Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sonja Sheridan

Professor emerita

Sonja Sheridan
Professor emerita
sonja.sheridan@ped.gu.se
0707-575299

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Götebortg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Sonja Sheridan

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse är inriktat på pedagogisk kvalitet och konstruktiv konkurrens och att utifrån kunskap om detta utvärdera och utveckla förskolans och skolans kvalitet. Teoretisk hemvist är interaktionistiska perspektiv där lärandemiljön utgörs av komplexa system av samspel mellan människor, materiella resurser och pedagogiska processer som bör belysas utifrån olika perspektiv, samtidigt som de kräver vida synsätt, både när det gäller forskningsansats och metod. Forskningsobjektet innefattar därmed betingelser för lärande i förskolan och skolan, hur de bidrar till barns och ungdomars lärande, lärarens roll och den kontext inom vilket lärandet sker i relation till övergripande mål.

Undervisningsintressen
Jag undervisar om pedagogisk kvalitet och konstruktiv konkurrens i relation till barns och ungdomars lärande.

Nyckelord
pedagogisk kvalitet, konstruktiv konkurrens, interaktion, förskola och skola, informations- och kommunikationsteknik i förskolan

Senaste publikationer

Competence to Teach a Point of Intersection for Swedish Preschool Quality
Sonja Sheridan, Pia Williams, Susanne Garvis
ASIA-PACIFIC JOURNAL OF RESEARCH IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Critical aspects for the preschool quality in Sweden.
Sonja Sheridan, Susanne Garvis, Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Polification of Early Childhood Education and Care. Early Childhood Education in the 21st. Century Vol. III. S. Garvis & S. Phillipson (Eds)., London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Stora grupper i förskolan ökar pressen på lärarna
Johanna Jaara Åstrand, Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Dagens Samhälle 2019-05-16, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

What is teaching in a Swedish preschool?
Pia Williams, Sonja Sheridan
International conference on the Nordic approach to ECEC pedagogy “THE NORDIC WAY” Oslo 26th-27th March 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Quality evaluations with Environment Rating Scales-3 in Denmark and Sweden: Preschool teacher competence – a key quality aspect in teaching
Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Jonna Larsson
NERA conference Uppsala, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool and Society in Sweden: A Continual State of Change
Pia Williams, Sonja Sheridan, Susanne Garvis
Teachers’ and Families’ Perspectives in Early Childhood Education and Care. Early Childhood Education in the 21st Century Vol. II. (S. Philipson & S. Garvis (eds.)., London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 81 - 90 av 128

2011

Barns lärande i ett livslångt perspektiv
Pia Williams, Sonja Sheridan
Stockholm, Liber, Samlingsverk 2011
Samlingsverk

Förskolans arbetslag - en utmaning att utveckla
Sonja Sheridan
Förskoletidningen, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Uppdrag med särskilt ansvar
Sonja Sheridan
Förskoletidningen, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Characteristics of preschools as learning environments and conditions for children's learning
Sonja Sheridan
Nordic Early Childhood Education and Care - Effects and Challanges. Report, Norwegian Ministry of Education and Research., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2011
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Pedagogical quality in preschool: A commentary
Sonja Sheridan
Pramling, N. & Pramling Samuelsson, I. (Eds.) (2011). Educational encounters: Nordic studies in early childhood didactics. Dordrecht, The Netherlands: Springer., Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Developing Individual Goals, Shared Goals, and the Goals of Others: Dimensions of Constructive Competition in Learning Contexts
Sonja Sheridan, Pia Williams
Scandinavian Journal of Educational Research , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2010

A turning-point or a backward slide: the challenge facing the Swedish preschool today
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan
Early Years, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Social competence – preschool teachers perspectives
Sonja Sheridan, Pia Williams
OMEP XXVI World Congress, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Conditions for collaborative learning and constructive competition in school
Pia Williams, Sonja Sheridan
Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 81 - 90 av 128

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?