Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johannes Lunneblad

Professor

Johannes Lunneblad
Professor
Mångkulturell. Interkulturella. Utbildning
Akademisk grad: Docent,
johannes.lunneblad@ped.gu.se
031-786 2058

Rumsnummer: Pedagogen A Utsikten Plan 2
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Johannes Lunneblad

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse berör förskolans och skolans uppdrag i relation till vad som i vardagligt tal brukar benämnas som det mångkulturella samhället. Jag disputerade 2006 med avhandlingen "Förskolan och mångfalden - en etnografisk studie på en förskola i ett multietniskt område". Efter det har jag deltagit i både internationella och nationella forskningsprojekt kring lärandeprocesser och ungdomskulturer i skola och i multietniska förorter.

Undervisningsintressen
Jag föreläser i olika kurser, både på grund och avancerad nivå, om lärande, kultur, språk och identitet samt inom metodkurser med fokus på etnografi.

Nyckelord
Cultural studies, ideologi, kultur, språk, identitet och etnografi

Senaste publikationer

Understanding cultural specific pedagogy and practices within Swedish ECEC.
Susanne Garvis, Johannes Lunneblad
Globalisation, transformation and cultures in early childhood education and care: reconceptualisation and comparison. Faas, S., Kasüschke, D., Nitecki, E., Urban, M., Wasmuth, H. (Eds.), London, Palgrave, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The value of poverty: an ethnographic study of a school-community partnership
Johannes Lunneblad
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Policing the School: Dialogues and Crime Reports.
Thomas Johansson, Johannes Lunneblad
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad, J. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The Many Faces of School Violence: Ambivalent Categorizations of Perpetrators and Victims.
Johannes Lunneblad, Thomas Johansson
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad J. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Introduction: School Violence in the Nordic Countries–A Changing Sociocultural Landscape
Johannes Lunneblad
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad J. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The value of socially disadvantaged neighbourhoods. A study of a school-community partnership
Johannes Lunneblad
Sociologisk Forskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A study of Swedish preschool directors’ perspectives on leadership and organization
Johannes Lunneblad, Susanne Garvis
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 81 - 90 av 93

2009

O. Palme, “W.” Bush, Hipsters, and Hip Hoppers: Ghosts and Stereotypes that Haunted a Cross-National Research Project
L. Janelle Dance, Johannes Lunneblad
NY City CIS Conference 2009, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2009
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2008

Nationality as a commodity on the educational market. A study of Swedish as a second language in an inner city school.
Johannes Lunneblad, Maj Asplund Carlsson
Cognitive Capital and Spaces of Mobility. Gothenburg 1-2 November 2008., Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

They come from the suburbs. About school competition and student identities in the subject Swedish(2)
Johannes Lunneblad, Maj Asplund Carlsson
ECER 2008, Göteborg, September 10-12, 2008, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

Trapped in the Culture of Performativity Teaching English and Swedish Language Learners in Ethnic Minority High Schools
Johannes Lunneblad, Mikael Alexandersson, L. Janelle Dance
Konferens paper presented at CIS, 2008 in New York City, Us May 21-24, 2008, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

Student centred learning - Hoodwinked by performativity culture Teaching English Language Learners in inner-city high school
Johannes Lunneblad
Konference paper at Oxford to Ethnography and Education conference: Tuesday 16th and Wednesday 17th September 2008, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

2007

The Immigrant Child in the Pre-school curriculum
Maj Asplund Carlsson, Johannes Lunneblad
In R. S. New & Cochran, M. (Eds.), Early Childhood Education - An International Encyclopedia, Westport, Connecticut, London, Praeger, Greenwood Press, Kapitel i bok 2007
Kapitel i bok

Hur firar de med barnen
Johannes Lunneblad
Invandrare & Minoriteter, Artikel i övriga tidskrifter 2007
Artikel i övriga tidskrifter

2006

Mångfalden är gemensam
Johannes Lunneblad
Förskoletidningen, Artikel i övriga tidskrifter 2006
Artikel i övriga tidskrifter

Förskolan och mångfalden: en etnografisk studie på en förskola i ett multietniskt område
Johannes Lunneblad
Göteborg, Göteborg University, Doktorsavhandling 2006
Doktorsavhandling

Visar 81 - 90 av 93

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?