Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åsa Mäkitalo

Professor

Åsa Mäkitalo
Professor
Docent. Institutionaliserade former av kommunikation - dess organiserande, socialiserande och kunskapsproducerande dimensioner
asa.makitalo@ped.gu.se
031-786 2357
0707-157405

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Åsa Mäkitalo

Åsa Mäkitalo är professor i pedagogik med bakgrund i personal, organisation och arbetslivsfrågor. Hon disputerade i pedagogik 2002, blev docent 2005 och året därpå en av forskningsledarna inom Linnémiljön LinCS. Från 2010-2015 koordinerade hon Styrkeområdet Lärande vid Göteborgs universitet och etablerade The University of Gothenburg LETStudio. LETStudio är idag ett nätverk som engagerar ett trettiotal forskare, doktorander och professionella i tvärvetenskapliga samarbeten med intressen för hur kunskaper organiseras och transformeras i samhället.

Forskningsintressen
Åsa Mäkitalo har ett intresse för hur människor utvecklar kunnande, hur de tar till sig, kollektivt upprätthåller och genererar kunskaper och förhållningssätt inom ramen för olika organisationer och institutioner i samhället.

Intresset omfattar hur kontroverser och dilemman konkret hanteras av samhällets institutioner och innefattar även de aktiviteter som arrangeras för att integrera och aktivera individer eller grupper i en normativt prefererad samhällsgemenskap.

Åsas empiriska arbete sträcker sig från studier i skolan till högre utbildning och arbetsliv och kan sammanfattas enligt följande:

• Teknikskiften och omvandling av professionell kompetens
• Social organisering av lärande och kunskap
• Institutionella dokumentationsformer och minnespraktiker
• Socialt, moraliskt och kognitivt ansvar i interaktion
• Former av deltagande och samproduktion av kunskap
 

Undervisningsintressen
Sociokulturell och dialogisk teoribildning, metod- och analysfrågor, kommunikation, organisation och digitalisering, kunskapsbildning och lärande.

Nyckelord
kommunikation, organisation, institutionalisering, kategorisering, kunskapsutveckling, lärande

Senaste publikationer

Textures of experience in professional practice: Learning from working with material formations.
Åsa Mäkitalo
Invited SIG10 Symposium presentation at the EARLI Conference in Aachen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Digital inquiry into emerging issues of public concern: Controversy mapping in a Swedish school context.
Åsa Mäkitalo, Mark Elam, Anne Solli, Sandra Ferraz Freire
Designs for experimentation and inquiry. Approaching learning and knowing in digital transformation., London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Approaching writing and learning as interdependent processes
Åsa Mäkitalo
Learning, Culture and Social Interaction, Forskningsöversiktsartikel 2019
Forskningsöversiktsartikel

Introduction
Åsa Mäkitalo, Todd Nicewonger, Mark Elam
Designs for experimentation and inquiry. Approaching learning and knowing in digital transformation, London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Socioscientific issues via controversy mapping: bringing actor-network theory into the science classroom with digital technology
Mark Elam, Anne Solli, Åsa Mäkitalo
Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

E-hälsa och självrapportering – ett pedagogiskt perspektiv
Åsa Mäkitalo
På tal om eHälsa, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Collaborative development in transforming drama text to stage text.
Martin Göthberg, Cecilia Björck, Åsa Mäkitalo
Contribution to Symposia at the EARLI SIG 10/21 conference 30-31 of August 2018 in Luxembourg., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 81 - 90 av 127

2009

The art and skill of engraving: Craftsmanship and the evolution of knowing and technologies
Åsa Mäkitalo, Christer Carlsson, Roger Säljö
F. Oser, U. Renold, E. G. John, E. Winter & S. Weber (Eds.). VET Boost:Towards a Theory of Professional Competencies. , Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Arenas for learning and the road to citizenship
Oskar Lindwall, Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
London, Beyond Current Horizons, Rapport 2009
Rapport

Contextualizing social dilemmas in institutional practices: Negotiating objects of activity in labour market organizations
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
In A. Sannino, H. Daniels & K. Gutierrez (Eds.), Learning and expanding with activity theory, New York, Cambridge University Press, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Learning to reason in the context of socioscientific problems. Exploring the demands on students in 'new' classroom activites
Åsa Mäkitalo, Anders Jakobsson, Roger Säljö
In K. Kumpulainen, C. Hmelo-Silver & M. Cesar (Eds.), Investigating classroom interaction. Methodologies in action, Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

2008

Learning to reason and argue: academic discourse as cognitive and communicative socialization.
Åsa Mäkitalo
International Symposia at The ISCAR Conference in September 2008, La Jolla, San Diego, USA., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2008
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Organisera för lärande - IT-support som lärmiljö
Ann-Charlotte Eklund, Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Rystedt, H. & Säljö, R. (Eds.), Kunskap och människans redskap: teknik och lärande, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

På vems premisser? Institutionell argumentation och socialisering av barn och vuxna.
Eva Hjörne, Åsa Mäkitalo
I M. Molin, A. Gustavsson & H.-E. Hermansson (Eds.), Meningsskapande och delaktighet - vår tids socialpedagogik., Göteborg, Daidalos, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

Chatt som samtalskultur: hur yrkesverksamma lär sig koordinera interaktion i webbaserad miljö
Mona Nilsen, Åsa Mäkitalo
I H. Rystedt & R. Säljö (Red.), Kunskap och människans redskap: teknik och lärande., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

2007

Visar 81 - 90 av 127

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?