Forskningsöversiktsartikel 2018
Forskningsöversiktsartikel

Visar 61 - 70 av 72

2008

“Vad är problemet? – Kommunikation och lärande med digitala läromedel”.
Annika Lantz-Andersson
LearnIT – Konferens, June 9-11, 2008, Wallenberg Conference Center, Gothenburg. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2008
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Konsten att göra någonting av något – Myter om kunskapsbegrepps karaktär
Mikael Alexandersson, Annika Lantz-Andersson
Kunskap och människans redskap: teknik och lärande, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

2007

Textflytt och sökslump: informationssökning via skolbibliotek
Annika Lantz-Andersson, Louise Limberg, Mikael Alexandersson, Mimmi Klyemark
Forskning fokus; 18, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, Kapitel i bok 2007
Kapitel i bok

What matters? Shaping meaningful learning through the aching information literacy.
Annika Lantz-Andersson, Louise Limberg, Mikael Alexandersson, Lena Folkesson
The 6th EURASIP Conference on Speech and Image Processing, Multimedia Communication. Aberdeen, Scotland, June 7, 2007 , Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

In the Dialog about Diameter
Annika Lantz-Andersson, Mikael Alexandersson
EARLI 12th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction, 28 Augusti – 1 Spetember, 2007. Vid University of Szeged, Budapest, Ungern. , Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Design and implementation of educational software.
Annika Lantz-Andersson
Conference and meeting of LinCS with members of the International Advisory Board, 4-5 juni, 2007. Gothenburg University, Gothenburg., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2007
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The power of natural framing – The position of identity in the context of learning to do mathematical word problems with digital tools
Annika Lantz-Andersson
LearnIT- Conference ´, Maj 28-29, 2007. Säröhus, Gothenburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2007
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The power of natural frameworks – Technology and question of agency in educational settings.
Annika Lantz-Andersson
EARLI 12th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction, 28 Augusti – 1 Spetember, 2007. Vid University of Szeged, Budapest, Ungern. , Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

2006

The power of framing
Annika Lantz-Andersson
Kaleidoscope Virtual Doctoral School Workshop, Analysis of interaction and learning, 11-12 December 2006. Gothenburg University, Gothenburg. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2006
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What’s the problem – In-between frames of mathematical content and digital design.
Annika Lantz-Andersson
”The Virtual – designing digital experience” 14-16 september 2006. Organised by the research programme Man Medium Machine (M3) and the School of Communication, Technology & Design at Södertrön university college. , Paper i proceeding 2006
Paper i proceeding

Visar 61 - 70 av 72

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?