Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Annika Lantz-Andersson

Professor

Annika Lantz-Andersson
Professor
Akademisk grad: Docent,
annika.lantz-andersson@ped.gu.se
031-786 2275
0766-182275

Rumsnummer: Pedagogen Hus B
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Annika Lantz-Andersson

Forskningsintressen
Annika Lantz-Andersson är professor i Pedagogik och innehållsligt har hon ett forskningsintresse som rör hur digitaliseringen förändrar villkoren för lärande, skola och utbildning. Med utgångspunkt i den informationstäta och kunskapsrika värld vi lever i, innefattar detta ett intresse för hur teknologier samspelar med individers och organisationers sätt att lära, dokumentera och kommunicera genom skrift och andra symbolsystem, och hur detta förändrar förutsättningarna för utbildningspraktiker. Annika har varit involverad i flera forskningsprojekt avseende ungas deltagande och lärande i den samtida medieekologin med ett fokus på kommunikation, socialisering och lärande när digital teknik ingår i interaktionerna. Hennes intresse motiveras av den expansiva digitaliseringen som bland annat innebär att barn har tillgång till digitala texter och verktyg från en tidig ålder vilket ger upphov till frågor om vad dessa förändringar betyder för deras lärande. Detta intresse har också involverat ungdomars interaktion och socialisering på sociala medier samt implikationerna för lärande i dessa sammanhang. För närvarande har Annika riktat sin forskning mot lärares professionella digitala kompetens.

Annika disputerade i maj 2009 med en avhandling med titeln: "Framing in educational practices: Learning activity, digital technology and the logic of situated action". Hon befodrades till docent 2015 och till professor 2019.

Just nu leder Annika två forskningsprojekt med fokus på lärares professionella digitala kompetens, det ena är finansierat av
Vetenskapsrådet och det andra av ULF.
Läs mer om projekten här:
https://ipkl.gu.se/forskning/forskningsprojekt/larares-professionella-digitala-kompetens
 

Undervisningsintressen

Annika Lantz-Andersson har en bakgrund som lärare och har lång erfarenhet av att ha undervisat på lärarutbildningen. Nu undervisar Annika främst inom forskarutbildningen vilket även innefattar examinationsuppdrag samt handledning av ett flertal doktorander.

Annika föreläser också om allmänt pedagogiska innehåll och om sin forskning både internt och externt.  Föreläsningar behandlar bl.a. perspektiv och traditioner inom pedagogisk psykologi, kommunikation och lärande, samt vad digitaliseringen betyder för lärande och undervisning.

 

Nyckelord
Digitaliseringen av utbildningspraktiker, professionell digital kompetens, lärande, kommunikation, interaktion, IT, sociala medier
 

Senaste publikationer

TEACHERS’ IDENTITY WORK IN A PROFESSIONAL FACEBOOK GROUP
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman
International Journal of Information Technology Education: Research , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lekande lätt att lära sig läsa och skriva med tv-programmet Livet i Bokstavslandet i förskola och förskoleklass?
Kerstin Botö, Annika Lantz-Andersson, Cecilia Wallerstedt
Förskollärares egen forskning. I N. Pramling & I. Pramling Samuelsson (Red.) , Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Lärare tar ansvar själva för sin professionsutveckling på sociala medier
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson
Skolverket - Forskningsbevakning som en del av ett Skolverksuppdrag att bevaka forskning om digitalisering i skolan., Övrigt 2020
Övrigt

“Going on Trial”: Teachers’ team performance in social media groups when facing problematic work-related issues
Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Virtual Learning Sites as Languaging Spaces - Critical Issues on Languaging Research in Changing Eduscapes, Cham, Switzerland, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

A “situated ethics” for researching teacher professionals’ emerging Facebook group discussions
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Louise Peterson
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation. Åsa Mäkitalo, Todd E. Nicewonger, Mark Elam (red.), New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Concepts, materiality and emerging cognitive habits: The case of calculating carbon footprints for understanding environmental impact.
Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Emma Edstrand, Roger Säljö
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation. Åsa Mäkitalo, Todd E. Nicewonger, Mark Elam (red.), New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Teachers’ narrative of learning to program in a professional development effort and the relation to the rhetoric of computational thinking
Natalia Monjelat, Annika Lantz-Andersson
Education and Information Technologies : Official Journal of the IFIP technical committee on Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 71 - 80 av 81

2008

Konsten att göra någonting av något – Myter om kunskapsbegrepps karaktär
Mikael Alexandersson, Annika Lantz-Andersson
Kunskap och människans redskap: teknik och lärande, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

2007

Textflytt och sökslump: informationssökning via skolbibliotek
Annika Lantz-Andersson, Louise Limberg, Mikael Alexandersson, Mimmi Klyemark
Forskning fokus; 18, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, Kapitel i bok 2007
Kapitel i bok

What matters? Shaping meaningful learning through the aching information literacy.
Annika Lantz-Andersson, Louise Limberg, Mikael Alexandersson, Lena Folkesson
The 6th EURASIP Conference on Speech and Image Processing, Multimedia Communication. Aberdeen, Scotland, June 7, 2007 , Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

In the Dialog about Diameter
Annika Lantz-Andersson, Mikael Alexandersson
EARLI 12th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction, 28 Augusti – 1 Spetember, 2007. Vid University of Szeged, Budapest, Ungern. , Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Design and implementation of educational software.
Annika Lantz-Andersson
Conference and meeting of LinCS with members of the International Advisory Board, 4-5 juni, 2007. Gothenburg University, Gothenburg., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2007
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The power of natural framing – The position of identity in the context of learning to do mathematical word problems with digital tools
Annika Lantz-Andersson
LearnIT- Conference ´, Maj 28-29, 2007. Säröhus, Gothenburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2007
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The power of natural frameworks – Technology and question of agency in educational settings.
Annika Lantz-Andersson
EARLI 12th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction, 28 Augusti – 1 Spetember, 2007. Vid University of Szeged, Budapest, Ungern. , Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

2006

The power of framing
Annika Lantz-Andersson
Kaleidoscope Virtual Doctoral School Workshop, Analysis of interaction and learning, 11-12 December 2006. Gothenburg University, Gothenburg. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2006
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What’s the problem – In-between frames of mathematical content and digital design.
Annika Lantz-Andersson
”The Virtual – designing digital experience” 14-16 september 2006. Organised by the research programme Man Medium Machine (M3) and the School of Communication, Technology & Design at Södertrön university college. , Paper i proceeding 2006
Paper i proceeding

2005

Learning, tools, timesavers or castles in the air? Teachers’ experience of educational software.
Annika Lantz-Andersson
NERA (NFPF), Oslo, 10-12 mars, 2005, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

Visar 71 - 80 av 81

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?