Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Roger Säljö

Seniorforskare

Roger Säljö
Seniorforskare , Viceprefekt
Pedagogisk psykologi, lärande, utveckling, kommunikation
Akademisk grad: Doktor,
roger.saljo@ped.gu.se
031-786 2457
0706-739176

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Roger Säljö

Forskningsintressen
Mina forskningsintressen rör lärande och utveckling hos individer och kollektiv, och - i stor utsträckning - just samspelet mellan dessa nivåer. Hur formas lärprocesser av de kulturella redskap som utvecklats i samhället och som används i olika institutionella praktiker? Hur blir människor bekanta med och lär sig behärska olika typer av kulturella redskap? Vilka lärmiljöer skapas för att säkerställa att vårt kollektiva minne återskapas? Lärande bygger på kommunikation och samspel mellan människor, och mellan människor och artefakter, i situerade praktiker. Redskap för kommunikation som talat och skrivet språk, olika semiotiska system inom institutionella miljöer är därför centrala forskningsobjekt.

Undervisningsintressen
Jag undervisar om kommunikation, lärande och utveckling, liksom om metodiska och teoretiska traditioner inom dessa fält.

Nyckelord
lärande, utveckling, kommunikation, interaktion, olika former av literacy och andra typer av medierande praktiker

Senaste publikationer

Teaching and learning in the special education setting: agency of the diagnosed child
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

En digital uppväxt och en digital framtid. Vägval i skolans historia.
Roger Säljö
Tidskrift för svensk undervisningshistoria, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Materiality, Learning, and Cognitive Practices: Artifacts as Instruments of Thinking
Roger Säljö
Cerrato-Pargman, T., & Jahnke, I. (Eds.), Emergent Practices and Material Conditions in Learning and Teaching with Technologies. , Cham, Switzerland, Springer-Nature, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Jihadists and Refugees at the Theatre: Global Conflicts in Classroom Practices in Sweden
Karin Kittelmann Flensner, Göran Larsson, Roger Säljö
Education sciences, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

“The ADHD Diagnosis has been Thrown Out”: Exploring the Dilemmas of Diagnosing Children in a School for All.
Thyge Tegtmejer, Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Inclusive Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Renderings of an invisible condition: Graphs as objects and means of communication in hypertension consultations
Åsa Mäkitalo, Karin I Kjellgren, Roger Säljö
Contribution to Symposia arranged at the EARLI SIG14 Learning and Professional Development conference on September 12-14 in Geneva, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

L. S. Vygotskij-Forskare, pedagog och visionär
Roger Säljö
A. Forssell (Red.), Boken om pedagogerna., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Lärande, utveckling och undervisning-ett sociokulturellt perspektiv
Roger Säljö
E. Insulander & S. Larsson (Red.), Att bli lärare, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Vygotsky in two perspectives: Russian and Western understandings
Roger Säljö, Nikolay Veraksa
Vygotsky's theory in early childhood education and research, Abingdon, Oxon, UK, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Pedagogik, lärprocesser och samhällelig utveckling
Roger Säljö
M. Nilsson Sjöberg (red.). Pedagogik som vetenskap. En inbjudan., Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 81 - 90 av 262

2012

Interactive visual tools as triggers of collaborative reasoning in entry-level pathology
M. Nivala, Hans Rystedt, Roger Säljö, P. Kronqvist, E. Lehtinen
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Institutional Labeling and Pupil Careers: Negotiating Identities of Children who Do Not Fit In
Eva Hjörne, Roger Säljö
In T. Cole, H. Daniels & J. Visser (Eds.). Routledge International Companion to Emotional and Behavioural Difficulties , London, Routledge, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

The virtual lab as context for collaboration and learning: Student engagement and teacher contributions
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
American Educational Research Association, April 13-17, 2012, Vancouver, Canada, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

International student Carbon Footprint Challenge – Social media as a content and language integrated learning environment
Geraldine Fauville, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
Eurocall 2012 Conference: CALL: using, learning, knowing, Gothenburg 22-25 August, 2012., Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Collaborating with digital tools and peers in medical education: cases and simulations as interventions in learning
Laura Helle, Roger Säljö
Instructional Science, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Using virtual microscopy to scaffold learning of pathology : a naturalistic experiment on the role of visual and conceptual cues.
Markus Nivala, Roger Säljö, Hans Rystedt, P Kronqvist, Erno Lehtinen
Instructional Science, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Local knowing and the use of electronic patient records: Categories and continuity of health care
Thomas Winman, Hans Rystedt, Roger Säljö
Health and Technology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning to model: Lessons from word problems
Roger Säljö
Proceedings of NORMA 11, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Expertise differences in the comprehension of visualizations: A meta-analysis of eye-tracking research in professional domains
Andreas Gegenfurtner, Erno Lehtinen, Roger Säljö
American Educational Research Association, April 13-17, 2012, Vancouver, Canada, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Visar 81 - 90 av 262

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?