Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Pia Williams

Professor

Pia Williams
Professor
Docent.
Akademisk grad: Docent,
pia.williams@ped.gu.se
031-786 2246

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg
Arbetsuppgifter: Stf enhetschef - Enheten för lärande och undervisning


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Pia Williams

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse är riktat mot området Early Childhood Education, med särskilt fokus på problemställningar som rör barns villkor för lärande och utveckling i olika pedagogiska sammanhang som exempelvis i förskolan. Framför allt har jag studerat frågor med avseende på yngre barns lärande och då specifikt samarbetets betydelse (peer collaboration). Aktuella forskningsprojekt som jag är delaktig i handlar om att studera gruppstorlekens betydelse i förskolan för barns möjligheter att lära, utvecklas och må bra, samt i relation till olika målområden i förskolans läroplan. Ett annat projekt handlar om förskollärarkompetens generellt och i relation till olika innehållsområden. Båda projekten  är finansierade av Vetenskapsrådet.

Undervisningsintressen
Förskolepedagogik, barns lärande, förskoledidaktik.

Nyckelord
Early Childhood Education, förskola, barns samlärande, barns kommunikation och interaktion, gruppstorlek i förskolan, förskollärarkompetens.

Senaste publikationer

Critical aspects for the preschool quality in Sweden.
Sonja Sheridan, Susanne Garvis, Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Polification of Early Childhood Education and Care. Early Childhood Education in the 21st. Century Vol. III. S. Garvis & S. Phillipson (Eds)., London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The challenge of conducting ethical research in preschool
Jonna Larsson, Pia Williams, Ann Zetterqvist
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Måltiden i förskolan - enbart en rutinmässig handling?
Lena Ryberg, Louise Peterson, Torgeir Alvestad, Pia Williams
Paper presenterat vid Norsk barnehageforskningskonferanse i Stavanger 15-17/10 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Förskolans undervisning – att integrera lek, lärande och omsorg
Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Paper presenterat vid Norsk barnehageforskningskonferanse, Stavanger 15-17/10 2019 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärare måste kunna ta del av forskningsresultaten
Eva Alerby, Per Andersson, Anders Arnqvist, Dennis Beach, Pernilla Nilsson et al.
Curie, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Developing a model for teacher professional digital competence
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Ewa Skantz Åberg, Pia Williams
The 18th Biennial EARLI Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool teachers communicating values to children
Ingibjörg Sigurdadottir, Pia Williams, Johanna Einarsdottir
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 71 - 80 av 106

2011

Förskollärarkompetens i förändring. En studie om förskollärarkompetens i förskolan
Sonja Sheridan, Pia Williams, Anette Sandberg
Vetenskapsrådets rapportserie Resultatdialog 2011, Stockholm, vetenskapsrådet, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Barns lärande i ett livslångt perspektiv
Pia Williams, Sonja Sheridan
Stockholm, Liber, Samlingsverk 2011
Samlingsverk

Developing Individual Goals, Shared Goals, and the Goals of Others: Dimensions of Constructive Competition in Learning Contexts
Sonja Sheridan, Pia Williams
Scandinavian Journal of Educational Research , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2010

Från fredsfostran till lärande för hållbar utveckling
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams
M. Hugo & M. Segolsson (red.), Lärande och bildning i en globaliserad tid, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Social competence – preschool teachers perspectives
Sonja Sheridan, Pia Williams
OMEP XXVI World Congress, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Conditions for collaborative learning and constructive competition in school
Pia Williams, Sonja Sheridan
Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2009

Teacher competence in preschool – a multidimensional phenomenon.
Sonja Sheridan, Pia Williams, Anette Sandberg, Tuula Vuorinen
Paper presented at the EARLI:s conference, Fostering communities of learners. 25-29 of August, 2009, Amsterdam, Netherlands. , Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

2008

Children’s constructive interaction patterns
Sonja Sheridan, Pia Williams
Paper presented at the EECERA-conference in Stavanger, Norway 2008-09-05., Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

Constructive interplay
Pia Williams, Sonja Sheridan
Paper presented at the ECER-conference, Gothenburg, 2008-09-10. , Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

Visar 71 - 80 av 106

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?