Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Mikaela Åberg

Universitetslektor

Mikaela Åberg
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
mikaela.aberg@ped.gu.se
031-786 2097

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Mikaela Åberg

Mikaela Åberg är lektor inom barn- och ungdomsvetenskap. Hon undervisar inom kurser som bland annat innefattar områdena barns lek och lärande samt kommunikation och pedagogik i institutionella miljöer. Hennes forskningsintressen ligger i att studera verbal och kroppslig kommunikation i olika institutionella och vardagliga miljöer. Mer specifikt har hon ett intresse för hur samspel, socialisationsprocesser, professioner och kunskapsutveckling utformas och blir synliga i de studerade praktikerna. Mikaelas tidigare studier har bland annat fokuserat på hur instruktioner ges och uppfattas under projektarbeten i skolan, hur lärare anpassar sin undervisning utefter barns eller elevers uppvisade förståelse, hur kommunikationen och roller utformas under samarbete mellan olika professioner samt hur misskommunikation uppstår och överbyggs i kirurgiska situationer.
 

Senaste publikationer

Anesthesiologist to surgeon: Can we let the patient breathe again?
Mikaela Åberg, Jonas Ivarsson
IIEMCA19 - International Institute for Ethnomethodology and Conversation Analysis, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Exploring the endogenous pedagogies of competent worlds.
Oskar Lindwall, Jonas Ivarsson, Gustav Lymer, Mikaela Åberg
Co-operative Engagements in Intertwined Semiosis: Essays in Honour of Charles Goodwin, Tartu, University of Tartu Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Talk, Text, and Tasks in Student-Initiated Instructional Interaction
Mikaela Åberg
Discourse processes, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Knowing and arguing in a panel debate: speaker roles and responsivity to others
Mikaela Åberg, Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
In K. Littleton & C. Howe (Eds.), Educational dialogues. Understanding and promoting productive interaction, London, Routledge, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Formulating and discussing dilemmas: Student-initiated interaction in educational project work
Mikaela Åberg
International Conference on Conversation Analysis, July 4-8 2010, Mannheim Germany, Poster (konferens) 2010
Poster (konferens)

Learning for citizenship through classroom dialogue
Åsa Mäkitalo, Mikaela Åberg
Symposia paper presented at the 13th Biennal EARLI conference, Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

Visar 1 - 8 av 8

2019

Anesthesiologist to surgeon: Can we let the patient breathe again?
Mikaela Åberg, Jonas Ivarsson
IIEMCA19 - International Institute for Ethnomethodology and Conversation Analysis, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2018

Exploring the endogenous pedagogies of competent worlds.
Oskar Lindwall, Jonas Ivarsson, Gustav Lymer, Mikaela Åberg
Co-operative Engagements in Intertwined Semiosis: Essays in Honour of Charles Goodwin, Tartu, University of Tartu Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Talk, Text, and Tasks in Student-Initiated Instructional Interaction
Mikaela Åberg
Discourse processes, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

2011

2010

Knowing and arguing in a panel debate: speaker roles and responsivity to others
Mikaela Åberg, Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
In K. Littleton & C. Howe (Eds.), Educational dialogues. Understanding and promoting productive interaction, London, Routledge, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Formulating and discussing dilemmas: Student-initiated interaction in educational project work
Mikaela Åberg
International Conference on Conversation Analysis, July 4-8 2010, Mannheim Germany, Poster (konferens) 2010
Poster (konferens)

2009

Learning for citizenship through classroom dialogue
Åsa Mäkitalo, Mikaela Åberg
Symposia paper presented at the 13th Biennal EARLI conference, Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

Visar 1 - 8 av 8

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?