Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johannes Lunneblad

Professor

Johannes Lunneblad
Professor
Mångkulturell. Interkulturella. Utbildning
Akademisk grad: Docent,
johannes.lunneblad@ped.gu.se
031-786 2058

Rumsnummer: Pedagogen A Utsikten Plan 2
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Johannes Lunneblad

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse berör förskolans och skolans uppdrag i relation till vad som i vardagligt tal brukar benämnas som det mångkulturella samhället. Jag disputerade 2006 med avhandlingen "Förskolan och mångfalden - en etnografisk studie på en förskola i ett multietniskt område". Efter det har jag deltagit i både internationella och nationella forskningsprojekt kring lärandeprocesser och ungdomskulturer i skola och i multietniska förorter.

Undervisningsintressen
Jag föreläser i olika kurser, både på grund och avancerad nivå, om lärande, kultur, språk och identitet samt inom metodkurser med fokus på etnografi.

Nyckelord
Cultural studies, ideologi, kultur, språk, identitet och etnografi

Senaste publikationer

Policing the School: Dialogues and Crime Reports.
Thomas Johansson, Johannes Lunneblad
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad, J. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The Many Faces of School Violence: Ambivalent Categorizations of Perpetrators and Victims.
Johannes Lunneblad, Thomas Johansson
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad J. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Introduction: School Violence in the Nordic Countries–A Changing Sociocultural Landscape
Johannes Lunneblad
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad J. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Understanding cultural specific pedagogy and practices within Swedish ECEC.
Susanne Garvis, Johannes Lunneblad
Globalisation, transformation and cultures in early childhood education and care: reconceptualisation and comparison. Faas, S., Kasüschke, D., Nitecki, E., Urban, M., Wasmuth, H. (Eds.), London, Palgrave, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The value of socially disadvantaged neighbourhoods. A study of a school-community partnership
Johannes Lunneblad
Sociologisk Forskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A study of Swedish preschool directors’ perspectives on leadership and organization
Johannes Lunneblad, Susanne Garvis
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Policing the school: In between dialogues and crime reports
Johannes Lunneblad, Thomas Johansson
Power and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 71 - 80 av 92

2010

Okllarn rekabeti ve tgitmin piyasallastinrmas
Johannes Lunneblad
Politik egtim dergisi pedagoji,, Artikel i övriga tidskrifter 2010
Artikel i övriga tidskrifter

Andras ungar? Kulturell mångfald i förskola och skola
Johannes Lunneblad
Special pedagogisk tidskrift. Tema: Interkulturell kompetens, Artikel i övriga tidskrifter 2010
Artikel i övriga tidskrifter

En prövningens tid. Om det nationella provet i svenska i Skolår 5
Johannes Lunneblad, Maj Asplund Carlsson
Pedagogisk Forskning i Sverige, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Skolidentitet och managementkultur som mytologisk diskurs
Johannes Lunneblad
Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2009

De komma från nordost. Om skolkonkurrens och elevidentitet i ämnet svenska som andraspråk
Johannes Lunneblad, Maj Asplund Carlsson
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Standardised Test as a Key Component in the Pedagogical Apparatus A study of testing practices in a compulsory school in Sweden.
Johannes Lunneblad, Maj Asplund Carlsson
Oxford Ethnography Conference (OEC) St Hilda’s College, Oxford University, Tuesday 22nd and Wednesday 23rd September 2009, Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

Erken Cocukluk Döneminde Kûlûrû Farkhhlar Multetnik Toplumnda Okuel Egitim
Johannes Lunneblad
Elestrirel. Politik egtim dergisi pedagoji, Artikel i övriga tidskrifter 2009
Artikel i övriga tidskrifter

Ethnographic Investigations of Issues of Race in Scandinavian Education Research
Johannes Lunneblad, Dennis Beach
Oxford Oxford Ethnography Conference (OEC) St Hilda’s College, Oxford University, Tuesday 22nd and Wednesday 23rd September 2009, Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

O. Palme, “W.” Bush, Hipsters, and Hip Hoppers: Ghosts and Stereotypes that Haunted a Cross-National Research Project
L. Janelle Dance, Johannes Lunneblad
NY City CIS Conference 2009, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2009
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 71 - 80 av 92

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?