Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Camilla Björklund

Professor

Camilla Björklund
Professor
Akademisk grad: Docent,
camilla.bjorklund@ped.gu.se
031-786 2182

Rumsnummer: C1 15
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, Hus C , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Camilla Björklund

Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet och medverkar i förskollärarutbildningens matematikdidaktiska kurser och självständiga arbeten. Forskningsintresset rör sig kring barns matematiklärande och pedagogers didaktiska kompetens i förskola och tidiga skolår. Camilla är involverad i flera mindre studier om matematiklärande och -undervisning (bl.a. GRASP - studie av förskolebarns uppmärksamhet på grafiska numerära aspekter i bilderböcker) i samarbete med andra forskare inom GU, nationellt och internationellt.

2019-2021 är Camilla projektledare för forskningsprojektet DUTTA -  DidaktikUtvecklande studier av Toddlares Taluppfattning och begynnande Aritmetikfärdigheter. Den praktiknära forskningen (finansierad av Skolforskningsinstitutet) avser att undersöka vad som är avgörande för barns aritmetiska färdigheters utveckling i tidig ålder och hur en förskoledidaktik som grundar sig på empiriska fynd och variationsteoretiska antaganden om lärande och undervisning kan gestalta sig. Projektet genomförs i nära samarbete med förskolor i södra Sverige och docent Hanna Palmér vid Linnéuniversitetet.

2019-2021 medverkar Camilla i projektet EXTENT, ett forskningsprojekt finansierat av Skolforskningsinstitutet med syfte att studera elevers (åk 1) räknestrategier i addition och subtraktion med tiotalsövergång. Projektledare är docent Angelika Kullberg, Göteborgs universitet. 

2015-2018 var Camilla projektledare för FASETT - Förmågan Att Sinnligt Erfara de Tio första Talen som nödvändig grund för aritmetiska färdigheter (finansierat av Vetenskapsrådet), där syftet var att undersöka i vilken utsträckning förmågan att direkt erfara tals månghet och del-helhetsstruktur är en förutsättning för utveckling av aritmetiska färdigheter och hur förmågan kan utvecklas i en teoretiskt driven pedagogik, samt hur utveckling av förmågorna hjälper barnen att bemästra aritmetikuppgifter över längre tid.

2017-2018 medverkade Camilla i Lekbaserad didaktik – att vidareutveckla förskoledidaktisk teoribildning i samverkan mellan forskare och förskolelärare, ett samverkansprojekt mellan Göteborgs universitet, högskolan Kristianstad, Linnéuniversitetet och förskolor i Göteborgs stad (finansierat av Skolforskningsinstitutet). Syftet är att i samverkan mellan forskare och förskollärare vidareutveckla teoribildning om en lekbaserad förskoledidaktik (projektledare Niklas Pramling).

Under åren 2011-2013 var Camilla anställd som post-doc forskare i projektet Learning about space (finansierat av Vetenskapsrådet). Projektet innebar praxisnära forskning med syfte att utveckla matematikdidaktiska tillvägagångssätt som lämpar sig för förskolans och förskoleklassens villkor. I projektet prövas Learning Study som design för professionsutveckling, anpassat till förskolans och förskoleklassens pedagogiska verksamheter.

År 2007 försvarade Björklund sin doktorsavhandling ”Hållpunkter för lärande – Småbarns möten med matematik” vid Åbo Akademi, Finland. Avhandlingen bygger på en explorativ studie av de yngsta barnens (1-3 år) möten med matematik i pedagogisk verksamhet. Studien tar ett tydligt barnperspektiv och beskriver barns erfarande och lärande av matematik i för dem meningsfulla sammanhang. Barnens lärandemöjligheter diskuteras i variationsteoretiska termer.

Efter disputationen har Björklund varit verksam i olika projekt i Finland (t.ex. Att skapa rum för matematiklärande och LukiMat) där fokus ligger på professionsutveckling inom det matematikdidaktiska området i förskola och förskoleklass.

