Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Camilla Björklund

Professor

Camilla Björklund
Professor
Akademisk grad: Docent,
camilla.bjorklund@ped.gu.se
031-786 2182

Rumsnummer: C1 15
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, Hus C , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Camilla Björklund

Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet och medverkar i förskollärarutbildningens matematikdidaktiska kurser och självständiga arbeten. Forskningsintresset rör sig kring barns matematiklärande och pedagogers didaktiska kompetens i förskola och tidiga skolår. Camilla är involverad i flera mindre studier om matematiklärande och -undervisning (bl.a. GRASP - studie av förskolebarns uppmärksamhet på grafiska numerära aspekter i bilderböcker) i samarbete med andra forskare inom GU, nationellt och internationellt.

2019-2021 är Camilla projektledare för forskningsprojektet DUTTA -  DidaktikUtvecklande studier av Toddlares Taluppfattning och begynnande Aritmetikfärdigheter. Den praktiknära forskningen (finansierad av Skolforskningsinstitutet) avser att undersöka vad som är avgörande för barns aritmetiska färdigheters utveckling i tidig ålder och hur en förskoledidaktik som grundar sig på empiriska fynd och variationsteoretiska antaganden om lärande och undervisning kan gestalta sig. Projektet genomförs i nära samarbete med förskolor i södra Sverige och docent Hanna Palmér vid Linnéuniversitetet.

2019-2021 medverkar Camilla i projektet EXTENT, ett forskningsprojekt finansierat av Skolforskningsinstitutet med syfte att studera elevers (åk 1) räknestrategier i addition och subtraktion med tiotalsövergång. Projektledare är docent Angelika Kullberg, Göteborgs universitet. 

2015-2018 var Camilla projektledare för FASETT - Förmågan Att Sinnligt Erfara de Tio första Talen som nödvändig grund för aritmetiska färdigheter (finansierat av Vetenskapsrådet), där syftet var att undersöka i vilken utsträckning förmågan att direkt erfara tals månghet och del-helhetsstruktur är en förutsättning för utveckling av aritmetiska färdigheter och hur förmågan kan utvecklas i en teoretiskt driven pedagogik, samt hur utveckling av förmågorna hjälper barnen att bemästra aritmetikuppgifter över längre tid.

2017-2018 medverkade Camilla i Lekbaserad didaktik – att vidareutveckla förskoledidaktisk teoribildning i samverkan mellan forskare och förskolelärare, ett samverkansprojekt mellan Göteborgs universitet, högskolan Kristianstad, Linnéuniversitetet och förskolor i Göteborgs stad (finansierat av Skolforskningsinstitutet). Syftet är att i samverkan mellan forskare och förskollärare vidareutveckla teoribildning om en lekbaserad förskoledidaktik (projektledare Niklas Pramling).

Under åren 2011-2013 var Camilla anställd som post-doc forskare i projektet Learning about space (finansierat av Vetenskapsrådet). Projektet innebar praxisnära forskning med syfte att utveckla matematikdidaktiska tillvägagångssätt som lämpar sig för förskolans och förskoleklassens villkor. I projektet prövas Learning Study som design för professionsutveckling, anpassat till förskolans och förskoleklassens pedagogiska verksamheter.

År 2007 försvarade Björklund sin doktorsavhandling ”Hållpunkter för lärande – Småbarns möten med matematik” vid Åbo Akademi, Finland. Avhandlingen bygger på en explorativ studie av de yngsta barnens (1-3 år) möten med matematik i pedagogisk verksamhet. Studien tar ett tydligt barnperspektiv och beskriver barns erfarande och lärande av matematik i för dem meningsfulla sammanhang. Barnens lärandemöjligheter diskuteras i variationsteoretiska termer.

Efter disputationen har Björklund varit verksam i olika projekt i Finland (t.ex. Att skapa rum för matematiklärande och LukiMat) där fokus ligger på professionsutveckling inom det matematikdidaktiska området i förskola och förskoleklass.

Senaste publikationer

Matteböcker och matte i böcker
Camilla Björklund
Förskoleforum, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Räkna upp och räkna ut – taluppfattning och aritmetikfärdigheter i förskolan
Camilla Björklund
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Teaching to change ways of experiencing numbers – an intervention program for arithmetic learning in preschool
Anna-Lena Ekdahl, Camilla Björklund, Ulla Runesson Kempe
M. Graven, H. Venkat, A. Essien & P. Vale (Eds), Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol 2, pp. 209 – 216). Pretoria, South Africa: PME., Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Preschool children's understanding of numbers shown in a partitioning task
Angelika Kullberg, Anna-Lena Ekdahl, Maria Reis, Camilla Björklund
M. Graven, H. Venkat, A. Essien & P. Vale (Eds.). Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, p. 59), Pretoria, South Africa, PME, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Förskolan måste bli bättre på alla plan
Ingegerd Tallberg Broman, Sven Persson, Ann-Christine Vallberg Roth, Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams et al.
Göteborgs-Posten, 19-04-29, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Vad som är lagom i sagan om Guldlock och de tre björnarna
Camilla Björklund, Hanna Palmér
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Structuring versus counting: critical ways of using fingers in subtraction
Camilla Björklund, Angelika Kullberg, Ulla Runesson Kempe
ZDM - Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

I mötet mellan lekens frihet och undervisningens målorientering i förskolan
Camilla Björklund, Hanna Palmér
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 93

2019

Matteböcker och matte i böcker
Camilla Björklund
Förskoleforum, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Räkna upp och räkna ut – taluppfattning och aritmetikfärdigheter i förskolan
Camilla Björklund
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Teaching to change ways of experiencing numbers – an intervention program for arithmetic learning in preschool
Anna-Lena Ekdahl, Camilla Björklund, Ulla Runesson Kempe
M. Graven, H. Venkat, A. Essien & P. Vale (Eds), Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol 2, pp. 209 – 216). Pretoria, South Africa: PME., Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Preschool children's understanding of numbers shown in a partitioning task
Angelika Kullberg, Anna-Lena Ekdahl, Maria Reis, Camilla Björklund
M. Graven, H. Venkat, A. Essien & P. Vale (Eds.). Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, p. 59), Pretoria, South Africa, PME, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Förskolan måste bli bättre på alla plan
Ingegerd Tallberg Broman, Sven Persson, Ann-Christine Vallberg Roth, Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams et al.
Göteborgs-Posten, 19-04-29, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Vad som är lagom i sagan om Guldlock och de tre björnarna
Camilla Björklund, Hanna Palmér
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Structuring versus counting: critical ways of using fingers in subtraction
Camilla Björklund, Angelika Kullberg, Ulla Runesson Kempe
ZDM - Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

I mötet mellan lekens frihet och undervisningens målorientering i förskolan
Camilla Björklund, Hanna Palmér
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 93

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?