Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Roger Säljö

Seniorforskare

Roger Säljö
Seniorforskare , Viceprefekt
Pedagogisk psykologi, lärande, utveckling, kommunikation
Akademisk grad: Doktor,
roger.saljo@ped.gu.se
031-786 2457
0706-739176

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Roger Säljö

Forskningsintressen
Mina forskningsintressen rör lärande och utveckling hos individer och kollektiv, och - i stor utsträckning - just samspelet mellan dessa nivåer. Hur formas lärprocesser av de kulturella redskap som utvecklats i samhället och som används i olika institutionella praktiker? Hur blir människor bekanta med och lär sig behärska olika typer av kulturella redskap? Vilka lärmiljöer skapas för att säkerställa att vårt kollektiva minne återskapas? Lärande bygger på kommunikation och samspel mellan människor, och mellan människor och artefakter, i situerade praktiker. Redskap för kommunikation som talat och skrivet språk, olika semiotiska system inom institutionella miljöer är därför centrala forskningsobjekt.

Undervisningsintressen
Jag undervisar om kommunikation, lärande och utveckling, liksom om metodiska och teoretiska traditioner inom dessa fält.

Nyckelord
lärande, utveckling, kommunikation, interaktion, olika former av literacy och andra typer av medierande praktiker

Senaste publikationer

Teaching and learning in the special education setting: agency of the diagnosed child
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Jihadists and Refugees at the Theatre: Global Conflicts in Classroom Practices in Sweden
Karin Kittelmann Flensner, Göran Larsson, Roger Säljö
Education sciences, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms: Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Researching classrooms in search of learning: Theoretical and methodological considerations
Roger Säljö, Maria Luiza Cestari
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra: A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerlan, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Concepts, materiality and emerging cognitive habits: The case of calculating carbon footprints for understanding environmental impact.
Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Emma Edstrand, Roger Säljö
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation, New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

En digital uppväxt och en digital framtid. Vägval i skolans historia.
Roger Säljö
Tidskrift för svensk undervisningshistoria, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 61 - 70 av 269

2014

Defining student diversity: categorizing and processes of marginalization in the Swedish schools
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The practices of dealing with children in need of special support - a Nordic perspective
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

ICT tools in environmental education: reviewing two newcomers to schools
Geraldine Fauville, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
Environmental Education Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Mobile video literacy: Negotiating the use of a new visual technology.
Alexandra Weilenmann, Roger Säljö, Arvid Engström
Personal and Ubiquitous Computing, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Representing diversity in education: Student identities in contexts of learning and instruction.
Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Analysing and preventing school failure: Exploring the role of multi-professionality in pupil health team meetings
Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2013

Virtual labs as context for learning – continuities and contingencies in student activities.
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
Problem-based learning for the 21st century. New practices and learning environments, Aalborg, Denmark, AALBORG UNIVERITY PRESS, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Making the invisible visible: How students make use of carbon footprint calculator in environmental education
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
American Educational Research Association, April 27-May 1, 2013, San Francisco, California, Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Visar 61 - 70 av 269

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?