Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Pia Williams

Professor

Pia Williams
Professor
Docent.
Akademisk grad: Docent,
pia.williams@ped.gu.se
031-786 2246

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg
Arbetsuppgifter: Stf enhetschef - Enheten för lärande och undervisning


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Pia Williams

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse är riktat mot området Early Childhood Education, med särskilt fokus på problemställningar som rör barns villkor för lärande och utveckling i olika pedagogiska sammanhang som exempelvis i förskolan. Framför allt har jag studerat frågor med avseende på yngre barns lärande och då specifikt samarbetets betydelse (peer collaboration). Aktuella forskningsprojekt som jag är delaktig i handlar om att studera gruppstorlekens betydelse i förskolan för barns möjligheter att lära, utvecklas och må bra, samt i relation till olika målområden i förskolans läroplan. Ett annat projekt handlar om förskollärarkompetens generellt och i relation till olika innehållsområden. Båda projekten  är finansierade av Vetenskapsrådet.

Undervisningsintressen
Förskolepedagogik, barns lärande, förskoledidaktik.

Nyckelord
Early Childhood Education, förskola, barns samlärande, barns kommunikation och interaktion, gruppstorlek i förskolan, förskollärarkompetens.

Senaste publikationer

Competence to Teach a Point of Intersection for Swedish Preschool Quality
Sonja Sheridan, Pia Williams, Susanne Garvis
ASIA-PACIFIC JOURNAL OF RESEARCH IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Critical aspects for the preschool quality in Sweden.
Sonja Sheridan, Susanne Garvis, Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Polification of Early Childhood Education and Care. Early Childhood Education in the 21st. Century Vol. III. S. Garvis & S. Phillipson (Eds)., London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The challenge of conducting ethical research in preschool
Jonna Larsson, Pia Williams, Ann Zetterqvist
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Måltiden i förskolan - enbart en rutinmässig handling?
Lena Ryberg, Louise Peterson, Torgeir Alvestad, Pia Williams
Paper presenterat vid Norsk barnehageforskningskonferanse i Stavanger 15-17/10 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Förskolans undervisning – att integrera lek, lärande och omsorg
Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Paper presenterat vid Norsk barnehageforskningskonferanse, Stavanger 15-17/10 2019 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärare måste kunna ta del av forskningsresultaten
Eva Alerby, Per Andersson, Anders Arnqvist, Dennis Beach, Pernilla Nilsson et al.
Curie, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 61 - 70 av 108

2013

The impact of group size in preschool
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson, Panagiota Nasiopoulou
Nordic Educational Research Associaton, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Dimensionernas interaktion
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams, Ingegerd Tallberg Broman, Sonja Sheridan, Anders Arnqvist
Barndom, lärande och ämnesdidaktik, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Preschool Teacher´s Views on Competence in the Context of Home and Preschool Collaboration.
Tuula Vuorinen, Anette Sandberg, Sonja Sheridan, Pia Williams
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Systematic quality-work in preschool
Sonja Sheridan, Pia Williams, Anette Sandberg
International Journal of Early Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2012

Play competence as a window to preschool teachers’ competence
Sandberg Anette, Anne Lillvist, Sonja Sheridan, Pia Williams, Vuorinen Tuula
International Journal of Play, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Children’s collaborative learning in preschool
Pia Williams
Second Annual International Scientific Conference EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Group size in preschool and Children’s affordances
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
European Early Childhood Education Research Association (EECERA) 20120830-2012001, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Communication with young children in preschool: the complex matter of a child perspective
Agneta Jonsson, Pia Williams
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2011

Barns möte med barn. Förskolans styrka.
Pia Williams
Förskoletidningen, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Strategier för att lära barn lära
Pia Williams, Sonja Sheridan
Stockholm, Liber, Samlingsverk 2011
Samlingsverk

Visar 61 - 70 av 108

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?