Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johannes Lunneblad

Professor

Johannes Lunneblad
Professor
Mångkulturell. Interkulturella. Utbildning
Akademisk grad: Docent,
johannes.lunneblad@ped.gu.se
031-786 2058

Rumsnummer: Pedagogen A Utsikten Plan 2
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Johannes Lunneblad

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse berör förskolans och skolans uppdrag i relation till vad som i vardagligt tal brukar benämnas som det mångkulturella samhället. Jag disputerade 2006 med avhandlingen "Förskolan och mångfalden - en etnografisk studie på en förskola i ett multietniskt område". Efter det har jag deltagit i både internationella och nationella forskningsprojekt kring lärandeprocesser och ungdomskulturer i skola och i multietniska förorter.

Undervisningsintressen
Jag föreläser i olika kurser, både på grund och avancerad nivå, om lärande, kultur, språk och identitet samt inom metodkurser med fokus på etnografi.

Nyckelord
Cultural studies, ideologi, kultur, språk, identitet och etnografi

Senaste publikationer

Policing the School: Dialogues and Crime Reports.
Thomas Johansson, Johannes Lunneblad
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad, J. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The Many Faces of School Violence: Ambivalent Categorizations of Perpetrators and Victims.
Johannes Lunneblad, Thomas Johansson
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad J. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Introduction: School Violence in the Nordic Countries–A Changing Sociocultural Landscape
Johannes Lunneblad
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad J. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Understanding cultural specific pedagogy and practices within Swedish ECEC.
Susanne Garvis, Johannes Lunneblad
Globalisation, transformation and cultures in early childhood education and care: reconceptualisation and comparison. Faas, S., Kasüschke, D., Nitecki, E., Urban, M., Wasmuth, H. (Eds.), London, Palgrave, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The value of socially disadvantaged neighbourhoods. A study of a school-community partnership
Johannes Lunneblad
Sociologisk Forskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A study of Swedish preschool directors’ perspectives on leadership and organization
Johannes Lunneblad, Susanne Garvis
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Policing the school: In between dialogues and crime reports
Johannes Lunneblad, Thomas Johansson
Power and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 61 - 70 av 92

2011

Spänning och äventyr som läromedel
Johannes Lunneblad, Maj Asplund Carlsson
Kritisk läsning av pedagogiska texter : genus, etnicitet och andra kategoriseringar, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Om tid
Johannes Lunneblad
IMER- konferens, Norrköping 4 november 2011, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2011
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Do girls fight? Reading for understanding or for behaviour?
Johannes Lunneblad, Maj Asplund Carlsson
ECER 12-16 Berlin 2011, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Vulnerable Others. An Ethnographic Study on integration of refugee children and their families in Sweden
Johannes Lunneblad
Ethnography Conference (OEC) 20011 19th-21th September at New College, Oxford., Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Identitet, kvalitet och realitet i en förortsskola
Johannes Lunneblad
Förorten, skolan och ungdomskulturen, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Nya sociala klyftor och en marknadsanpassad skola
Ove Sernhede, Johannes Lunneblad
Förorten, skolan och ungdomskulturen, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Från kartläggning till pedagogisk dokumentation som meningsskapande
Johannes Lunneblad
Rapport. Resursenheten för introduktionen av nyanlända, Gunnared, Lärjedalen, Göteborgsstad, Övrigt 2011
Övrigt

, Volvos, and “50 Cent”: The Cross-National Triangulation Challenges of a “White” Swede and a “Black” American
L J Dance, Johannes Lunneblad
Rethinking Race and Ethinicity in Reasearch Methods, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Ethnographic Investigations of Issues of Race in Scandinavian Education Research
Dennis Beach, Johannes Lunneblad
Ethnography and Education , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2010

Visar 61 - 70 av 92

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?