Senaste publikationer

The ambiguity of using Goldilocks in mathematics teaching
Camilla Björklund, Hanna Palmér
https://www.mathsthroughstories.org/blog/the-ambiguity-of-using-goldilocks-in-mathematics-teaching, Övrigt 2020
Övrigt

Utveckling av räknefärdigheter hos fem- till sjuåringar – Matteuseffekt eller utfall av undervisning
Camilla Björklund, Ulla Runesson Kempe
Forskning om Undervisning och Lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preschoolers’ reasoning about numbers in picture books
Camilla Björklund, Hanna Palmér
Mathematical Thinking and Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Research on Early Childhood Mathematics Teaching and Learning
Camilla Björklund, Marja van den Heuvel-Panhuizen, Angelika Kullberg
ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Forskningsöversiktsartikel 2020
Forskningsöversiktsartikel

Att få grepp om begrepp i matematik
Camilla Björklund, Hanna Palmér
Del 2 i: Språk-, läs-och skrivutveckling – Förskolan Modul: Matematik och språkutveckling. Skolverket., Övrigt 2020
Övrigt

Bilderböcker som utgångspunkt för matematikundervisning.
Hanna Palmér, Camilla Björklund
Del 3 i: Språk-, läs-och skrivutveckling – Förskolan Modul: Matematik och språkutveckling. Skolverket, Övrigt 2020
Övrigt

Dokumentation för utveckling och lärande av matematik
Maria Alkhede, Camilla Björklund
I I. Pramling Samuelsson & N. Pramling (Red.), Förskollärares egen forskning. Praktiska exempel. , Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Implementing a structural approach in preschool number activities. Principles of an intervention program reflected in learning
Camilla Björklund, Anna-Lena Ekdahl, Ulla Runesson Kempe
Mathematical Thinking and Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ways of using fingers in preschoolers’ numerical reasoning
Camilla Björklund, Maria Reis
M. Carlsen, I. Erfjord & P.S. Hundeland (Eds.), Mathematics Education in the Early Years. Results from the POEM4 Conference, 2018, Springer, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Framing mathematics teaching with narratives – the ambiguity of Goldilocks
Hanna Palmér, Camilla Björklund
M. Carlsen, I. Erfjord & P.S. Hundeland (Eds.), Mathematics Education in the Early Years. Results from the POEM4 Conference, 2018, Springer, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 118

2020

The ambiguity of using Goldilocks in mathematics teaching
Camilla Björklund, Hanna Palmér
https://www.mathsthroughstories.org/blog/the-ambiguity-of-using-goldilocks-in-mathematics-teaching, Övrigt 2020
Övrigt

Utveckling av räknefärdigheter hos fem- till sjuåringar – Matteuseffekt eller utfall av undervisning
Camilla Björklund, Ulla Runesson Kempe
Forskning om Undervisning och Lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preschoolers’ reasoning about numbers in picture books
Camilla Björklund, Hanna Palmér
Mathematical Thinking and Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Research on Early Childhood Mathematics Teaching and Learning
Camilla Björklund, Marja van den Heuvel-Panhuizen, Angelika Kullberg
ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Forskningsöversiktsartikel 2020
Forskningsöversiktsartikel

Att få grepp om begrepp i matematik
Camilla Björklund, Hanna Palmér
Del 2 i: Språk-, läs-och skrivutveckling – Förskolan Modul: Matematik och språkutveckling. Skolverket., Övrigt 2020
Övrigt

Bilderböcker som utgångspunkt för matematikundervisning.
Hanna Palmér, Camilla Björklund
Del 3 i: Språk-, läs-och skrivutveckling – Förskolan Modul: Matematik och språkutveckling. Skolverket, Övrigt 2020
Övrigt

Dokumentation för utveckling och lärande av matematik
Maria Alkhede, Camilla Björklund
I I. Pramling Samuelsson & N. Pramling (Red.), Förskollärares egen forskning. Praktiska exempel. , Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Implementing a structural approach in preschool number activities. Principles of an intervention program reflected in learning
Camilla Björklund, Anna-Lena Ekdahl, Ulla Runesson Kempe
Mathematical Thinking and Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ways of using fingers in preschoolers’ numerical reasoning
Camilla Björklund, Maria Reis
M. Carlsen, I. Erfjord & P.S. Hundeland (Eds.), Mathematics Education in the Early Years. Results from the POEM4 Conference, 2018, Springer, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Framing mathematics teaching with narratives – the ambiguity of Goldilocks
Hanna Palmér, Camilla Björklund
M. Carlsen, I. Erfjord & P.S. Hundeland (Eds.), Mathematics Education in the Early Years. Results from the POEM4 Conference, 2018, Springer, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 118

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?